مقالات

قوانین و مقررات برای راهنمایان گردشگری + اطلاعات جامع

قوانین و مقررات برای راهنمایان گردشگری
  • اگر راهنمای گردشگری هستید یا در حال گذراندن انواع دوره تور لیدری اعم از دوره تور لیدری فرهنگی یا دوره تور لیدری طبیعت گردی هستید، احتمالاً بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که اطلاع داشتن از قوانین راهنمایان گردشگری و قوانین و مقررات مربوط به همه بخش‌های گردشگری تا چه اندازه برای‌تان ضروری است. برخی از قوانینی که راهنمایان گردشگری باید بدانند، به شرایط و ضوابط لازم برای شخص راهنما یا تور لیدر برمی‌گردد و برخی دیگر نیز، قوانین و مقررات مربوط به دفاتر مسافرتی و یا دیگر تاسیسات گردشگری و تامین‌کنندگانی است راهنمایان برای برنامه‌ریزی و اجرای تور با آن‌ها در ارتباط هستند. برای شناخت این قوانین، منابع متعددی وجود دارد. کارشناسان ما در «موسسه آوای طبیعت گلستان» در این مطلب، به مهم‌ترین قوانین و مقررات برای راهنمایان تور پرداخته‌اند و به شما کمک خواهند کرد تا با شناخت دقیق قوانین گردشگری، به عنوان تور لیدر عملکرد بهتری در شغل خود داشته باشید.

    آیین نامه راهنمایان گردشگری

     

    میخوای مدرک تورلیدری بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های تورلیدری (راهنمایان گردشگری): دوره راهنمای طبیعتگردی، راهنمای ایرانگردی و راهنمای محلی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    آیین نامه راهنمایان گردشگری

    آیین نامه راهنمایان گردشگری یکی از منابعی است که علاوه بر تعریف انواع راهنمایان گردشگری اعم از داخلی، خارجی و تخصصی و وظایف آن‌ها، شرایط لازم برای دریافت کارت تور لیدری و فعالیت به عنوان راهنمای تور را توضیح می‌دهد.
    این آیین‌نامه که در سال ۱۳۹۴ به تصویب هیات وزیران رسیده، شامل قوانینی است که هر راهنمای گردشگری، چه تور لیدر فرهنگی، چه تور لیدر طبیعت گردی و چه تور لیدر بین المللی، موظف به رعایت آن‌هاست؛

    برای مثال، همه راهنمایان گردشگری طبق ماده (۱) این آیین‌نامه، برای دریافت مجوز فعالیت موظف به رعایت موارد زیر هستند:
    ● تابعیت جمهوری اسلامی ایران
    ● متدین به دین اسلام یا اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی ایران
    ● داشتن حداقل ۲۲ سال سن
    ● ارائه گواهی‌عدم سوء پیشینه کیفری
    ● داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی
    ●‌عدم اعتیاد به مواد مخدر بنا به تایید مراجع ذیصلاح
    ● گذراندن دوره‌های تور لیدری و اخذ مدرک پایان دوره
    ● تسلط به یکی از زبان‌های خارجی برای تور لیدر بین المللی

    راهنمای گردشگری

    علاوه بر این، ماده (۲) آیین‌نامه در مورد چگونگی برگزاری تور توسط راهنمایان تاکید می‌کند. بر این اساس، راهنمایان گردشگری صرفاً مجاز به ارائه خدمات به دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری دارای مجوز هستند و واگذاری فعالیت و مجوز از سوی راهنمای گردشگری، به فرد و یا دفتر مسافرتی غیرمجاز ممنوع است. در دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه که یک سال پس از آن منتشر شد، مراحل و شرایط صدور و تمدید کارت راهنما، مدارک مورد نیاز برای صدور کارت و ساختار و فرآیند آموزشی، اجرایی و نظارتی راهنمایان گردشگری نیز توضیح داده شده است.
    سایر قوانین آیین‌نامه راهنمایان گردشگری را می‌توانید در این لینک و دستورالعمل اجرایی آن را از اینجا دانلود کنید.

     

    میخوای مدرک تورلیدری بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های تورلیدری (راهنمایان گردشگری): دوره راهنمای طبیعتگردی، راهنمای ایرانگردی و راهنمای محلی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    قوانین و مقررات گردشگری برای راهنمایان

    اگرچه راهنمایان در دوره‌های کوتاه‌مدت گردشگری با مجموعه‌ای از اصول و ضوابط صنعت گردشگری، میراث فرهنگی و تورگردانی آشنا می‌شوند، اما شغل راهنمای گردشگری از مشاغلی است که دارای بالاترین سطح ارتباطات با گردشگران، انواع دفاتر خدمات مسافرتی و تامین‌کنندگان گردشگری است. به همین دلیل، راهنمایان برای مدیریت هرچه بهتر برنامه سفر، باید با قوانین و مقررات مرتبط با هر کدام آشنایی داشته باشند. علاوه بر این، برخی از مناطق طبیعت گردی در ایران با توجه به اکوسیستم خاص خود، از اهمیت بالایی برخوردارند و از این رو، در بازدید از آن‌ها باید برخی از موارد قانونی در نظر گرفته شود. در نتیجه راهنمایان گردشگری، به‌ویژه تور لیدر طبیعت گردی، بهتر است با قوانین و استانداردهای ورود به این مناطق آشنا باشند.
    کتاب «قوانین گردشگری برای راهنمایان» که حاصل بیست سال تجربه تور لیدری و مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی نویسنده آن، محمد منظرنژاد، است به بررسی قوانین مدنی و مسئولیت‌های راهنمای گردشگری در مواجه با تخلف دفاتر و تامین‌کنندگان گردشگری پرداخته است و مطالعه آن به راهنمایان گردشگری کمک می‌کند تا از بروز حوادث ناگوار در سفر جلوگیری کنند.

    قوانین و مقررات گردشگری

    این کتاب در ۴ فصل مجزا تنظیم شده و شامل سرفصل‌های زیر است:
    1. آشنایی با دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری
    2. مبانی کلی در خصوص دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری
    3. آشنایی با سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با گردشگری
    4. مدیریت چالش توسط راهنمای گردشگری

    در هر یک از سرفصل‌های بالا، به‌طور تخصصی به موضوعات زیر پرداخته شده است:
    ● انواع دفاتر مسافرتی اعم از بند الف، بند ب و بند پ
    ● آیین‌نامه‌ها و ضوابط مصوب میراث فرهنگی
    ● قانون مسئولیت بیمه
    ● جزئیات قرارداد میان راهنما و مسافر
    ● نحوه احراز هویت مسافران
    ● مسئولیت راهنما در برابر بروز حوادثی چون سرقت اموال مسافر یا بیماری وی
    ● قوانین مرتبط با حمل‌ونقل هوایی، ریلی و زمینی
    برای تهیه و خرید این کتاب می‌توانید از طریق وب‌سایت موسسه آوای گلستان اقدام کنید.

    اگه به تور لیدری علاقه دارید و به دنبال پاسخ این سوال هستید که «چگونه تور لیدر شوید؟» باید توجه داشته باشند که علاوه بر گذراندن دوره‌های تور لیدری و موفقیت در آزمون‌ها، باید بر قوانین و ضوابط حوزه گردشگری نیز تسلط داشته باشید؛ موضوعی که در اجرای برنامه سفرها و تعامل با دفاتر و تامین‌گنندگان گردشگری به یاری شما خواهد آمد و از شما، تور لیدری حرفه‌ای‌تر خواهد ساخت.

    آوای طبیعت گلستان

    سوالات متداول:

    آیا تنها گذراندن دوره های تورلیدری و تورلیدر شدن کافی است؟

    خیر، علاوه بر گذراندن دوره‌های تور لیدری و موفقیت در آزمون‌ها، باید بر قوانین و ضوابط حوزه گردشگری نیز تسلط داشته باشید؛ موضوعی که در اجرای برنامه سفرها و تعامل با دفاتر و تامین‌گنندگان گردشگری به یاری شما خواهد آمد و از شما، تور لیدری حرفه‌ای‌تر خواهد ساخت.

    آیین نامه راهنمایان گردشگری شامل چه مواردی است؟

    آیین نامه راهنمایان گردشگری یکی از منابعی است که علاوه بر تعریف انواع راهنمایان گردشگری اعم از داخلی، خارجی و تخصصی و وظایف آن‌ها، شرایط لازم برای دریافت کارت تور لیدری و فعالیت به عنوان راهنمای تور را توضیح می‌دهد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *