مقالات

چگونه کارت تور لیدری بگیریم | مراحل دریافت و تمدید

  • معمولاً اولین سوال افرادی که می‌خواهند به عنوان راهنمای تور فعالیت کنند، این است که چگونه کارت تور لیدر بگیریم؟ اگر شغل تور لیدری را انتخاب کرده‌اید و برای فعالیت در این رشته هیجان‌انگیز و البته پر چالش آماده‌اید، خبری که برای‌تان داریم این است که برای گرفتن کارت تور لیدری میراث فرهنگی باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید؛ از شرکت در دوره آموزشی راهنمایان گردشگری تا ثبت نام در سامانه صدور کارت راهنمای گردشگری.
    در این مطلب، کارشناسان ما در «موسسه آوای طبیعت گلستان»، به شما کمک می‌کنند تا با مراحل و جزئیات دریافت کارت تور لیدری آشنا شوید.

    کارت تور لیدری

     

    دریافت کارت تور لیدری (مراحل و مدارک)

    دریافت کارت تور لیدری شامل مراحل مشخصی است که همه متقاضیان ملزم به پشت سر گذاشتن آن هستند. بر اساس اطلاعیه وب‌سایت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، مراحل دریافت کارت تور لیدری به ترتیب زیر است:

    ۱. شرکت در دوره‌های آموزشی تور لیدری

    اولین قدم برای گرفتن کارت تور لیدری، ثبت نام در دوره‌های تور لیدری مصوب میراث فرهنگی و قبولی در این دوره‌ها است. برای این کار ابتدا باید به زمینه کاری و حوزه‌ای که دوست دارید در آن فعالیت کنید به خوبی فکر کنید. آیا تجربه و علاقه زیادی به طبیعت گردی دارید و می‌خواهید در دوره راهنمایان طبیعت گردی شرکت کنید یا قصد دارید با شرکت در دوره تور لیدری فرهنگی، به عنوان راهنمای تور در تورهای تاریخی و فرهنگی فعالیت کنید.

    میخوای مدرک تورلیدری بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های تورلیدری (راهنمایان گردشگری): دوره راهنمای طبیعتگردی، راهنمای ایرانگردی و راهنمای محلی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    ۲. دریافت گواهینامه پایان دوره

    فراگیران باید پس از ثبت نام در دوره‌های تور لیدری و اتمام هر یک از سرفصل‌های آموزشی، در آزمونی تحت عنوان آزمون داخلی شرکت کنند. نمره قبولی در هر یک از دروس، ۱۰ از ۲۰ نمره است و معدل کل آزمون‌های داخلی فراگیر، نباید کمتر از ۱۲ شود. آن‌ها باید پس از قبولی در آزمون‌ها داخلی و اتمام سرفصل‌های دوره، در آزمون جامع گردشگری نیز شرکت کنند. این آزمون زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار می‌شود و منابع آن، همان سرفصل‌های دوره آموزشی هستند.
    در نهایت، فراگیر پس از قبولی در آزمون‌های داخلی و آزمون جامع، گواهینامه پایان دوره خود را از دفتر مطالعات معاونت گردشگری دریافت خواهد کرد.

    ۳. مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان

    پس از دریافت گواهینامه پایان دوره، قدم بعدی مراجعه حضوری به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و ارائه مدرک مورد نیاز برای صدور کارت تور لیدر است. برای تشکیل پرونده در اداره کل میراث، ارائه مدارک زیر الزامی است:
    مدارک ثبت نام کارت گردشگری

    ● گواهینامه پایان دوره آموزشی
    ● کپی برابر اصل تمام صفحات شناسنامه
    ● کپی برابر اصل کارت ملی
    ● کپی برابر اصل مدرک تحصیلی (حداقل لیسانس)
    ● ۴ قطعه عکس
    ● کارت پایان خدمت یا نامه اشتغال به تحصیل برای دانشجویان مقطع ارشد یا بالاتر
    ● فرم تقاضای صدور کارت راهنمای گردشگری

    علاوه بر این، متقاضی باید فرم‌های تقاضای صدور کارت راهنمای گردشگری را دانلود و پس از تکمیل فرم، آن را به همراه مدارک به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تحویل دهد.

    ● فرم سوگندنامه (دانلود فرم)
    ● فرم درخواست (دانلود فرم)

     

    میخوای مدرک تورلیدری بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های تورلیدری (راهنمایان گردشگری): دوره راهنمای طبیعتگردی، راهنمای ایرانگردی و راهنمای محلی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    ۴. شرکت در کمیسیون فنی

    پس از تکمیل مراحل قبلی، نوبت به کمیسیون فنی راهنمایان گردشگری می‌رسد. در کمیسیون فنی، با کمیته‌ای ۴ نفره که اعضای آن از طرف معاونت گردشگری معرفی می‌شود، مصاحبه خواهید کرد و پس از قبولی در آزمون، نامه‌ای برای بارگذاری در سامانه صدور کارت تور لیدری به شما اعطا می‌شود.
    برای قبولی در کمیسیون فنی راهنمایان گردشگری، مطالعه منابع زیر توصیه می‌شود:
    ● کتاب راهنمایی تور و قوانین و مقررات گردشگری، نویسنده آقای محمد منظرنژاد
    ● جزوه و مطالب کلاس فنون و مهارت‌های تور گردانی
    ● جزوه کمک‌های اولیه و مدیریت بحران
    توجه داشته باشید برای شرکت در این کمیسیون، با توجه به تعداد متقاضیان ممکن است در صف انتظار قرار بگیرید.

    تمدید کارت تور لیدری

    ۵. استعلام سوء پیشینه و آزمایش‌عدم اعتیاد

    برای دریافت سابقه سوء پیشینه می‌توانید به سامانه خدمات الکترونیک قضایی (سامانه ثنا) یا پلیس +۱۰ مراجعه کنید. اعتبار این گواهی از تاریخ صدور، به مدت یک ماه است. همچنین، برای انجام آزمایش‌عدم اعتیاد، متقاضی باید به آزمایشگاه‌های دولتی مراجعه کنید. در پایان، جواب آزمایش و سوء پیشینه را باید برای تکمیل پرونده به دفتر مطالعات گردشگری ارائه کنید.

    ۶. ثبت نام در سامانه صدور کارت راهنمای گردشگری

    سامانه صدور کارت راهنمای گردشگری، «سادرا»، نام دارد. با ثبت نام در این سامانه و تکمیل فرم خوداظهاری و بارگذاری مدارک، پس از تایید نهایی کارت تور لیدری خود را دریافت خواهید کرد. تکمیل مراحل زیر در سامانه سادرا الزامی است:

    1. ثبت درخواست خوداظهاری راهنما

    از منوی کارتابل، زیرمنوی درخواست جدید، در پوشه راهنمایان گشت بر روی گزینه خوداظهاری راهنما کلیک کنید.

    2. دریافت تاییدیه کارشناس مربوطه

    در صورت تایید مدارک، درخواست شما جهت صدور کارت به دفتر هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ارسال می‌شود.

    3. تایید نهایی و صدور کارت

    پس از دریافت تاییدیه از سامانه، با مراجعه به دفتر هماهنگی استان نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنید.

    چگونه کارت تورلیدری بگیریم؟

     

    اعتبار کارت تور لیدری

    کارت راهنمای گردشگری زبان فارسی به مدت سه سال و کارت تور لیدری بین‌المللی به‌مدت یک سال اعتبار دارد. راهنمایان تور با نزدیک شدن به تاریخ اتمام اعتبار کارت تور لیدری خود، باید برای تمدید این کارت اقدام کنند.

    مراحل تمدید کارت تور لیدری

    راهنمایان گردشگری برای تمدید کارت تور لیدری باید مجدداً به سامانه «سادرا» مراجعه کنند. بر اساس اطلاعیه وب‌سایت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، مراحل و مدارک لازم برای تمدید کارت راهنمای گردشگری برای افرادی که قبلاً در سامانه سادرا ثبت‌نام کرده‌اند، متفاوت از کسانی است که برای اولین بار به این سامانه مراجعه می‌کنند. افرادی که دارای کارت فعال نیستند نیز باید از طریق ثبت خوداظهاری مراحل تمدید کارت خود را پیش ببرند.

    مراحل تمدید کارت تور لیدری برای راهنمایانی که قبلا در سامانه ثبت نام نکرده‌اند:

    ۱. ثبت نام و تکمیل اطلاعات در سامانه سادرا:

    در منوی تکمیل اطلاعات، باید فرم اطلاعات، احراز اطلاعات و ثبت مدارک تکمیل شود. مدارکی در این مرحله باید بارگذاری شود، عبارتند از:

    ● همه صفحات شناسنامه
    ● کارت ملی
    ● کارت تور لیدری
    ● عکس ۳*۴
    ● مدرک تحصیلی

    ۲. ثبت درخواست خوداظهاری راهنما:

    از منوی کارتابل، زیرمنوی درخواست جدید، در پوشه راهنمایان گشت بر روی گزینه خوداظهاری راهنما کلیک کنید.

    ۳. دریافت تاییدیه کارشناس مربوطه:

    در صورت تایید مدارک، درخواست شما جهت صدور کارت به دفتر هماهنگی استان ارسال خواهد شد.

    ۴. تایید نهایی و صدور کارت:

    پس از دریافت تاییدیه از سامانه، با مراجعه به دفتر هماهنگی استان نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنید.

    توجه داشته باشید، با ثبت خوداظهاری راهنما و تایید درخواست توسط استان مربوطه، کارت تور لیدری شما به مدت یک سال تمدید می‌شود و نیازی به ثبت درخواست تمدید کارت راهنما نیست.

    مراحل تمدید کارت تور لیدری برای راهنمایانی که قبلا در سامانه فرم خود اظهاری را تکمیل کرده‌اند:

    ۱. ثبت درخواست تمدید کارت:

    از منوی کارتابل، زیرمنوی درخواست جدید، در پوشه راهنمایان گشت بر روی گزینه تمدید کارت کلیک کنید.

    ۲. دریافت تاییدیه کارشناس مربوطه:

    در صورت تایید، درخواست شما برای صدور کارت به دفتر هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ارسال خواهد شد.

    ۳. تایید نهایی و صدور کارت:

    پس از دریافت تاییدیه از سامانه، می‌توانید با مراجعه به دفتر هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنید.

    صدور کارت راهنمای گردشگری

     

    چگونه کارت تور لیدری بین‌المللی بگیریم؟

    برای گرفتن کارت تور لیدری بین‌المللی، باید علاوه بر شرکت در آزمون‌های داخلی و آزمون جامع دوره‌های تور لیدری، در آزمون مصاحبه زبان انتخابی خود هم شرکت کنید. اگر زبان انگلیسی را انتخاب کرده‌اید، باید به سوالات زبان انگلیسی در آزمون جامع پاسخ دهید و همچنین، در مصاحبه شفاهی زبان که از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود، شرکت کنید.

    سوالات آزمون مصاحبه زبان معمولاً ترکیبی از زبان عمومی و تخصصی گردشگری است و منبع مشخصی برای قبولی در آن معرفی نشده است. اما اگر زبان دیگری را به‌جز انگلیسی انتخاب کنید، نیازی به پاسخ سوالات کتبی زبان در آزمون جامع نیست و صرفاً با شرکت در مصاحبه شفاهی می‌توانید کارت تور لیدری بین المللی خود را دریافت کنید. توجه داشته باشید، حداقل نمره قبولی در مصاحبه شفاهی زبان‌های خارجی ۱۲ است و هیچ محدودیتی در تعداد دفعات مجاز شرکت در آزمون وجود ندارد، اما فراگیران می‌توانند حداکثر ۳ بار متوالی در آزمون جامع کتبی شرکت کنند.

    آوای طبیعت گلستان

    سوالات متداول:

    منابع آزمون مصاحبه برای دریافت کارت تورلیدری چیست؟

    سوالات آزمون مصاحبه زبان معمولاً ترکیبی از زبان عمومی و تخصصی گردشگری است و منبع مشخصی برای قبولی در آن معرفی نشده است. اما اگر زبان دیگری را به‌جز انگلیسی انتخاب کنید، نیازی به پاسخ سوالات کتبی زبان در آزمون جامع نیست و صرفاً با شرکت در مصاحبه شفاهی می‌توانید کارت تور لیدری بین المللی خود را دریافت کنید.

    آیا برای شرکت در آزمون کتبی محدودیتی وجود دارد؟

    توجه داشته باشید، حداقل نمره قبولی در مصاحبه شفاهی زبان‌های خارجی ۱۲ است و هیچ محدودیتی در تعداد دفعات مجاز شرکت در آزمون وجود ندارد، اما فراگیران می‌توانند حداکثر ۳ بار متوالی در آزمون جامع کتبی شرکت کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *