مقالات

راهنمای جامع دوره تور لیدری بین المللی

مزایای تور لیدر
  • احتمالاً بارها از مزایای تور لیدری بین المللی و درآمد بالای آن نسبت به راهنمای تور فارسی‌زبان شنیده‌اید یا دوست دارید با شناخت درباره میراث طبیعی، فرهنگی و تاریخی و معرفی آن‌ها به گردشگران، به مقاصد بین‌المللی سفر کنید و با تاریخچه، فرهنگ و طبیعت سرزمین‌های دور آشنا شوید.
    خوب است بدانید با گذراندن دوره تور لیدری بین المللی و تسلط کافی بر زبان خارجی می‌توانید از مرزهای ایران فراتر بروید و علاوه بر راهنمایی گردشگران خارجی در سایت‌ها و اماکن فرهنگی و طبیعی ایران، همسفر و راهنمای مسافران ایرانی در مقاصد دور و نزدیک جهانی شوید. اما هر تور لیدر بین المللی متناسب با زبان خارجی که به آن مسلط است، از بازار کار متفاوتی برخوردار است. اینجاست که انتخاب زبان خارجی برای دریافت کارت تور لیدری بین المللی اهمیت پیدا می‌کند. اگر قصد دارید برای اولین بار در دوره تور لیدری بین المللی شرکت کنید و درباره بازار کار آن سوال دارید یا از راهنمایانی هستید که می‌خواهید با دریافت کارت تور لیدری بین المللی، حرفه کاری خود را ارتقا ببخشید، این مطلب برای شماست. کارشناسان «موسسه آوای طبیعت گلستان» همه نکات مهم درباره تور لیدری بین المللی و دوره آن را در این مطلب گردآوری کرده‌اند.

    مزایای تور لیدری

     

    تور لیدر بین المللی کیست؟ 

    تور لیدر بین المللی در واقع همان راهنمای تور مسلط به زبان خارجی (انگلیسی یا سایر زبان‌های خارجی) است که مسئولیت راهنمایی تورهای ورودی به ایران یا برگزاری تورهای خارجی از مبدا ایران به سایر کشورهای خارجی را بر عهده دارد. نکته مهمی که متقاضیان دوره تور لیدری بین المللی باید به آن توجه داشته باشند، بازار کار تور لیدری بین المللی است. برخی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند با دریافت کارت تور لیدری بین المللی می‌توانند در سایر کشورهای خارجی نیز کار کنند و از مبدأ آن کشور به سایر مقاصد جهانی تور برگزار کنند یا به برگزاری تورهای داخلی در کشورهای دیگر مشغول شوند، اما حقیقت آن است که این تور لیدرها تنها اجازه راهنمایی تورهای خروجی از مبدأ ایران به سایر مقاصد و تورهای ورودی به کشور را دارند و متناسب با سایت یا اماکن تاریخی و فرهنگی که از آن بازدید می‌کنند، باید از راهنماهای محلی همان منطقه استفاده کنند.

    زبان تور لیدر بین المللی، از دیگر عواملی است که بر بازار کار این افراد تاثیر می‌گذارد. بازار کار هر تور لیدر بین المللی تا حد زیادی به بازار تورهای ورودی و خروجی بستگی دارد. بدون شک، زبان انگلیسی یکی از پرطرفدارترین زبان‌های خارجی در میان متقاضیان دریافت کارت تور لیدری بین المللی در ایران است. علاوه بر زبان انگلیسی، ورود گردشگران خارجی از کشورهایی مانند عراق، ترکیه، آذربایجان، امارات و بحرین و اهمیت این بازارهای ورودی برای ایران باعث شده تا زبان‌های عربی و ترکی استانبولی از دیگر زبان‌های پرطرفدار در میان راهنمایان بین المللی تورهای ورودی باشد. اما زبان‌های آلمانی، روسی، فرانسوی و ایتالیایی نیز به ترتیب از دیگر زبان‌های رایج در میان متقاضیان دریافت کارت تور لیدر بین المللی است.

    جالب است بدانید آمارهای منتشرشده از روندهای سفر و میزان هزینه‌ای که گردشگران برای سفرهای خود خرج می‌کنند، نشان می‌دهد که شهروندان چینی، حجم گسترده‌ای از گردشگران جهانی را تشکیل می‌دهند و بیشترین هزینه را برای سفرهای خود می‌کنند. به همین دلیل، به زودی تسلط به زبان چینی به یکی از فاکتورهای اساسی برای جذب گردشگران چینی تبدیل خواهد شد و طولی نمی‌کشد که زبان چینی گوی رقابت را از زبان انگلیسی خواهد ربود.

    میخوای مدرک تورلیدری بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های تورلیدری (راهنمایان گردشگری): دوره راهنمای طبیعتگردی، راهنمای ایرانگردی و راهنمای محلی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    مزایای تور لیدری بین المللی

    تور لیدری بین المللی مزایای بسیاری دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که یک تور لیدر بین المللی، به‌ویژه در تورهای خروجی، می‌تواند درآمد ارزی داشته باشد. در تورهای ورودی نیز درآمد تور لیدرهایی که کارت بین‌المللی دارند، رقم قابل قبولی است؛ به‌ویژه اگر سال‌ها در این حوزه فعالیت داشته باشند. علاوه بر این، یک تور لیدر بین المللی این شانس را دارد تا با مردمی از نقاط مختلف جهان ارتباط برقرار کند و ضمن معرفی جاذبه‌های گردشگری و هدایت تور، از نزدیک با فرهنگ مردم در کشورهای مختلف آشنا شود. همچنین، امکان سفر به مقاصد دور و نزدیک، دروازه جدیدی از تجربیات، سختی‌ها و زیبایی‌های زندگی را بر روی تور لیدرهای بین‌المللی باز می‌کند.

    درآمد تور لیدر

    درآمد تور لیدر بین المللی

    همانطور که اشاره شد، درآمد تور لیدر بین المللی یکی دیگر از مزایایی است که بسیاری از راهنمایان گردشگری را ترغیب به دریافت کارت تور لیدر بین‌المللی می‌کند. هرساله حداقل حقوق و درآمد تور بر اساس نرخنامه کانون سراسری انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کشور تعیین می‌شود. طبق آخرین نرخنامه این انجمن در سال ۱۴۰۱، حداقل دستمزد روزانه تور لیدر بین المللی در تورهای ورودی، روزانه بین ۹۹۰ هزار تا یک میلیون و ۴۸۵ هزار تومان و در تورهای خروجی، روزانه بین یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان (۴۵ یورو برای کشورهای همسایه) تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان (۸۰ یورو برای سایر کشورها) است. توجه داشته باشید که نرخ یورو در زمان اعلام نرخنامه، با زمان انتشار این مطلب متفاوت بوده است.

    میخوای مدرک تورلیدری بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های تورلیدری (راهنمایان گردشگری): دوره راهنمای طبیعتگردی، راهنمای ایرانگردی و راهنمای محلی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    دوره تور لیدری بین المللی چیست؟

    با همه تعاریف و مزایایی که از تور لیدری بین‌المللی خواندیم، سوال اساسی اینجاست که برای تبدیل شدن به یک تور لیدر بین المللی چه باید کرد؟ آیا دوره‌ای جداگانه به نام دوره تور لیدری بین المللی وجود دارد؟ حقیقت آن است که دوره‌ای مجزا با نام دوره تور لیدری بین المللی وجود ندارد و فراگیران دوره‌های تور لیدری وزارت میراث فرهنگی، مانند دوره تور لیدر فرهنگی و دوره تور لیدری طبیعت گردی می‌توانند با شرکت در آزمون مصاحبه زبان‌های خارجی، کارت تور لیدری بین المللی خود را دریافت کنند. این آزمون توسط اداره کل میراث استان به‌صورت مصاحبه تک مرحله‌ای و شفاهی به زبان‌های انگلیسی، عربی، آلمانی، فرانسوی، روسی و… (هر زبانی که متقاضی درخواست دهد) برگزار می‌شود و متقاضیان می‌توانند در آزمون یک یا چند زبان انتخابی خود شرکت کنند.

    توجه داشته باشید اگر زبان انگلیسی را انتخاب کرده‌اید، باید به سوالات زبان انگلیسی در آزمون جامع پاسخ دهید و در مصاحبه شفاهی زبان نیز که از سوی وزارت میراث فرهنگی برگزار می‌شود، شرکت کنید. سوالات آزمون مصاحبه زبان معمولاً ترکیبی از زبان عمومی و تخصصی گردشگری است و منبع مشخصی برای قبولی در آن معرفی نشده است. اما اگر زبان دیگری را به‌جز انگلیسی انتخاب کنید، نیازی به پاسخ سوالات کتبی زبان در آزمون جامع نیست و صرفاً با شرکت در مصاحبه شفاهی می‌توانید کارت تور لیدری بین المللی خود را دریافت کنید. حداقل نمره قبولی در مصاحبه شفاهی، نمره ۱۲ از ۲۰ است و اگر فراگیر موفق به کسب نمره قبولی نشد، می‌تواند مجدداً برای آزمون ثبت نام کند.

    ثبت نام کارت تور لیدری بین المللی

    جدا از دوره تور لیدری بین المللی، دوره دیگری به نام دوره بین المللی مهارت افزایی راهنمای گردشگری (Hands on Tourist Guide) یا HOT برای راهنمایان گردشگری وجود دارد که به آن‌ها کمک می‌کند ضمن آشنا شدن با دانش روز و بین‌المللی، مهارت خود را در برگزاری تورها و تدریس به دیگر فراگیران ارتقا بخشند. دوره بین المللی مهارت افزایی راهنمای گردشگری در ایران توسط مربیان ملی و بین‌المللی فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (WFTGA) در برخی موسسات منتخب گردشگری برگزار می‌شود و نباید با دوره‌های تور لیدری وزارت میراث فرهنگی اشتباه گرفته شود. مدرک بین المللی راهنمایان در پایان دوره، نشان می‌دهد که این افراد با استانداردهای جهانی در راهنمایی تور و ارائه توضیحات و تفسیر مقصد آشنا هستند.

     

    دوره تور لیدری موسسه آوای طبیعت گلستان

    موسسه آوای طبیعت گلستان، با برگزاری دوره تور لیدری مصوب وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به دو صورت مجازی و حضوری به فراگیران و علاقه‌مندان به کار در زمینه راهنمای تورهای فرهنگی و طبیعت گردی کمک می‌کند تا از هر کجای ایران، در این کلاس‌ها شرکت کنند. دوره‌های تور لیدری آوای طبیعت گلستان، شامل دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و دوره راهنمایان طبیعت‌گردی می‌شود. فراگیران با گذراندن موفقیت‌آمیز این دوره و قبولی در آزمون‌های داخلی، آزمون جامع و در نهایت آزمون مصاحبه زبان‌های خارجی می‌توانند، مدرک تور لیدری بین المللی را در زبان انتخابی خود دریافت کنند.

    اگر از جمله کسانی هستید که کارت تور لیدری فارسی زبان خود را قبلاً دریافت کرده‌اید و می‌خواهید با گرفتن کارت تور لیدری بین المللی، در زمینه تورهای ورودی به کشور یا تورهای خروجی فعالیت کنید، باید ابتدا در تک درس زبان تخصصی آزمون جامع دوره مورد نظر (دوره تور لیدر فرهنگی یا تور لیدر طبیعت گردی) شرکت و پس از اخذ قبولی، در مصاحبه زبان شرکت کنید. در مورد سایر زبان‌های خارجی، همانطور که گفته شد، شرکت در مصاحبه زبان برای دریافت کارت تور لیدری بین المللی کافی است. علاوه بر دوره‌های تور لیدری بین المللی که شامل دوره راهنمای طبیعت گردی و راهنمای ایرانگردی و جهانگردی است، دوره دیگری با نام دوره راهنمایان محلی برای افراد بومی استان گلستان در موسسه آوای طبیعت گلستان برگزار می‌شود، فراگیران این دوره تنها می‌توانند به‌عنوان دستیار در کنار راهنمای تور حضور داشته باشند و امکان دریافت کارت تور لیدری بین المللی برای آنان وجود ندارد.

    هزینه دوره تور لیدری بین المللی

    هزینه دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و راهنمایان طبیعت گردی برای سال ۱۴۰۲ هنوز به صورت رسمی از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اعلام نشده است. از این رو، برای اطلاع از هزینه دوره تور لیدری فرهنگی در موسسه آموزشی و گردشگری آوای طبیعت گلستان می‌توانید با شماره‌ی زیر تماس بگیرید:
    ● ۰۹۱۱۸۷۳۸۸۱۲

    ثبت نام کارت تور لیدری بین المللی

    فرض کنید در یکی از دوره‌های موردعلاقه خود (دوره راهنمای فرهنگی یا دوره راهنمای طبیعت گردی) شرکت کرده و موفق به قبولی در آزمون جامع دوره و آزمون مصاحبه زبان شده‌اید؛ حالا برای دریافت کارت تور لیدر بین المللی باید به کجا مراجعه کنید؟

    نمونه کارت تورلیدری

     

    بر اساس اطلاعیه وب‌سایت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، مراحل دریافت کارت تور لیدری به ترتیب زیر است:
    ۱. شرکت در دوره‌های آموزشی تور لیدری
    ۲. دریافت گواهینامه پایان دوره از سوی مطالعات معاونت گردشگری
    ۳. مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و ارائه مدرک مورد نیاز
    ۴. شرکت در کمیسیون فنی و قبولی در مصاحبه آن
    ۵. استعلام سوء پیشینه و آزمایش‌عدم اعتیاد
    ۶. ثبت نام در سامانه صدور کارت راهنمای گردشگری، «سادرا»
    ۷. دریافت کارت تور لیدری بین المللی پس از تایید نهایی کارشناسان در سامانه صدور کارت

    نمونه کارت تورلیدر

    جزئیات بیشتر در این مورد را می‌توانید در مطلب «چگونه کارت تور لیدری بگیریم | مراحل دریافت و تمدید» مطالعه کنید.

    آوای طبیعت گلستان

    سوالات متداول:

    حداقل نمره قبولی در مصاحبه شفاهی چقدر است؟ 

    حداقل نمره قبولی در مصاحبه شفاهی، نمره ۱۲ از ۲۰ است و اگر فراگیر موفق به کسب نمره قبولی نشد، می‌تواند مجدداً برای آزمون ثبت نام کند.

    منابع سوالات آزمون مصاحبه زبان چیست؟

    سوالات آزمون مصاحبه زبان معمولاً ترکیبی از زبان عمومی و تخصصی گردشگری است و منبع مشخصی برای قبولی در آن معرفی نشده است. اما اگر زبان دیگری را به‌جز انگلیسی انتخاب کنید، نیازی به پاسخ سوالات کتبی زبان در آزمون جامع نیست و صرفاً با شرکت در مصاحبه شفاهی می‌توانید کارت تور لیدری بین المللی خود را دریافت کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *