مقالات

بهترین مسیر ایرانگردی

بهترین مسیر ایرانگردی
  • ایران کشوری وسیع با جاذبه‌های دیدنی بسیار است که توجه تمامی گردشگران را به خود جلب می‌کند. ما در کشورمان همواره با فرهنگ و گویش‌های مختلفی مواجه‌ایم که در نوع خود بسیار قابل توجه اند. شما با ایرانگردی و سفر به شهرهای مختلف کشورمان، با آداب رسوم متنوع مردمان این سرزمین آشنا می‌شوید. همچنین در این سفر، از مشکلات مختلفی که فکر شما را درگیر کرده است دوری کرده و موجب تازگی روح و روان خود خواهید شد.

    حالا که تصمیم به سفر گرفته‌اید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که بهترین مسیر ایرانگردی کدام است؟ ما در این مقاله به این موضوع به طور کامل پرداخته ایم. پس چنانچه علاقه زیادی به سفر به نقاط مختلف کشورمان ایران را دارید، مطالعه این مقاله از آوای طبیعت گلستان را از دست ندهید.

    فهرست مطالب

    بهترین مسیر ایرانگردی کدام است؟

    بهترین مسیر ایرانگردی کدام است؟

    اولین سوالی که از شما می‌پرسیم این است که در چه فصلی از سال قصد دارید به سفر بروید؟ ایران سرزمینی 4 فصل بوده که آب و هوای آن در زمان های مختلفی در سال متفاوت است؛ به همین دلیل این موضوع را باید برای انتخاب بهترین مسیر ایرانگردی در نظر گرفت. چنانچه به حوزه طبیعت گردی علاقه خاصی دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقالات انواع طبیعت گردی و همچنین فواید طبیعت گردی را نیز مطالعه فرمایید.

     

    میخوای مدرک تورلیدری طبیعت گردی بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی راهنمای طبیعت گردی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    مسیر ایرانگردی در فصل بهار

    مسیر ایرانگردی در فصل بهار

    شما در این فصل از گرمای شدید تابستان و سرمای استخوان سوز زمستان در امان خواهید بود؛ در نتیجه می‌توان گفت بهترین فصل برای سفر فصل بهار است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم جهت سفر در این فصل، شهرهای شمالی، غربی و مرکزی ایران را انتخاب نمایید.

    سفر به گیلان

    استان گیلان یکی از زیباترین مقاصد در فصل بهار بوده که طبیعت بکر آن و غذاهای محلی بسیار خوشمزه ای که دارد، کمک می‌کند تجربه بی‌نظیری از ایرانگردی داشته باشید. آستارا یکی از شهرهای زیبای گیلان بوده که باید در طول مسیر ایرانگردی خود حتماً از آن دیدن کنید. بازارچه ساحلی این شهر در نوع خود بی‌نظیر بوده که بعد از دیدن آن می‌توانید به کنار دریا بروید و بر روی صخره‌های کنار ساحل بنشینید.

    تالش شهر دیگری است که شما در آن شاهد زیباترین تلاقی جنگل و دریا با یکدیگر خواهید بود. چنانچه در هر سمت این شهر بایستید، یک طرف جنگل را مشاهده می‌کنید و از سمت دیگر نسیم خنک دریا را احساس می‌کنید. شما باید در راه تالش به رشت، حتماً از ساحل زیبای گیسوم دیدن کنید. جاده‌ای که در مسیر ایرانگردی برای رسیدن به این ساحل باید طی کنید، به خودی خود به حدی زیباست که نفستان را بند می‌آورد.

    بعد از رسیدن به مرکز استان گیلان یعنی شهر رشت، حتماً اولین جایی که بعد رسیدن به این شهر می‌روید، یک رستوران‌ خوب باشد. شایان ذکر است که رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی در یونسکو ثبت شده است. به همین جهت سعی کنید بعد از میل کردن غذاهای محلی و بسیار خوشمزه این شهر، به میدان شهرداری رشت رفته و در پیاده راه فرهنگی شهرقدم بزنید. چنانچه آخر هفته به شهر رشت رسیده باشید، می‌توانید انواع غرفه‌های صنایع دستی را در این میدان مشاهده کنید. مکان‌های دیدنی این شهر بسیار است. چنانچه وقت کافی جهت بازدید این مراکز ندارید، می‌توانید به سمت جاده تهران حرکت کرده و از ادامه مسیر ایرانگردی خود لذت ببرید.

    در مسیر خود حتماً از موزه میراث روستایی که در دل جنگل‌های سراوان واقع شده است دیدن کرده و در ادامه به لاهیجان رسیده تا منظره شیطان کوه، کوهپایه‌های سرشار از باغ‌های چای و مناظر اطراف بام لاهیجان را از دست ندهید.

    سفر به مازندران

    بدون شک یکی از آرامش بخش‌ترین جاده‌های ایران، جاده بین لاهیجان و رامسر است. بخش‌هایی از این جاده به قدری به دریا نزدیک است که هر زمانی به سمت چپ خود نگاه می‌کنید، دریای آبی زیبا و آرام به شما حس خوبی می‌دهد. همچنین سمت راست جاده نیز شامل کوه‌های پوشیده از درخت بوده که زیبایی خاصی را به وجود آورده اند.

    رامسر اولین شهر مازندران است که زیبا و دست داشتنی بوده و در کنار دریا قرار دارد. به همین دلیل بهتر است یکی از پارک‌های ساحلی شهر را انتخاب کرده و برای ادامه مسیر ایرانگردی خود کمی استراحت کنید. انتخاب یکی از رستوران‌ها یا کافه‌های رامسر می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد تا دلی از عزا درآورید و از طعم غذاهای این منطقه لذت ببرید. در ادامه ۲۸ کیلومتر از رامسر دور شوید تا به روستای زیبای جواهرده برسید. ارتقاع جواهرده از سطح دریا زیاد است؛ در نتیجه دمای آن به شهر اختلاف زیادی دارد. به همین دلیل لباس گرم به همراه داشته باشید و خود را برای هوای سرد آماده کنید. شهر رامسر آبشارها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های زیادی دارد که مطالب مربوط به معرفی هر یک از این جاذبه‌های گردشگری، در این مقاله نمی‌گنجد.

    بعد از رامسر، در طی مسیر ایرانگردی تان به دل جاده زیبای شمالی یعنی چالوس بزنید تا با مناظر باورنکردنی شهرها مواجه شده و از زیبایی‌های طبیعی این منطقه متعجب شوید. قبل از اینکه به چالوس برسید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً تله کابین را تجربه کنید. بعد از تنکابن، نرسیده به چالوس مجتمع تفریحی نمک آبرود واقع شده است که تله کابین تنها یکی از جاذبه‌های آن محسوب می‌شود. با عبور از شهر‌های محمود آباد، آمل، بابل و قائم شهر که هر یک جاذبه‌های طبیعی زیادی دارند، به ساری می‌رسید که در آن دیدنی‌های جذابی انتظار شما را می‌کشند. چشمه‌های باداب تنها یکی از جاذبه‌های این شهر دیدنی در مسیر ایرانگردی است.

    سفر به گلستان

    شهرها، جنگل‌ها و سواحل این استان به حدی زیبا و بکر هستند که نگرانی بابت راه طولانی و سخت بین شهرها نخواهید داشت. در این بین باید از شهرهای نکا، کردکوی و نودیجه بگذرید. جاذبه‌های گلستان نیز مانند سایر شهرهای شمالی بسیار زیاد است اما جنگل ناهار خوران در نوع خود فوق العاده بوده و نباید به هیچ وجه آن را از دست بدهید. روستا و آبشار زیبای زیارت نیز از دیگر جاذبه‌های دیدنی این استان هستند که هرساله گردشگران زیادی را جذب می‌کنند. بدون شک سفر به شهرهای استان گلستان باعث می‌شود مسیر ایرانگردی شما تکمیل گردد.

    مسیر ایرانگردی در فصل تابستان

    مسیر ایرانگردی در فصل تابستان

    اگر به شدت از گرمای تابستان فراری هستید، پیشنهاد می‌کنیم به شهرهای نواحی غربی و سردسیر سفر کنید. طبیعتاً مسیر ایرانگردی در تابستان همراه با تحمل آب و هوای گرم است، اما می‌توانید با سفر به شهرهایی با آب و هوای سرد و کوهستانی، تا میزان زیادی از این جهت راحت شوید.

    سفر به اردبیل

    اردبیل سردترین استان کشور است اما شاید تعجب کنید از اینکه چشمه‌های آب گرم آن در نوع خود هرساله مسافران زیادی را به این استان می‌کشاند. مناظر طبیعی و تاریخ غنی این شهر توانایی این را دارد که شما را روزها مشغول خود کند. جنگل فندق لو در اردبیل نیز در نوع خود بسیار دیدنی است. این جنگل سرشار از درختان فندوق، سیب وحشی و گل‌های بابونه بوده که احساس خوبی را در مسیر ایرانگردی به شما منتقل می‌کنند.

    سفر به آذربایجان شرقی

    وجود مراکز فرهنگی و تاریخی متنوع، مناطق طبیعی حفاظت شده و حتی وجود پیست اسکی موجب شده آذربایجان شرقی یکی از استان‌های برتر در زمینه گردشگری باشد. پارک زیبای ائل گلی، برج ساعت، مسجد کبود، مقبره شاعران بزرگی مانند شهریار و همچنین بازار بزرگ تبریز همگی باعث شده اند این شهر جلوه فرهنگی دیدنی خاصی پیدا کند. بدون شک تبریز مرکز درخشان مسیر ایرانگردی شما است.

    سفر به آذربایجان غربی

    استان آذربایجان غربی یکی از سردترین آب و هوای کشور را دارد و چشمه‌های زلال و رودهای خروشان آن معروف است. شما در مسیر ایرانگردی خود از ارومیه تا مریوان و سقز، می‌توانید گشت و گذار بی‌نظیری را تجربه کنید. دریاچه ارومیه این روزها حال بهتری دارد و کمی رنگ به رخسار خود گرفته است. شما می‌توانید بر روی این دریاچه قایق سواری کرده و یا از دور پرندگان مهاجر را مشاهده کنید.

    سفر به کردستان

    مگر می‌شود در مسیر خود از سفر به کردستان غافل شوید! استان کردستان یکی از زیباترین استان‌های کشور بوده که مانند نگینی در غرب ایران می‌درخشد. شهرهای این استان مانند سنندج، بانه، سقز و مریوان، هرساله میزبان گردشگران بسیاری هستند. چنانچه در مسیر ایرانگردی خود کردستان را قرار داده اید، حتماً از جاذبه‌های دیدنی آن مانند دریاچه زریوار، اورامان و پارک آبیدر دیدن کنید.

    سفر به کرمانشاه

    کرمانشاه دیگر استان دیدنی و تاریخی کشورمان ایران است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. آب و هوای بخش‌های غربی این استان گرم و خشک بوده و در بخش‌های شرقی سرد و کوهستانی است. تاریخ غنی کرمانشاه چشمگیر است؛ به گونه‌ای که در این استان حدود ۳۰۰۰ اثر باستانی دارد که ۷۱۶ عدد از آن‌ها در لیست آثارملی ثبت شده اند. از جاذبه‌های گردشگری این استان می‌توانیم به طاقبستان، غار قوری قلعه، معبد آناهیتا و بیستون در مسیر ایرانگردی اشاره کنیم.

    سفر به همدان

    همانطور که می‌دانید استان همدان یکی از سردترین استان‌های کشور بوده که آن را به بادهای سرد و روزهای سخت زمستانی می‌شناسند. همدان به نوعی دروازه غرب به مرکز ایران است. به بیان دیگر، برای سفر از غرب به مرکز ایران، حتماً باید از همدان بگذرید. این شهر به تنوع جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مشهور است. غارعلیصدر، آرامگاه بوعلی، آرامگاه باباطاهر و گنجنامه تنها برخی از جاذبه‌های دیدنی همدان هستند.

    سفر به لرستان

    حتما در مسیر ایرانگردی خود لرستان را فراموش نکنید. این استان در دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد و یکی از پرباران‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود. همین موضوع باعث شده لرستان سرشار از دریاچه، چشمه‌ها و آبشار بوده که هرساله گردشگران زیادی را جذب می‌کنند. امروزه قلعه فلک الافلاک خرم آباد به نماد لرستان تبدیل شده و در گذشته محل زندگی شاهان و فرمانداران قدیم بوده است.

    مسیر ایرانگردی در فصل پاییز

    مسیر ایرانگردی در فصل پاییز

    ایرانگردی در فصل پاییز حال و هوای دیگری دارد. شما در این فصل می‌توانید به اغلب شهرهای ایران سفر کرده و از این لحاظ محدودیتی نداشته باشید.

    سفر به شیراز

    شیراز یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است که در فصل پاییز رنگ و لعاب دیگری به خود می‌گیرد و مناظر زیبایی را برای گردشگران در مسیر ایرانگردی به تصویر می‌کشد. کافی است در این فصل به شیراز سفر کنید تا آب و هوای مطبوع و زیبایی مناظر دیدنی آن مانند باغ ارم، آرامگاه سعدی و حافظ و مسجد نصیرالملک یا همان مسجد صورتی، شما را به تعجب و تفکر وا دارند. هوای بارانی و خنک شیراز در فصل پاییز، باعث شده در هنگام سفر به این شهر حس و حال بهتری داشته باشید.

    سفر به اصفهان

    نیازی به معرفی شهر زیبای اصفهان نیست. زیبایی جاذبه‌های دیدنی و تاریخی این شهر موجب شده هرساله هموطنان زیادی سفر به اصفهان را در برنامه‌های خود قرار دهند؛ اما سفر به این شهر زیبا در فصل پاییز فرق دارد. میدان نقش جهان، زاینده رود، سی و سه پل و… نمای متفاوتی را در فصل پاییز به شما ارائه می‌کنند. شایان ذکر است که اگر در این فصل به اصفهان سفر کردید، بازدید از کویر مرنجاب را از دست ندهید. در مسیر ایرانگردی شما در فصل پاییز بدون اصفهان، گویا چیزی ناتمام است. پس حتماً سفر به نصف جهان را فراموش نکنید.

    سفر به یزد

    یکی از بهترین شهر‌ها برای سفر در فصل پاییز، شهر یزد است که گرمای آن در بهار و تابستان بیش از حد است و بهتر است در این فصل به شهر بادگیرها سفر کنید. هوای خنک و ملایم یزد در فصل پاییز به شما کمک می‌کند که فارغ از گرمای بیش از حد این شهر در تابستان، از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی آن با خیال راحت دیدن کرده و از رنگ نارنجی و زرد درختان لذت ببرید. بافت تاریخی یزد از هر کوچه، موزه و یا خانه‌های تاریخی به استقبال شما می‌آیند. مسجد جامع یزد، خانه لاری‌ها و مجموعه میدان امیر چخماق از جمله جاذبه‌های سراسر زیبایی یزد هستند.

    مسیر ایرانگردی در فصل زمستان

    مسیر ایرانگردی در فصل زمستان

    سفر به شهرهای جنوبی در فصل زمستان، یک پیشنهاد جذاب است که حال و هوای خوبی را به مسیر ایرانگردی شما منتقل می‌کند.

    سفر به هرمزگان

    زیبایی سواحل دریایی، نمایشی فوق العاده از خود ارائه می‌کنند و نمای جذاب آن، هر گردشگری را به تفکر وا می‌دارد. شما در مسیر ایرانگردی خود در فصل زمستان باید سفر به هرمزگان را در نظر بگیرید. شهرها و جزایری که در این مسیر به شما پیشنهاد می‌شود، بندرعباس، جزیره زیبای قشم و جزیره زیبای کیش است. هر یک از این جزایر جاذبه‌های دیدنی بسیاری داشته و امکانات تفریحی متنوعی به خصوص در جزیره کیش برای گردشگران فراهم شده است.

    مسیر ایرانگردی شما بدون کیش ناتمام است. برای رسیدن به این جزیره از راه قشم، کافی است با قایق به بندر پل بروید و در ادامه تا بندر چارک رانندگی کنید. سپس با کشتی به جزیره کیش بروید. زمانی که صحبت از جزیره گردی می‌شود، نام کیش همیشه در صدر لیست قرار می‌گیرد. از خرید در مراکز تجاری گرفته تا غواصی، تفریحات آبی و تماشای غروب خورشید از ورای کشتی یونانی، همگی از مواردی هستند که هرساله باعث سفر گردشگران زیادی در فصل زمستان به این جزیره شده اند.

    سفر به بوشهر

    زمانی که بازدید شما از جزیره چارک به اتمام شد، در امتداد ساحل مسیر خود را ادامه دهید. شما با عبور از شهرهای زیبای پارسیان، عسلویه و بندر کنگان به شهر زیبا و دیدنی بوشهر می‌رسید که نخلستان‌های آن هر گردشگری را در مسیر ایرانگردی به ذوق می‌آورد. بندر گناوه از دیگر مقاصد بی‌نظیری است که نباید از آن غافل شوید.

    جمع‌بندی

    ما در این مقاله تلاش کردیم مسیر ایرانگردی در فصول مختلف سال را به شما ارائه کنیم. شما با این سفر می‌توانید با اماکن دیدنی و جذاب ایران زیبا آشنا شوید و جذاب‌ترین تجربه‌های زندگی خود را داشته باشید. اگر می‌خواهید چند هفته از هیاهوی زندگی دور شوید و آرامش روح و روان خود را بعد از مدت‌ها بازیابی کنید؛ همین حالا بار سفر خود را بسته و مسیر خود در جاده را آغاز کنید.

    سوالات متداول

    بهترین زمان برای ایرانگردی چه موقع است؟

    شما برای تشخیص بهترین زمان برای ایرانگردی باید یک عامل مهم را در نظر بگیرید. ایران یک کشور چهار فصل است؛ در نتیجه باید مقصد خود را در طول مسیر ایرانگردی متناسب با فصل انتخاب نمایید.

    به عنوان نمونه بهترین زمان جهت سفر به شمال کشور فصل بهار بوده و شهرهای سردسیر مانند اردبیل و همدان فصل تابستان می‌باشد. همچنین بهترین زمان برای سفر به کیش، فصل پاییز و زمستان است. اگر قصد دارید به ارومیه، کردستان، تبریز و کرمانشاه سفر کنید، بهتر است در اوایل بهار و یا پاییز این کار را انجام دهید. همچنین سفر به جنوب کشور در فصل زمستان نیز می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

    بهترین شهر برای شروع سفر ایرانگردی کدام است؟

    به طور کلی شمال ایران بهترین مکان برای شروع ایرانگردی شما است. شما در شهرهای شمالی می‌توانید از آب و هوای بی‌نظیر این منطقه لذت برده و در مسیر ایرانگردی از غذاهای محلی متنوع و بسیار خوشمزه میل کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *