مقالات

آشنایی با طبیعت گردی و انواع آن

آشنایی با طبیعت گردی و انواع آن
  • کمتر کسی است که به طبیعت عشقی نداشته باشد و از انرژی مثبت آن لذت نبرد. ممکن است شما نیز هر از چند گاهی برای رفع خستگی و دوری از هیاهوی زندگی شهری، راهی طبیعت شده باشید. ایران کشوری ۴ فصل بوده و بهترین گزینه برای افراد علاقمند به طبیعت گردی محسوب می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم انواع سفر‌های طبیعت گردی را به شما معرفی کنیم. پس تا انتهای این مطلب از آوای طبیعت گلستان همراه ما باشید تا اطلاعات و دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید.

    فهرست مطالب

    منظور از طبیعت گردی چیست؟

    منظور از طبیعت گردی چیست

    اصطلاح طبیعت گردی چندان از زندگی ما دور نیست و همه ما حداقل چند بار در زندگی خود مشغول گشت و گذار در جنگل ها، سواحل، رودخانه‌ها و سایر مناطق طبیعی بوده ایم. در صنعت گردشگری واژه با ارزشی به نام اکوتوریسم (Ecotourism) یا همان طبیعت گردی وجود دارد که برای تقسیم‌بندی موارد مختلف در این صنعت در نظر گرفته شده است. از دیدگاه افراد متخصص، این اصطلاح به معنای یک سفر یا بازدید زیست محیطی مسئولانه به مناطق طبیعی تقریباً دست نخورده بوده که با هدف لذت بردن و استفاده از طبیعت صورت می‌گیرد.

     

    میخوای مدرک تورلیدری طبیعت گردی بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی راهنمای طبیعت گردی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    انواع سفرهای طبیعت گردی کدام اند؟

    بسیاری از افراد گمان می‌کنند که طبیعت گردی به یک نوع سفر گردشگری محدود شده است؛ اما باید به این نکته اشاره کنیم که به طور کلی سفرهای طبیعت گردی به ۶ گروه تقسیم‌بندی شده‌اند که تمامی جاذبه‌های طبیعی را شامل می‌شوند:

    گردشگری اقلیمی

    گردشگری اقلیمی چیست

    این نوع سفر گردشگری که به Clima Tourism نیز معروف است، شامل مسافرت‌هایی است که در طی تغییر اقلیم صورت می‌گیرند. به بیان دیگر، چنانچه قصد دارید در تابستان به سفر بروید، می‌توانید مناطقی را در نظر بگیرید که ییلاقی بوده و آب و هوای آنجا از محل زندگی شما سرد‌تر است. سواحل صخره ای، کوهپایه‌ها و… از مناطقی هستند که پیشنهاد مطلوبی برای شما در سفر‌های این چنینی به حساب می‌آیند. از آن سو در فصل زمستان، می‌توانید به مناطق بیابانی و کویری سفر کنید که دمای بالاتری دارند. شما در این دسته سفرهای گردشگری اقلیمی به دنبال مناطقی هستید که با تغییر فصل و آب و هوا، گزینه‌ی ایده آلی برای شما به حساب بیایند.

    گردشگری ساحلی

    گردشگری ساحلی چیست

    گردگشری ساحلی یا همان Beach Tourism یکی از محبوب‌ترین انواع طبیعت گردی است که با هدف استفاده از تفریحات آبی و تجربه هیجان بالا با استفاده از این دست امکانات صورت می‌گیرد. این نوع سفر گردشگری در فصول گرم سال بالاترین میزان گردشگران را دارد. یک سفر ساحلی در عین هیجان تفریحات آبی، می‌تواند لوکیشن‌های فوق العاده‌ای را برای عکاسی فراهم کند. همچنین وجود بازارهای فروش پوشاک، لوازم آرایشی بهداشتی، لوازم خانگی و… نیز باعث شده‌اند جذب گردشگر در این نوع گردشگری به حداکثر برسد.

    گردشگری جنگل

    گردشگری جنگل چیست

    Jungle Tourism یا همان گردشگری جنگل، یکی از پرطرفدارترین سفرهایی است که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد. اکثر افراد در زندگی خود سفر به جنگل‌ها و بازدید از پارک‌های جنگلی را تجربه کرده اند. همانطور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین منابع طبیعت گردی جنگل‌ها هستند که تمامی گردشگران می‌توانند در هر فصل و آب و هوایی از این مناطق سر سبز دیدن کنند.

    پارک‌های جنگلی به دلیل دارا بودن پوشش گوناگون زیست بوم‌های درختی، همواره مورد توجه کارشناسان مختلف بوده اند. جانوران مختلفی در این مناطق زندگی می‌کنند که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. در شمال کشور، جنگل‌ها و پارک‌های جنگلی بسیاری وجود دارند که با استفاده از خدمات نوین گردشگری، همواره توریست‌ها و مسافران بسیاری را جذب کرده اند.

    گردشگری کوهستانی و برفی

    گردشگری کوهستانی و برفی چیست

    یکی دیگر از انواع سفر طبیعت گردی، گردشگری کوهستانی و برفی یا همان Mountain Tourism می‌باشد. در این سفر بسیاری از افراد به کوهپایه‌ها سفر کرده و با اقامت در مراکز اسکان موقت نزدیکی قله ها، باعث رونق گردشگری کوهستانی می‌شوند. با وجود کوتاه بودن فصل بارش برف، گردشگران زیادی برای استفاده از تفریحات زمستانی از جمله اسکی، تیوب سواری، زیپ لاین و… به این مناطق سفر می‌کنند.

    گردشگری کوهستانی و برفی می‌تواند در حفظ سلامت جسمانی به دنبال فعالیت‌هایی مانند کوهنوری و صخره نوری، نقش ویژه‌ای داشته باشد. شایان ذکر است که استفاده از تجهیزات ایمنی و رعایت نکات ایمنی ضروری در هنگام کوه نوردی و اسکی از جمله مواردی است که باید در نظر داشته باشید.

    گردشگری کویر و بیابانی

    گردشگری کویر و بیابانی چیست

    همانطور که از نام این طبیعت گردی پیدا است، شما به بیابان‌ها و مناطق کویری سفر می‌کنید و آرامش خود را در دل کویر میابید. به طور کلی گردشگری کویر و بیابانی یا Desert Tourism به دو بخش منابع طبیعی و فرهنگی تقسیم‌بندی می‌شود. منابع طبیعی شامل پوشش گیاهی و جانوری بوده و منابع فرهنگی شامل مواردی است که به دست انسان ساخته شده است.

    متاسفانه به دلیل کمبود زیرساخت و نبود امکانات در گردشگری کویر و بیابانی، گردشگران کمی راهی این مناطق می‌شوند. این موضوع به این معنی نیست که میزان امکانات در کویر صفر است، اما در کل امکانات رفاهی بسیاری کم‌تری نسبت به گردشگری زمستانی و جنگلی برای آنها در نظر گرفته شده است. البته این موضوع به نفع مراکزی است که با ایجاد زیر ساخت‌ها لازم، این نوع گردشگری را به خوبی معرفی می‌نماید و گردشگران بسیاری را به مناطق کویری و بیابانی جذب می‌کند.

    گردشگری چشمه‌ها و منابع آب گرم

    گردشگری چشمه‌ها و منابع آب گرم چیست

    آخرین دسته‌بندی از سفرهای طبیعت گردی، شامل گردشگری چشمه‌ها و منابع گرم است که در حال حاضر نه تنها در ایران، بلکه یکی از معروف‌ترین انواع گردشگری در جهان به شمار می‌رود. چشمه‌های آب گرم به دلیل شکست یا لغزش زمین در اطراف کوه‌های آتش فشانی به وجود می‌آیند و برای استفاده درمانی در دسترس گردشگران قرار گرفته اند.

    ممکن است برای شما سوال باشد که این خواص درمانی از کجا نشات می‌گیرد؟ در پاسخ باید بگوییم که ترکیب گوگرد، املاح معدنی مختلف و اجزای رادیو اکتیو باعث شده‌اند، چشمه‌های آب گرم خواص درمانی فوق العاده‌ای داشته باشند.

    اصول مهم طبیعت گردی

    رعایت برخی نکات در سفر به طبیعت اهمیت دارد که ما در ادامه ۶ مورد را برای شما بیان می‌کنیم:

    • باید فعالیت‌های شما در سفر به گونه‌ای باشد که کمترین آسیب را به محیط زیست برساند.
    • ادامه حیات در مناطق حفاظت شده بسیار اهمیت دارد؛ در نتیجه باید در حفظ این مناطق بکوشید.
    • ایجاد بستری برای افزایش آگاهی و درک طبیعت، نکته مهمی است که راهنمای تور احساس مسئولیت بیشتری در مورد ویژگی‌های فرهنگی و حفظ عناصر طبیعی داشته باشد.
    • از اهالی و بومیان منطقه برای حفظ محیط زیست کمک بگیرید تا مشارکت خوبی در فرایند جذب گردشگر انجام شود.
    • در قبال مشارکت افراد بومی برای حفظ طبیعت و فعالیت‌های محیط بانی، باید زیر ساخت‌هایی در نظر گرفته شود تا منافع اقتصادی برای بومیان و افراد محلی داشته باشد.
    • آگاه‌سازی و افزایش دانش مردم محلی و گردشگران، باعث می‌شود احساس مسئولیت در قبال هر نوع فعالیت محیط زیستی در دو گروه افزایش یابد.

    راهنمای طبیعت گردی کیست؟

    طبیعت گرد که به راهنمای طبیعت گردی نیز شناخته می‌شود، شخصی است که مدرک معتبر راهنمای گردشگری خود را دریافت کرده و اطلاعات کاملی درباره مناطق طبیعی و فرهنگی مقصد مورد نظر دارد. همچنین یک طبیعت گرد دارای ارتباطات اجتماعی قوی بوده تا اطلاعات ضروری سفر را به خوبی به تمامی مسافران انتقال دهد. برنامه ریزی مسیر، یافتن اقامتگاه مناسب برای اسکان مسافران، هماهنگی با رستوران، کافه، راننده وسیله نقلیه برای جا به جایی و… از جمله وظایف دیگر راهنمای طبیعت گردی است.

    چگونه یک طبیعت گرد حرفه‌ای شویم؟

    چنانچه به گشت و گذار در طبیعت و سفرهای ماجراجویانه علاقه دارید، باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و مهارت‌های بقا در طبیعت را بیاموزید. جلوگیری از گم شدن در مسیر، چگونگی رسیدن به مقصد، یافتن مسیر سریع‌تر و راحت و… از جمله مهارت‌هایی است که یک طبیعت گرد حرفه‌ای باید آنها را فرا بگیرد. داشتن اطلاعات کافی درباره جاذبه‌های طبیعی منطقه، آداب و رسوم مردم بومی، دانش کافی درباره پوشش گیاهی منطقه، جلوگیری از سرمازدگی در مناطق کوهستانی و… از مواردی هستند که یک راهنمای طبیعت گردی حرفه‌ای باید از آن‌ها مطلع باشد.

    جمع‌بندی

    سفرهای طبیعت گردی یک راه جذاب برای لذت بردن از زیبایی‌های خدادادی است. کشف مناطق جدید، گردش به صورت گروهی، آشنایی با آداب و رسوم مردم بومی و… فرصتی عالی برای کسب تجربه ماجراجویی است. چنانچه قصد دارید به عنوان یک راهنمای طبیعت گردی فعالیت خود را در این حوزه شروع کنید، نیاز است دوره‌های جامع آموزش گردشگری را شرکت کرده و امتحانات مربوطه را با موفقیت بگذرانید. در نتیجه ثبت نام در یک موسسه معتبر می‌تواند در این زمینه به شما کمک بسیاری کند. چنانچه در این زمینه سوالاتی دارید، می‌توانید جهت کسب هرگونه اطلاعات بیشتر، از طریق پل‌های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان موسسه آوای طبیعت گلستان در ارتباط باشید.

    سوالات متداول

    طبیعت گردی به چند دسته تقسیم بندی می‌شود؟

    به طور کلی طبیعت گردی به 6 دسته تقسیم بندی می‌شود که عبارتند از: گردشگری اقلیمی، ساحلی، جنگل، کوهستانی، کویر و بیابانی و چشمه ها و منابع آب گرم.

    چگونه می‌توانیم به عنوان یک راهنمای طبیعت گردی شروع به فعالیت کنیم؟

    موسسه آوای طبیعت گلستان با برگزاری دوره تورلیدر طبیعت گردی توسط اساتید مجرب، به علاقمندان به این حوزه کمک می‌کند تا به یک راهنمای طبیعت گردی حرفه ای و آگاه تبدیل شوند.

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *