مقالات

فواید و ضرورات طبیعت گردی

فواید و ضرورات طبیعت گردی
  • امروزه با گسترش شهر نشینی و رایج شدن دنیای ماشینی، آلودگی هوا، افزایش ساعات کاری، استرس و فشار روانی ناشی از کار، مشکلات اقتصادی و غیره باعث شده افراد در بلند مدت دچار بیماری‌های روانی و حتی جسمانی شوند. به همین دلیل راه‌های مختلفی پیشنهاد شده که اثرات سوء شهرنشینی تا حد زیادی کاهش یابند. طبیعت گردی و پناه بردن به طبیعت یک راه موثر است که می‌تواند علاوه بر کاهش استرس، آرامش روان قابل توجه‌ای را برای شما به ارمغان آورد. ما در ادامه ۱۰ مورد از فواید آن را برای شما بیان می‌کنیم. اگر به طبیعت گردی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً این مقاله از آوای طبیعت گلستان را مطالعه کنید.

    فهرست مطالب

    فواید طبیعت گردی چیست؟

    فواید طبیعت گردی چیست؟

    تحقیقات ثابت کرده‌اند که گردش در طبیعت، بر زندگی روزمره ما تاثیر ویژه‌ای می‌گذارد. گشت و گذار در طبیعت تاثیری بر روح و جسم ما دارد که هیچ دارویی به صورت همزمان نیز نمی‌تواند به سلامت شما کمک کند. همچنین انواع مختلفی برای آن وجود دارد که شما می‌توانید با مراجعه به مقاله آشنایی با طبیعت گردی و انواع آن به خوبی با این موضوع آشنا شوید.

    طبیعت گردی و مقابله با افسردگی

    همانطور که می‌دانید، در دنیای امروز سبک زندگی آپارتمان نشینی زندگی اغلب افراد ساکن شهر‌های بزرگ را در بر گرفته است. این سبک زندگی فاقد لطافت بوده و حالت بسیار خشکی را به افراد منتقل می‌کند. همین موضوع باعث شده رفته رفته روح و روان انسان تحت تاثیر قرار بگیرد و موجب افزایش احساس افسردگی شود.

    یکی از راه‌های موثر برای فرار از زندگی خسته کننده شهری و افسردگی، گشت و گذار در طبیعت است. تحقیقات نشان می‌دهند که بدن به گردش در طبیعت نیاز دارند، زیرا برای سلامتی ضروری بوده و تاثیر قابل توجه‌ای بر سلامت روح و روان ما می‌گذارد. نیازی نیست که ما برای زندگی به طور کل به طبیعت نقل مکان کنیم، بلکه ساعاتی گردش در طبیعت برای این مورد کافی است. پیاده روی در پارک نزدیک خانه، برف بازی، شنا کردن در دریا و یا گردش هفتگی همراه با تورهای طبیعت گردی می‌توانند مفید باشند.

    افزایش روابط فردی و اجتماعی

    یکی از فواید طبیعت گردی این است که موجب افزایش روابط افراد با یکدیگر می‌شود. انسان موجودی اجتماعی است و باید ارتباطات مفیدی با دیگران برقرار کند چون یک نیاز طبیعی بوده و به آن احتیاج دارد. به عنوان نمونه شما می‌توانید با شرکت در تور‌های طبیعت گردی و جهانگردی و یا سفر به خارج از کشور، با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان دیگر آشنا شوید و با آن‌ها و یا همسفران خود ارتباط بگیرید. برخی از افراد در زندگی روزمره خود ممکن است با دیگران ارتباط برقرار نکنند اما در این نوع سفرها نیاز است که روابط اجتماعی خود را ارتقا دهید. همچنین سفر با دوستانتان کمک می‌کند تا به فردی اجتماعی تبدیل شوید.

     

    میخوای مدرک تورلیدری طبیعت گردی بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی راهنمای طبیعت گردی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    افزایش خلاقیت یکی از فواید طبیعت گردی

    رفتن به طبیعت می‌توان خلاقیت شما را افزایش دهد ولی خب ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه ما با سفر به طبیعت خلاق‌تر می‌شویم؟ در پاسخ می‌توانیم به نقاشان یا طراحان منازل اشاره کنیم. افرادی که در این مشاغل فعالیت می‌کنند می‌توانند با طبیعت گردی انرژی مثبت زیادی را دریافت کنند و از آن سو انرژی منفی را از روح و جشم خود دفع کنند. با سفر به طبیعت می‌توانید فکر خود را از دغدغه‌های روزمره آزاد کنید و به آرامش خوبی برسید. در نتیجه با آرامش روح و ذهن، آماده دریافت مطالب جدید می‌شوید و ایده‌های جدیدی به ذهن شما خواهد رسید.

    بهره مندی از فواید نور خورشید

    بهره مندی از فواید نور خورشید

    شاید شما نیز از اثرات مضر نورهای فرابنفش و UV خورشید بر پوست شنیده باشید. با این حال نورخورشید برای سلامتی بدن انسان ضروری است. در حقیقت می‌توان گفت مزایای اشعه‌های نورخورشید بیشتر از آسیب‌های آن می‌باشد. سبک زندگی شهرنشینی و سکونت در دیوار بتنی آپارتمان‌های مرتفع باعث شده بسیاری از ما با کمبود ویتامین D در بدن خود مواجه شویم. یکی از فواید طبیعت گردی این است که در فضای آزاد و زیر تابش نور خورشید قرار می‌گیرید تا کمبود ویتامین D شما برطرف شده و سیستم ایمنی بدنتان نیز تقویت شود.

    کاهش استرس و فشار خون از دیگر فواید طبیعت گردی

    گردش در طبیعت کمک می‌کند تا ترشح هورمون استرس کاهش یابد و فشار خون شما نیز به حد نرمال برسد. همچنین می‌تواند باعث شود ضربان قلب شما به تعادل برسد و در نتیجه سیستم تنفس و قدرت بدنی قوی داشته باشید. یکی از فواید طبیعت گردی این است که می‌توانید هوای تازه به ریه‌های خود برسانید. در نتیجه رگ‌های قلب شما باز شده و از سکته قلبی جلوگیری می‌شود. میزان ضربان قلب که نشانه بارز استرس است، در افراد طبیعت گرد تا حد زیادی کمتر است.

    بهبود کیفیت خواب

    بهترین خوابی که شما می‌توانید به دست بیاورید این است که فعالیت‌های سنگین انجام دهید و با صرف مقدار زیادی انرژی به خواب بروید. هر فعالیت ورزشی نظیر پیاده روی طولانی در طبیعت، کوه نوردی و… باعث می‌شود شما شب‌ها زودتر بخوابید. همچنین به دلیل رهایی ذهن، کیفیت خواب شما افزایش می‌یابد و بعد از بیداری در روز بعد، با انرژی بیشتری به فعالیت‌های روزمره خود مشغول می‌شوید.

    طبیعت گردی یک روش آسان برای شروع ورزش

    اگر قصد دارید ورزش را شروع کنید و به تناسب اندام برسید، طبیعت گردی می‌تواند در این راه انگیزه مضاعفی را به شما هدیه کند. با سفر به کوه و دشت‌ها موقعیتی پیش روی شما قرار می‌گیرد که مجبور هستید از پستی بلندی‌ها زیادی عبور کنید، از صخره‌ها بالا بروید و در کل فعالیت بدنی زیادی داشته باشید. در نتیجه طی گردش در طبیعت، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهید که در زندگی یکجانشینی شهری از آن محروم بودید. شما در سفر به طبیعت می‌توانید کالری زیادی را بسوزانید که در نهایت رژیم گرفتن برای شما آسان‌تر خواهد بود.

    حفظ بینایی

    تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که فعالیت در فضای طبیعی می‌تواند بینایی شما را حفظ کرده و خطر ابتلا به نزدیک بینی را تا حد زیادی کاهش دهد. شما با حضور بیشتر در طبیعت می‌توانید خطر بروز نزدیک بینی را کاهش داده و تاثیر حفاظتی آن را بر بینایی خود احساس کنید. این مورد از فواید طبیعت گردی برای کودکان بیشتر صادق است.

    بهبود عملکرد حافظه کوتاه مدت

    بر اساس پژوهش‌های انجام شده، پیاده روی به خصوص پیاده روی در طبیعت، بر حافظه کوتاه مدت انسان تاثیر مثبت می‌گذارد. فکر کردن در محیط‌های طبیعی مانند جنگل‌ها کمک می‌کند تا حافظه شما تقویت شود. به همین دلیل می‌توان بهبود عملکرد حافظه کوتاه مدت را یکی از فواید طبیعت گردی به حساب آورد.

    جلوگیری از ابتلا به سرطان یکی دیگر از فواید طبیعت گردی

    جلوگیری از ابتلا به سرطان یکی دیگر از فواید طبیعت گردی

    پژوهش‌هایی ثابت کرده‌اند که حضور در طبیعت به خصوص در جنگل‌ها کمک می‌کنند تا تولید پروتئین‌های ضد سرطان در بدن افزایش پیدا کند. شایان ذکر است که افزایش تولید این گروه از پروتئین‌ها تا یک هفته بعد از سفر نیز ادامه دارد. در ژاپن روشی به نام جنگل درمانی وجود دارد که برای پیشگیری از سرطان صورت می‌گیرد. تحقیقات در این کشور نشان داده‌اند که نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان در مناطقی که پوشش جنگلی دارند، از سایر مناطق به طور قابل توجه‌ای کمتر است.

    جمع‌بندی

    افرادی که در شهرهای بزرگ و صنعتی زندگی می‌کنند، به طور مرتب نیاز دارند که برای سلامت روحی و جسمی خود به دل طبیعت بزنند و ساعاتی را از آلودگی هوا و ترافیک و فشار کاری دور شوند. تاثیرات شگفت‌انگیز طبیعت گردی بر سلامت روح و روان بر هیچکس پوشیده نیست. پیشنهاد می‌کنیم حتماً ساعاتی را به گشت و گذار در طبیعت اختصاص دهید و فواید طبیعت گردی را در زندگی خود احساس کنید. رفتن در طبیعت به همراه دوستان و خانواده تاثیرات دوچندانی داشته و علاوه بر فواید آن، موجب رقم زدن خاطرات لذت بخشی نیز برای شما خواهد شد.

    سوالات متداول

    آیا طبیعت گردی بر بهبود بیماری‌ها نقش دارد؟

    بله. یکی از فواید آن این است که روحیه شما را افزایش می‌دهد و با دریافت انرژی مثبت و تنفس پاک می‌تواند بر بهبودی بیماری تاثیر خوبی بگذارد. حفظ روحیه، مسیر درمانی بیمار را هموارتر می‌کند.

    چگونه به عنوان راهنمای تور یا تورلیدر طبیعت گردی مشغول به کار شویم؟

    ابتدا باید در یک موسسه معتبر و باسابقه آموزشی گردشگری ثبت نام کرده و با گذراندن دوره تورلیدری طبیعت گردی و موفقیت در امتحانات داخلی، در آزمون جامع برگزار شده توسط وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری کشور شرکت کنید. با قبولی در این آزمون می‌توانید کارت تورلیدری خود را دریافت کرده و به طور قانونی در این حوزه مشغول به کار شوید. شما می‌توانید جهت کسب هرگونه اطلاعات بیشتر، از طریق پل‌های ارتباطی قید شده در بخش ارتباط با ما، با کارشناسان آوای طبیعت گلستان در ارتباط باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *