مقالات

۱۰ مورد از لوازم ضروری طبیعت گردی + عکس

لیست لوازم طبیعت گردی
  • وقتی به دل طبیعت می‌زنید، باید کدام لوازم و وسایل طبیعت گردی را همراه خود داشته باشید؟ همراه داشتن کدام وسایل ضروری طبیعت گردی می‌تواند سفر خوشی برای شما رقم بزند؟ دستگاه GPS، لباس طبیعت گردی، کیسه خواب، چادر کمپینگ، چراغ قوه، هدلمپ و جعبه کمک‌های اولیه برخی از مهم‌ترین لوازم ضروری طبیعت گردی است که باید نام آن‌ها را در چک لیست خود قرار دهید. به عنوان یک طبیعت گرد یا راهنمای طبیعت گردی، باید متناسب با نوع سفر، تعداد روزهای اقامت، میزان سختی سفر و تعداد همسفران، وسایل مورد نیاز خود را از لیست لوازم حرفه‌ای طبیعت گردی یا لوازم طبیعت گردی یک روزه یا کمپینگ انتخاب و تهیه کنید. در ادامه، برخی از مهم‌ترین لوازم طبیعت گردی برای سفر به بهترین مقاصد طبیعت گردی در ایران و بهترین مقاصد طبیعت گردی جهان را با هم مرور می‌کنیم. اما پیش از آن، اگر علاقه‌مندید که راهنمای تورهای طبیعت گردی شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «دوره تور لیدری طبیعت گردی» بخوانید.

    لوازم ضروری طبیعت گردی

    لوازم ضروری طبیعت گردی

    کفش و کوله پشتی کوهنوردی

    لباس طبیعت گردی

    دستگاه مسیریاب یا GPS

    چراغ‌قوه یا چراغ پیشانی

    جعبه کمک‌های اولیه

    وسایل روشن کردن آتش

    آب و مواد غذایی اضافه

    کیسه خواب

    چادر کمپینگ و زیرانداز

    پاوربانک و باتری اضافه

     

    میخوای مدرک تورلیدری طبیعت گردی بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی راهنمای طبیعت گردی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    کفش و کوله پشتی کوهنوردی

    کفش و کوله پشتی مناسب کوهنوردی، یکی از اولین و مهم‌ترین وسایلی است که هر طبیعت گرد یا کوهنورد باید داشته باشد. در انتخاب کفش و کوله مناسب باید به نکات مهمی دقت کنید؛ برای مثال، در هوای گرم و مرطوب دنبال کوله‌ای باشید که جریان هوا را از پشت کمرتان عبور دهد یا در هوای سرد و بارانی، کوله‌های تهیه‌شده از پارچه‌های ضد آب مناسب هستند. علاوه بر این، متناسب با نوع کوهنوردی می‌توانید از سایزهای متفاوتی کوله‌پشتی استفاده کنید. کفش‌های کوهنوردی یا کفشٰ‌های طبیعت گردی نیز بهتر است ضمن محکم و ساق‌دار بودن، کفی منعطفی داشته باشند. فراموش نکنید برای کوهنوردی در فصل زمستان یا مسیرهای برفی و یخبندان، حتماً از کفش‌های استوک‌دار استفاده کنید.

    کفش و کوله پشتی کوهنوردی

    لباس طبیعت گردی

    سعی کنید قبل از سفر، شرایط آب‌وهوایی مقصد را چک کنید و لباس مناسب فصل را با خود به همراه داشته باشید. در انتخاب لباس طبیعت گردی، به جنس لباس و میزان راحتی آن دقت و سعی کنید لباس‌هایی از جنس الیاف طبیعی را انتخاب کنید تا هم احساس راحت‌تری داشته باشید و هم در صورت تعریق، لباس‌تان سریع‌تر خشک شود. لباس‌های تنگ یا بلند، گشت‌وگذار را برای‌تان سخت می‌کند. همچنین اگر در تورهای کمپینگ طبیعت گردی شرکت کرده‌اید یا قصد دارید شب را در مسیر بمانید، حتما لباس گرم بردارید؛ چرا که اختلاف دمای روز و شب در اکثر مقاصد طبیعت گردی محسوس است و باید در طول شب، به‌خوبی خود را گرم نگه‌دارید.

    برخی از لباس‌های طبیعت گردی برای فصل‌های مختلف عبارتند از:
    ● لباس گرم و کاپشن
    ● کلاه لبه‌دار
    ● جوراب کوهنوردی
    ● کاور ضد آب
    ● مایو (اگر موقعیت شنا دارید)
    ● و…

    لباس طبیعت گردی

    دستگاه مسیریاب یا GPS

    دستگاه مسیریاب یا GPS، یکی از لوازم ضروری طبیعت گردی است که هر تور لیدر، طبیعت گرد یا کوهنوردی باید همراه خود داشته باشد. در بسیاری از مواقع، در طول مسیر می‌توانید از راهنمایی راهنمایان محلی استفاده کنید، اما اگر به تنهایی سفر می‌کنید یا تور لیدر طبیعت گردی هستید، داشتن GPS و نقشه توپوگرافی مسیر، شما را از گم‌شدن در پیچ‌وخم کوه‌ها و جنگل‌ها نجات می‌دهد. اگر نگران تمام شدن باتری یا خراب‌شدن دستگاه GPS هستید، یک قطب‌نمای ساده نیز بدون نیاز به باتری یا دستگاه شارژر، می‌تواند خیال شما در طول مسیر راحت کند.

    دستگاه مسیریاب یا GPS

    چراغ‌قوه یا چراغ پیشانی

    چراغ پیشانی، هدلایت یا هدلمپ (Headlamp) از لوازم طبیعت گردی مخصوص شب یا در غارنوردی است. هدلمپ با قرار گرفتن بر روی پیشانی، دستان شما را آزاد نگه می‌دارد و می‌توانید بدون هیچ مزاحمتی به مسیر خود ادامه دهید. چراغ قوه نیز از دیگر وسایل روشنایی است که باید در چک لیست لوازم طبیعت گردی خود جای دهید. چراغ قوه‌های دستی و پیشانی برای پیاده‌روی شبانه و انجام کارهای گوناگون در شب انتخاب خوبی است؛ ولی اگر به‌دنبال وسیله‌ای برای روشن کردن داخل چادر می‌گردید، از چراغ‌های فانوسی و آویزی استفاده کنید. داشتن باتری اضافه برای چراغ قوه یا چراغ پیشانی را از یاد نبرید.

    چراغ‌قوه یا چراغ پیشانی

    جعبه کمک‌های اولیه

    جعبه کمک‌های اولیه آنقدر مهم است که همیشه در چک لیست لوازم طبیعت گردی یک روزه و لوازم حرفه‌ای طبیعت گردی قرار می‌گیرد. انتخاب محتویات جعبه معمولاً متناسب با مقصد و سبک سفر انتخاب می‌شود؛ اما معمولاً جعبه کمک‌های اولیه باید شامل وسایل پانسمان، قرص‌های ضروری مانند مسکن، ضد تهوع و…، گاز استریل، باند و غیره باشد. داشتن این جعبه چه برای تور لیدرها و چه کسانی که به‌تنهایی سفر می‌کنند، ضروری است و در صورت رخ دادن هر حادثه‌ای، باعث می‌شود تا رسیدن به مکانی امن یا نیروهای امداد، بتوانید اقدامات اولیه را برای بهبود حال فرد حادثه‌دیده انجام دهید.

    جعبه کمک‌های اولیه

    وسایل روشن کردن آتش

    اغلب برای پختن غذا، دم کردن چای یا گرم شدن در دل طبیعت، به آتش نیاز دارید. علاوه بر این، دود یا خاکستر آتش برای استریل کردن باند، شستن ظروف (با استفاده از خاکستر آن)، ارسال پیام‌های معنی‌دار یا دور نگه‌داشتن حیوانات نیز کاربرد دارد.
    مهم‌ترین وسایل روشن‌کردن آتش عبارتند از:
    ● کبریت
    ● فندک
    ● زغال
    ● دستگاه آتش زنه
    ● مقوا یا کاغذ (برای شعله‌ور کردن آتش)
    ● و…
    داشتن این وسایل به‌ویژه در مواقعی که هوا مرطوب یا بارانی است، بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

    وسایل روشن کردن آتش

    آب و مواد غذایی اضافه

    هر سفری، دارای برنامه‌ریزی مشخص است؛ اما گاهی اتفاقات غیرمنتظره باعث می‌شود تا زمان بیشتری را در طبیعت بمانید. در چنین شرایطی، داشتن غذای اضافه که البته حجم و وزن کمی داشته باشد، مانند آجیل، میوه‌خشک و مواد انرژی‌زا، می‌تواند بخشی از استرس و نگرانی‌های شما را حل کند. قبل از سفر بهتر است مسیرهای دسترسی به آب سالم و تصفیه‌شده را نیز بررسی کنید تا در صورت تمام شدن آب، تشنه نمانید. با این حال، برداشتن قرص‌های تصفیه آب را نیز فراموش نکنید.

    آب و مواد غذایی اضافه

    کیسه خواب

    کیسه خواب یکی از لوازم طبیعت گردی و کمپینگ برای سفرهای چند روزه است؛ چرا که بدون یک کیسه خواب راحت و داشتن خواب کافی، توان و انرژی لازم برای ادامه سفر و لذت‌بردن از طبیعت را نخواهید داشت. کیسه خواب‌ها از لحاظ سایز، جنس، وزن و الیاف به‌کار برده شده، انواع مختلفی دارند و می‌توانید متناسب با نیاز خود بهترین آن را انتخاب کنید.

    کیسه خواب

    چادر کمپینگ و زیرانداز

    احتمالاً همه ما یک زیرانداز ساده و سبک برای پیکنیک‌های خانوادگی یا طبیعت گردی یک روزه داریم. اما ضدآب بودن و ضخامت زیرانداز، نوع الیاف، وزن و داشتن مقاومت بالا، از خصوصیات مهم این وسیله برای سفرهای طبیعت گردی است. چادر سفر یا چادر کمپینگ نیز مانند یک پناهگاه ایمن، خیال شما را برای شب‌مانی و ماندن چند روزه در طبیعت راحت می‌کند. پس این موارد را هم فراموش نکنید.

    چادر کمپینگ و زیرانداز

    پاوربانک و باتری اضافه

    داشتن باتری اضافه، شارژر خورشیدی یا پاور بانک، از دیگر لوازم طبیعت گردی است که برای هر سفری، چه سفرهای یک‌روزه و چه سفرهای چند روزه و کمپینگ، ضروری است. شارژر خورشیدی معمولاً برای شارژ کردن تلفن همراه و سایر تجهیزات الکترونیک استفاده می‌شود و اغلب دارای چراغ‌های LED و قطب‌نما است. باتری اضافه نیز برای چراغ قوه، چراغ پیشانی و دیگر وسایلی که با باتری کار می‌کنند، استفاده می‌شود.

    پاوربانک و باتری اضافه

    سایر وسایل طبیعت گردی

    علاوه بر موارد گفته‌شده، برخی لوازم طبیعت گردی نیز همواره باید در چک لیست لوازم ضروری طبیعت گردی شما قرار بگیرند:
    ● عینک آفتابی
    ● لوازم بهداشتی شخصی
    ● کرم ضد آفتاب
    ● اسپری ضد حشرات
    ● گاز کوچک غذاپزی
    ● و…

    وسایل طبیعت گردی

    توجه داشته باشید هر سفر متناسب با نوع مقصد و میزان تخصصی بودن آن، به لوازم ضروری طبیعت گردی خاصی نیاز دارد؛ برای مثال، اگر به صخره‌نوردی می‌روید، کلاه ایمنی، قلاب، بست طناب و کمربند نجات را فراموش نکنید و اگر قصد کوهنوردی در برف و یخ را دارید، راپل، چکش یخ‌نوردی، طناب، کلاه طوفان، گتر و تبر یخ‌شکن، لوازم ضروری است که باید به همراه داشته باشید.
    شما در سفرهای طبیعت گردی خود دیگر چه وسایلی به همراه دارید؟
    پیشنهاد می‌کنیم اگر به طبیعت گردی علاقه‌مند هستید، مقاله «اکوتوریسم چیست؟» را هم بخوانید.

    آوای طبیعت گلستان

    سوالات متداول:

    آیا یک طبیعت گرد به تمامی لوازم طبیعت گردی نیاز دارد؟

    در هر سفر متناسب با نوع مقصد و میزان تخصصی بودن آن، به لوازم ضروری طبیعت گردی خاصی نیاز دارید.

    برای صخره نوردی همراه داشتن چه وسایلی ضروری است؟

    اگر به صخره‌نوردی می‌روید، کلاه ایمنی، قلاب، بست طناب و کمربند نجات را فراموش نکنید و اگر قصد کوهنوردی در برف و یخ را دارید، راپل، چکش یخ‌نوردی، طناب، کلاه طوفان، گتر و تبر یخ‌شکن، لوازم ضروری است که باید به همراه داشته باشید.

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *