مقالات

بکسل ماشین با استفاده از طناب انفرادی

بکسل ماشین با استفاده از طناب انفرادی
  • ممکن است در مواقعی که اتومبیل شما خراب شده باشد، لوازم بکسل از جمله قلاب و تسمه را به همراه نداشته باشید. به همین خاطر در زمان نیاز به بکسل ماشین تان، می‌توانید ازطناب انفرادی استفاده کنید. شما برای این کار کافی است چند متر طناب و یک کارابین به همراه داشته و چند گره کاربری یعنی گره خفت، فیشرمن و گره مخصوص بکسل را نیز بلد باشید. با این مقاله از آوای طبیعت گلستان همراه باشید.

    فهرست مطالب

    روش‌های مختلف بکسل ماشین

    روش‌های مختلف بکسل ماشین

    اگر خودروی شما به علت تصادف و یا نقص فنی قادر به حرکت نیست، باید از خودروی دیگری برای حمل آن کمک بگیرید و آن را بکسل کنید. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد:

    بکسل ماشین با استفاده از طناب، زنجیر یا تسمه

    همانطور که بیان کردیم شما می‌توانید برای بکسل ماشین از زنجیر یا تسمه استفاده کنید، اما ممکن است در به آن‌ها دسترسی نداشته باشید. به همین خاطر می‌توانید از طناب انفرادی استفاده کنید. بدین منظور باید سپر عقب ماشین سالم را با استفاده از طناب به سپری جلوی ماشین آسیب دیده ببندید تا خودروی آسیب دیده توسط خودروی سالم کشیده شود. شایان ذکر است که این روش در عین ساده و ارزان بودن، کمترین میزان ایمنی را دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم تنها برای مسیرهای کوتاه و کم تردد از آن استفاده کنید.

    بکسل ماشین با خودروی یدک کش

    بکسل ماشین با خودروی یدک کش

    روش دیگر، استفاده از خودروی یدک کش برای بکسل ماشین است. معمولاً از وانت و نیسان به عنوان خودروی یدک کش استفاده می‌شود. هر یدک کش شامل بالابر، سیم بکسل، زنجیر، قلاب و چرخ گیر است. قلاب و سیم بکسل برای متصل کردن خودروی آسیب دیده به یدک کش به کار می‌رود. همچنین برای نگه داشتن چرخ‌های جلو یا عقب خودروی آسیب دیده از چرخ گیرها استفاده می‌شود. چرخ‌های ماشین بعد از اینکه در چرخ گیرها محکم شدند، با استفاده از بالابر از سطح زمین بلند می‌شوند. بعد از اینکه تمامی این مراحل انجام شدند، خودرو با استفاده از یدک کش حرکت می‌کند.

    بکسل ماشین با استفاده از خودرو بر

    این روش نسبت به سایر شیوه‌های قبلی، گران بوده و معمولاً برای خودروهای لوکس و صفر به کار می‌رود. در برخی موارد، برای حمل ماشین‌هایی که در اثر تصادف آسیب دیده‌اند نیز از جرثقیل یا خودروبر استفاده می‌شود. همچنین اگر سیستم ترمز یا فرمان ماشینتان در اثر تصادف از کار افتاده است، باید از خودروبر برای حمل آن هنگام بکسل ماشین استفاده کنید. خودروی آسیب دیده بر روی کفی خودروبر قرار می‌گیرد و با زنجیر متصل می‌شود تا در زمان حرکت چرخ‌ها ثابت بمانند.

     

    میخوای مدرک تورلیدری طبیعت گردی بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی راهنمای طبیعت گردی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    مراحل بکسل کردن با استفاده از طناب انفرادی

    مراحل بکسل کردن با استفاده از طناب انفرادی

    1. اگر در مکانی دورافتاده هستید، به خودروی یدک کش دسترسی ندارید و تصمیم گرفته‌اید با روش اول خودروی خود را بکسل کنید، باید به دقت مراحل زیر را انجام دهید:
    2. طناب را باز کرده، بر روی زمین قرار دهید و گره یا پیچ خوردگی‌های آن را باز کنید. سپس به دقت آن را بررسی کنید که پاره نشده باشد یا فرسوده و آسیب دیده نباشد. در صورت مشاهده هرگونه آسیب دیدگی، از طناب استفاده نکنید زیرا در اثر فشار پاره شده و به دنبال آن حادثه رخ می‌دهد.
    3. قسمت مخصوص بکسل ماشین خود را پیدا کرده و طناب را از آن عبور دهید و سپس محکم گره بزنید. حالا خودروی سالمی را که قصد دارید به عنوان یدک کش از آن استفاده کنید، در نزدیکی انتهای طناب در جلوی ماشین آسیب دیده پارک کنید. وسیله نقلیه یدک کش را به گونه‌ای پارک کنید که با خودروی آسیب دیده در یک راستا باشد.
    4. طناب را از قسمت مخصوص بکسل عبور داده و به خوبی به عقب خودروی یدک کش متصل کنید. حالا ماشین یدک کش را به آرامی جلو ببرید تا طناب محکم شود. از راننده آن بخواهید که به آرامی جلو برود تا جایی که در طی بکسل ماشین کشش کافی بر طناب وارد شده و از زمین بلند شود. بعد از اینکه طناب محکم شد، از راننده بخواهید که متوقف شود. دوباره بعد از سفت شدن طناب، به دنبال ساییدگی یا فرسودگی بر روی طناب باشید. لباس یا پتویی بر روی طناب قرار دهید تا در صورت پارگی مانند شلاقی حرکت نکند که بسیار خطرناک است.
    5. در پایان خودروی آسیب دیده را به آرامی بکشید و همچنین به این نکته دقت کنید که در حالت دنده خلاص باشد. راننده خودروی بکسل شده باید ترمزها را کنترل کند تا در هنگام یدک کشی از برخورد با خودروی جلویی جلوگیری شود. بعد از رسیدن به مقصد و اتمام بکسل ماشین، طناب را جدا کنید.

    جمع‌بندی

    ما در این مقاله به موضوع بکسل ماشین با استفاده از طناب انفرادی پرداختیم. در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که تنها در مسیرهای کوتاه با استفاده از طناب ماشین را بکسل کنید. اگر مسافت زیادی پیش رو دارید، بهتر است از یدک کش یا خودروبر استفاده نمایید. چنانچه می‌خواهید کاربردهای اصلی این وسیله ضروری سفر را بشناسید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله طناب انفرادی را حتماً مطالعه کنید.

    سوالات متداول

    آیا استفاده مکرر از طناب انفرادی برای بکسل ماشین صحیح است؟

    خیر. وارد آوردن فشار و شوک‌های پی در پی به طناب، می‌تواند عمر مفید آن را کاسته و برای استفاده‌ در آینده ممکن است دچار فرسودگی و پارگی شود که می‌توانید بسیار خطرآفرین باشد.

    کاربردهای اصلی طناب انفرادی چیست؟

    این طناب به هنگام بکسل ماشین و موارد دیگر، یک وسیله ضروری ایمنی برای کوهنوردی و طبیعت گردی بوده که در انواع مختلفی به بازار عرضه شده است. حمل مصدوم، حمل بار و تجهیزات، استفاده در صخره نوردی و… تنها برخی از کاربردهای آن است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *