مقالات

طناب انفرادی چیست؟

طناب انفرادی چیست
  • ما برای کوهنوردی و سفرهای طبیعت گردی به لوازم ضروری مختلفی نیاز داریم که یکی از آن‌ها طناب است. ایمنی افراد در سفرهای پرمخاطره، رابطه مستقیمی با طناب و تجهیزات فنی دارد. طناب انفرادی یک کارآمدترین تجهیزات مربوط به کوهنوردان و طبیعت گردها بوده که وظیفه حفاظت از جان آن‌ها را عهده دار است. ما در ادامه این مقاله از آوای طبیعت گلستان درباره این وسیله ضروری سفر بیشتر صحبت می‌کنیم.

    فهرست مطالب

    کاربرد طناب انفرادی چیست؟

    کاربرد طناب انفرادی چیست؟

     

    این ابزار یک طناب شخصی بوده که هر کوهنورد یا طبیعت گردی باید در کوله خود داشته باشد. به طور معمول قطر این طناب بین ۶ تا ۹ میلی متر بوده و حدود ۶ تا ۷ متر طول دارد. این وسیله کاربردهای گوناگونی دارد که می‌توانیم به حمل و انتقال بار، انتقال مجروح و افراد، درست کردن صندلی اضطراری فرود و صعود و… اشاره کنیم. یک دسته‌بندی دیگری نیز برای کاربرد طناب‌ های انفرادی وجود دارد که بر اساس قطر‌های مختلف ارائه می‌شود:

    طناب ۳ میلیمتری

    حدود ۲۵۰ کیلوگرم تحمل وزن دارد و به عنوان تسمه چکش و بند نگهدارنده ابزار (یومار، هشت، کارابین و…) به کار می‌رود.

    طناب ۵ میلیمتری

    ۷۰۰ کیلوگرم تحمل وزن دارد و به عنوان حلقه طناب، طناب مخصوص، گره پروسیک، پله رکاب و… استفاده می‌گردد.

    طناب انفرادی ۷ میلیمتری

    تحمل وزن آن حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم بوده و به صورت دولا برای فرود و ایجاد کارگاه استفاده می‌شود.

    طناب ۹ میلیمتری

    ۳۵۰۰ کیلوگرم تحمل وزن داشته و برای استفاده در کیت، کوهنوردی، فرود با ابزار، به کار رفتن به صورت دوبل در صعود‌های سخت، استفاده برای مصدوم و… به کار می‌رود.

    انواع طناب انفرادی کدام اند؟

    انواع طناب انفرادی کدام اند؟

    به طور کلی، انواع این طناب به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

    طناب دینامیک (قابل کشش)

    زمانی که بار بر روی آن سوار می‌شود، از خود خاصیت کشسانی نشان می‌دهد. نوع دینامیک برای صخره نوردی مناسب است.

    طناب انفرادی استاتیک (غیرقابل کشش)

    این طناب برخلاف مدل قبلی در زمان سوار شدن بار، خاصیت کشسانی نخواهد داشت. طناب‌ های استاتیک برای کار در ارتفاع، نجات، غار و دره نوردی استفاده می‌شوند.

    روش مراقبت و نگهداری از طناب انفرادی

    روش مراقبت و نگهداری از طناب انفرادی

    این طناب ها را باید دور از تابش خورشید نگهداری شوند. آن‌ها را داخل یک کیسه دربسته پارچه‌ای در یک جای خشک قرار دهید. کیسه پارچه‌ای باید به صورتی باشد که هوا از منافذ آن عبور کند. همچنین باید طول و عمر مفید طناب را پیش از استفاده بررسی کنید تا مشکلی به وجود نیاید.

    مراقب دانه‌های ریز سنگ و ماسه و لبه‌های تیز باشید که موجب آسیب دیدن طناب می‌شوند. طناب را در جاهای چرب و روغنی نیندازید. شستن و خشک کردن اصولی طناب، موجب افزایش طول عمر آن خواهد شد. به این نکته توجه کنید که طناب را با مواد شیمیایی نشویید و تنها از آب سرد استفاده کنید. قبل از استفاده از طناب، حتماً آن را با دقت بررسی کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرده و سپس استفاده نمایید.

    یک طناب انفرادی می‌تواند به تعداد محدود شوک‌ها را تحمل کند. به همین دلیل سعی کنید تا حد امکان از کارهایی مانند طناب کشی، بکسل کردن ماشین و… دوری کنید. طناب خود را به کسی قرض ندهید و از استفاده طناب‌های دیگران که نمی‌دانید چه شوک‌هایی را تحمل کرده اند خودداری نمایید.

    جمع‌بندی

    ما در این مقاله درباره یکی از ضروری‌ترین ابزار کوهنوردی و طبیعت گردی، یعنی طناب انفرادی صحبت کردیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. جهت دسترسی به سایر مطالب مربوط به طبیعت گردی، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سایر مقالات موسسه آوای طبیعت گلستان را نیز مطالعه نمایید.

     

    میخوای مدرک تورلیدری طبیعت گردی بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی راهنمای طبیعت گردی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    سوالات متداول

    عمر مفید طناب انفرادی چقدر است؟

    تمامی ابزارهای نایلونی طول عمر محدودی دارند و این موضوع در مورد طناب نیز صادق است. هر طناب طول عمر مفیدی دارد و بعد از گذشت آن زمان مشخص باید دور انداخته شود. حداکثر عمر طناب حتی اگر از آن استفاده نکرده‌اید، حدود ۵ تا ۶ سال است. در کل ۳ تا ۴ سال زمان مناسبی برای استفاده از طناب می‌باشد.

    در هنگام خرید طناب انفرادی به چه نکاتی توجه کنیم؟

    استانداردهای زیادی برای انتخاب بهترین طناب انفرادی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین فاکتورها این است که برای خرید طناب انفرادی مطمئن و باکیفیت، محصول باید برچسب ایمنی فدراسیون بین المللی کوهنوردی (UIAA) داشته باشد. به این نکته توجه کنید که طول آن حداقل ۷ متر و حداکثر ۱۲ متر باشد؛ طنابی که کمتر از ۷ متر است، مناسب هیچ گونه فعالیت کوهنوردی نخواهد بود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *