مقالات

منابع درآمدی تورلیدر چه بوده و چقدر درآمدزایی می‌کنند؟

منابع درآمدی تورلیدری
  • راهنمایان به صورت فصلی فعالیت کرده و فقط زمانی کار می‌کنند که آژانس گردشگری آنها، تور رزرو کند. از این رو به ندرت بر اساس حقوق سالانه یا ماهانه مشخص، استخدام خواهید شد. برخی از راهنماها به عنوان کارمند دفتری مشغول به کار شده و امور دفتری را انجام می‌دهند. میزان درآمد شما به عنوان راهنما بستگی به محل زندگی شما دارد. منابع درآمدی تورلیدر می‌توانند در هر نقطه و به نسبت هر آژانس گردشگری، متفاوت باشند. راهنمایی اغلب به عنوان یک شغل در بخش خدمات تلقی می‌شود و بنابراین با نرخ دستمزد ساعتی در منطقه یا شهر شما مرتبط است.

    معمولا در شهرهای بزرگتر، راهنمایان تقاضای بیشتری داشته و دستمزدها و هزینه‌های بیشتری هم دریافت می‌کنند. منبع اصلی درآمد یک تورلید، دستمزد روزانه‌ای است که بابت هر تور به او پرداخت می‌شود. در کنار آن، برخی منابع درآمدی دیگر نیز وجود دارند که عبارتند از: انعام، دستمزد استخدامی، کمیسیون. همچنین عوامل مختلفی هستند که می‌توانند در میزان درآمد دریافتی هر یک از این منابع، تاثیر بگذارند.

    تورلیدر در حال صحبت با مسافران

    از جمله منابع درآمدی تورلیدر، دستمزد روزانه می‌باشد

     

    میخوای مدرک تورلیدری بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های تورلیدری (راهنمایان گردشگری): دوره راهنمای طبیعتگردی، راهنمای ایرانگردی و راهنمای محلی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    دستمزد روزانه

    اولین و مهمترین منابع درآمدی تورلیدر دستمزد روزانه است. افرادی که به صورت راهنمای آزاد یا پروژه‌ای فعالیت می‌کنند، روزانه مبلغ مشخصی را به عنوان دستمزد دریافت خواهند کرد. میزان این دستمزد باید پیش از تور و طبق معیارهای مختلف تعیین گردد. همچنین باید درباره ساعات کاری و زمان پرداخت نیز با کارفرمای خود صحبت کنید. می‌توانید از «انجمن حرفه‌ای راهنمایان استان یا شهرستان» یا «جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری سراسر کشور» نرخ سالیانه را بپرسید. به علاوه، تورلیدرهای با تجربه هم می‌توانند راهنمای خوبی برای شما باشند.

    نکته حائز اهمیت برای تازه کارها این است که هیچگاه نباید زیر ارزش حرفه‌ای یک تورلیدر، دستمزد دریافت کنید. برخی افراد جهت رقابت با دیگر تورلیدرها بر سر استخدام شدن، دستمزدهای پایین‌تر از حد معمول قبول می‌کنند. این کار ارزش شما به عنوان یک راهنمای تور را میان رقبا پایین می‌آورد. توصیه می‌کنیم به جای آن، بر سر دانش و کیفیت رقابت کرده و از این جهت خود را برتر نشان دهید.

    حقوق تورلیدر 1402-min

    بیشتر بخوانید: معرفی دوره راهنمایان طبیعت گردی

    راهنمای مقیم و استخدامی

    از دیگر منابع درآمدی تورلیدر استخدام شرکت‌های برگزار کننده تور می‌باشد. این شیوه، تورگردانان، راهنمایان تور را برای مدتی مشخص یا به طور سالیانه استخدام می‌کنند. در این صورت، شما کارمند رسمی آژانس گردشگری مورد نظر به شمار می‌روید. بدین ترتیب حتی در فصل‌هایی که کمتر تور برگزار می‌شود هم دستمزد دریافت خواهید کرد. البته در این حالت، کارفرمای شما باید امتیازات دیگری چون حق بیمه را نیز پرداخت کند. ضمن اینکه قوانین خاصی باید بین دو طرف رعایت شوند.

    انعام

    انعام دادن به فرد برای تشکر از خدمات ارائه شده توسط او، رسمی است که در بسیاری از کشورها انجام می‌شود. این مبلغ، سوای از دستمزد تورلیدر بوده و توسط اعضای گروه تور در نظر گرفته خواهد شد. با اینحال نباید انتظار پرداخت انعام را از تمامی گروه‌ها داشته باشید. اینکه یک گروه به شما انعام پرداخت کند یا خیر، ارتباط مستقیمی با مهارت‌ها یا خدمات شما ندارد. در واقع این امر کاملا مربوط به فرهنگ اعضای آن گروه است.

    برخی افراد پرداخت انعام را مناسب نمی‌دانند. از همین رو نباید مدام نزد آنها از دستمزد خود شکایت کرده یا از آنها بخواهید تا انعام پرداخت کنند. البته خدمات حرفه‌ای یک تورلیدر، همیشه می‌توانند یک عامل تحریک کننده برای گردشگران جهت پرداخت انعام باشند. در آخر، توصیه می‌کنیم در صورت دریافت انعام، مبلغی از آن را به دیگر اعضای فعال در تور نیز بدهید.

    تصویری تور در چین

    کمیسیون‌ها می‌توانند از منابع درآمدی تورلیدر باشد.

    کمیسیون

    کمیسیون را می‌توان سود حاصل از فروش دانست. در این حالت، تورلیدر می‌تواند نقش واسطه بین گردشگران و ارائه دهندگان خدمات مختلف را ایفا کند. او با تشویق گردشگران به خرید محصول یا چیدن برنامه‌هایی برای بازدید از مکان‌های مختلف، هزینه‌ای به عنوان کمیسیون دریافت می‌کند. کمیسیون خرید به طور کلی شامل دو حالت زیر می‌شود.

    • کمیسیون حاصل از فروش تورهای اختیاری

    گاهی اوقات در برنامه گردشگری تورها، روزهایی به عنوان روز آزاد تعیین می‌شوند. در این روزها، تورلیدرها می‌توانند برنامه‌های از پیش تعیین شده یا اختیاری خود را ارائه دهند. در حالت اول، از تورلیدر درخواست می‌شود تا برنامه‌های مشخصی را در گروه به فروش برساند. گاهی اوقات نیز اختیار انتخاب برنامه‌ها بر عهده خود تورلیدر گذاشته خواهد شد. این برنامه‌ها می‌توانند شامل رصد ستارگان، شرکت در تئاتر یا کنسرت محلی، نمایشگاه‌ها و غیره باشد.

    در واقع طی این برنامه‌ها، تورلیدر نقش فروشنده را ایفا کرده و گردشگران را به خرید محصولات یا خدمات تشویق می‌کند. سود حاصل از فروش این نوع تورها، به عنوان کمیسیون به تورلیدر تعلق می‌گیرد. توجه داشته باشید که در حین فروش، باید صداقت خود را حفظ کرده و از اعتماد گردشگران سوءاستفاده نکنید.

    بیشتر بخوانید: معرفی دوره ایرانگردی و جهانگردی

    • کمیسیون حاصل از فروش صنایع دستی و محصولات

    یکی دیگر از منابع درآمدی تورلیدر کمیسیون حاصل از فروش صنایع دستی و محصولات می‌باشد. این حالت از کمیسیون، شامل برگزاری تورهای خرید از بازارهای محلی و صنایع دستی می‌شود. شما باید گروه را به بازارهای محلی برده و با راهنمایی آنها و دادن اطلاعات درباره محصولات، اعضا را تشویق به خرید کنید. در این صورت، کسبه نیز سود تورلیدر از فروش را به صورت هزینه نقدی یا کالا می‌دهند. البته حتما نکات زیر را در این تورها رعایت کنید.

    • در هنگام تشویق به خرید، حتما اصول توسعه پایدار را در نظر بگیرید. نباید از جوامع محلی با نرخ فقر بالا انتظار کمیسیون داشته باشید.
    • هیچگاه مشتریان را وادار به خرید از یک فروشنده خاص نکنید. تنها در صورتی که مسافران از شما پیشنهاد خواستند، فروشندگان باکیفیت و مطمئن را معرفی کنید.
    • به هیچ عنوان از پیش با فروشندگان توافق نکنید. شما باید در طرف مشتریان قرار گرفته و به نفع آنها عمل کنید. از این رو قیمت کالا را برای افزایش کمیسیون خود بالاتر نبرده و حتی در صورت امکان، تخفیف بگیرید.
    • در روند خرید دخالت نکنید. سعی در قانع کردن مسافرین برای خرید یک کالا نداشته باشید. همچنین در صورتی که از بی‌کیفیت بودن کالا مطلع شدید، مسافرین را آگاه سازید.
    • به کسبه اصرار بر پرداخت کمیسیون نکنید. آنها باید طبق میل خود به شما مبلغی را اهدا کنند.
    • صداقت، شان و آزادگی خود را حفظ کنید.
    تورلیدر در حال آموزش محصلان

    راه‌های افزایش درآمد تورلیدر چیست؟

    چگونه درآمد خود را افزایش دهیم؟

    با منابع درآمدی تورلیدر آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم راهکارهایی را به شما ارائه دهید که با انجام این اقدامات می‌توانید درآمد خود را به عنوان تورلیدر افزایش دهید.

    • در کار خود خوب باشید

    کار خود را جدی بگیرید. آموزش با کیفیت دریافت کرده و همیشه در حال یادگیری و رشد باشید. دریافت نظرات عالی برای شرکتی که در آن کار می‌کنید، مانند طلای خالص برای آنها است. از این رو اگر به طور مداوم بهتر از سایر راهنماها عمل کنید، می‌توانید در نتیجه درخواست غرامت بهتری داشته باشید. هر چه مهارت، کیفیت و سطح رضایت مشتریان شما بالاتر باشد، درآمد بهتری دریافت خواهید کرد. همچنین می‌توانید این مورد را در رزومه خود به عنوان یک نقطه مثبت ثبت کنید. بدین ترتیب در صورت کار با دیگر آژانس‌های گردشگری، می‌توانید از ابتدا درخواست هزینه بیشتری نمایید.

    • کوشا و در دسترس باشید

    دیر وقت حاضر شدن، در آخرین لحظه در تورها حضور یافتن و بی‌نظمی در مدیریت زمان، ضربه‌ای محکم به کار شما است. در صورت رعایت این موارد، کارفرما نیز به نوبه خود شما را جدی خواهد دید. راهنماهای بی‌نظم می‌توانند برای شرکت‌ها بسیار آزاردهنده باشند. به همین دلیل هرچه بیشتر در دسترس بوده و وفادار به شرکت باشید، حق بیشتری برای مذاکره با نرخ بهتر خواهید داشت.

    • در پلتفرم‌های راهنما عضو شوید

    اگر تورها را مستقیما و بدون واسطه یک آژانش گردشگری به مشتریان می‌فروشید، به سادگی درآمد بیشتری کسب خواهید کرد. می‌توانید با شرکت در پلتفرم‌های مخصوص راهنمایان یا ایجاد یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی، خود را به گردشگران معرفی کنید. در این صورت شرکت‌های گردشگری نیز شما را دیده و این امر را به عنوان حرفه‌ای بودن شما تلقی می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: معرفی دوره مدیریت فنی بند ب

    • زبان‌های بیشتری بیاموزید

    گاهی ممکن است اعضای تور شما از کشورها یا شهرستان‌های دیگری باشند. در این صورت، اگر شما با زبان یا گویش آنها صحبت کنید، به راحتی با شما ارتباط خواهند گرفت. ارتباط بهتر بین گردشگران و راهنما، رضایت از تور را بالا برده و در نتیجه می‌توانید دستمزد بیشتر یا حتی انعام دریافت نمایید.

    • مهارت‌های تورلیدری خود را توسعه دهید

    یک تورلیدر باید توانایی‌ها و مهارت‌های گوناگونی داشته باشد. در مقاله‌ای دیگر، به طور کامل درباره این توانایی‌ها صحبت کرده‌ایم. می‌توانید با مطالعه این بخش و توسعه این مهارت‌ها، به یک تورلیدر حرفه‌ای و با نرخ دستمزد بالا تبدیل شوید.

    تورلیدر در حال نشان دادن مکان تاریخی به مسافران

    پاسخ به سوال‌ها در مورد منابع درآمدی تورلیدر

    آیا تورلیدری درآمد مناسبی برای من دارد؟

    حال که با منابع درآمدی تورلیدر آشنا شدیم، این سوال پیش می‌آید که آیا این منابع، درآمد کافی ایجاد می‌کنند؟ همه ما با شرایط نامناسب اقتصادی کنونی آشنا هستیم. به همین دلیل داشتن درآمد بالا، آرزوی هر فردی است. تورلیدری پتانسیل بالایی در ایجاد درآمد برای افراد دارد. با این حال باید در نظر داشته باشید که درآمد این شغل، در گرو عوامل مختلفی است. این عوامل عبارتند از: فصل گردشگری، شرکت کارفرما، مهارت تورلیدر، تعداد تورهای انجام شده در سال، نوع تورها، مسافرین. هر یک از این عوامل، می‌توانند در تعیین درآمد نهایی شما نقش داشته باشند.

    موسسه آوای طبیعت گلستان دوره‌های آموزشی متنوعی از جمله دوره‌ تورلیدری، دوره‌های آژانس مسافرتی و هواپیمایی و … برای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و علاقمندان برگزار می‌کند که در صورت تمایل می‌توانید با ما در تماس باشید.

    آوای طبیعت گلستان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    6 دیدگاه در “منابع درآمدی تورلیدر چه بوده و چقدر درآمدزایی می‌کنند؟

    1. maryam گفت:

      متشکر بابت اطلاعات مفیدتون

      1. آوای طبیعت گلستان گفت:

        سلام دوست عزیز، وقت بخیر.
        خوش حالیم که مطلب برای شما مفید بود.

    2. راضیه احمدی گفت:

      در صورت گرفتن کارت تورلیدری تاریخی فرهنگی، کجاها میتوانیم کار کنیم؟

      1. آوای طبیعت گلستان گفت:

        سلام دوست عزیز، وقت بخیر.
        لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه دوره تاریخی و فرهنگی مراجعه کنید.

    3. علی کاویانی گفت:

      هزینه ثبت نام در دوره مدیریت فنی بند ب چقدر است؟

      1. آوای طبیعت گلستان گفت:

        سلام دوست عزیز وقت بخیر.
        لطفا به صفحه دوره مدیریت فنی بند ب مراجعه کنید تا علاوه بر هزینه، با مزایا و سرفصل های دوره نیز آشنا شوید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *