مقالات

آیا شغل تورلیدری به عنوان یک شغل پایدار است؟

تصویر چند تورلیدر در طبیعت
  • تورلیدری شغلی جذاب، مفید و منحصر به فرد است که می‌تواند تور را برای مسافران هیجان انگیز کرده و آنها را به وجد بیاورد. تورلیدرها می‌تواند سفر را برای شما جذاب کنند و بهترین مسافرت عمراتان را برای شما رقم بزنند. اما آیا شغل تورلیدری علاوه بر همه جذابیت‌هایی که دارد، معایبی هم دارد؟ آیا تورلیدری شغلی پایدار محسوب می‌شود؟ ما در این مقاله پاسخ این پرسش‌ها را خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

    تصویر تورلیدر در حال توضیح درباره شغل تورلیدری

    معرفی شغل تورلیدری و بررسی انواع آن

    میخوای مدرک تورلیدری بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های تورلیدری (راهنمایان گردشگری): دوره راهنمای طبیعتگردی، راهنمای ایرانگردی و راهنمای محلی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    معرفی شغل تورلیدری و انواع آن

    تورلیدر یا راهنمای گردشگری شخصی بوده که تور و مسافران را هدایت و رهبری می‌کند. ۴ نوع تورلیدر مبتنی بر دسته بندی جغرافیایی وجود دارد. انواع تورلیدرها عبارتند از:

    • تورلیدر ملی: راهنمایی که از ابتدا تا انتهای تور همراه مسافران بوده و حیطه‌ی فعالیتش تمام کشور می‌باشد. این نوع از راهنما که هم نقش راهنما و هم تورلیدر را بر عهده دارد در کشورهای کمتر توسعه یافته پیدا می‌شود. در ایران راهنمای ملی را آژانس گردشگری تعیین می‌کند.
    • تورلیدر محلی: این راهنما تنها در محل یا منطقه جغرافیایی خاصی همراه تور هست و در آن منطقه تخصص دارد تا حدی که بهتر از تورلیدر ملی مسیرها و سایت‌های مورد بازدید را می‌شناسد. راهنمای محلی به واسطه مطالعه و برگزاری تور در منطقه‌ای خاص با آن محله آشنایی کامل دارد به همین دلیل برای برگزاری بهتر و منظم‌تر تور به تورلیدر ملی کمک می‌کند.
    • راهنمای سایت: راهنمایی که در سایت یا جاذبه‌ی گردشگری خاصی همراه تور است. تخصص عمیق‌تری نسبت به راهنمای محلی به سایت دارد. در واقع او کسی می‌باشد که در سایت مستقر بوده و اطلاعات زیادی درباره آن دارد که به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.
    • دستیار: کسی که تنها وظیفه‌ی ترانسفر را دارد. در واقع تنها کاری که در تور انجام می‌دهد این بوده که مسافران را از پایانه‌ی موردنظر تا محل استقرار آنها همراهی می‌کند. در انتهای تور نیز مسافران را به پایانه‌ی مدنظرشان می‌رساند.

      البته در ایران برای دستیار تعریف دیگری مرسوم می‌باشد. او راهنمای کم تجربه‌ای بوده که با راهنمای اصلی تور همراه می‌شود و حکم کارآموز را دارد که نه تنها به او دستمزدی داده نمی‌شود بلکه برخی هزینه‌ها را نیز باید پرداخت کند.

    تصویر تورلیدر در حال صحبت با مسافران

    توانمند‌ها و مهارت‌های لازم جهت شغل تورلیدری چیست؟

    توانمندی‌ها و مهارت‌های ضروری تورلیدر

    یک تورلیدر حتما باید مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم را داشته باشد. این توانمندی‌ها به شرح زیر می‌باشد.

    • باید برطرف کننده کنجکاوی مسافران باشد.
    • اطلاعات جامع و کاملی درباره سایت‌ها و محل‌های مورد بازدید داشته باشد.
    • از هر گونه رفتار توهین آمیز بین مسافران و حتی مردم محلی با مسافران جلوگیری کند.
    • هدایت حرفه‌ای گروه را بلد باشد.
    • خونسرد، عادل، انعطاف پذیر و شوخ طبع باشد.
    • مسئولیت پذیری یکی از ویژگی‌های شخصیتی اصلی هر تولیدری می‌باشد.

    بیشتر بخوانید: معرفی دوره طبیعت گردی

    آیا تورلیدری شغلی پایدار است؟

    تورلیدری در بسیاری از مناطق دنیا حرفه‌ای پایدار و مطمئن محسوب نمی‌شود. دلایل این تلقی عبارتند از:

    • فصلی بودن: مقصدهای بسیار اندکی در دنیا هستند که بتوانند محصولات و خدمات گردشگری خود را به طور ثابت در طول سال عرضه کنند. برای هر مقصد به دلایلی مانند آب و هوا، دو فصل کم فروش و پرفروش وجود دارد. بنابراین راهنمایان نمی‌توانند در تمام طول سال حضور داشته باشند.

    تورلیدرها در فصل‌های کم فروش به سمت کارهای دیگری می‌روند برای همین شغل تورلیدری بسیار مورد استقبال افراد مجرد، بازنشسته‌ها یا افرادی بوده که کار پاره وقت دیگری دارند.

    • عرضه و تقاضا: بروز حوادثی مانند بیماری‌های فراگیر، جنگ، سیل، زلزله و … ممکن است تقاضای گردشگری را کاهش دهد یا حتی آن را نابود کند. در همه گیری کرونا بسیاری از راهنمایان در جهان مدت زیادی را بدون شغل سپری کردند. همین حساس بودن تقاضای گردشگری به عوامل متعدد بیرونی سبب شده حرفه تورلیدری، حرفه‌ای ناپایدار باشد.
    تورلیدر در حال راهنمایی مسافران

    معرفی منابع درآمد تورلیدری

    منابع درآمدی شغل تورلیدری

    یکی درآمد شغل تورلیدری، دستمزد روزانه‌ی آن است. شیوه‌های پرداخت دستمزد راهنما به اشکال زیر است:

    • دستمزد روزانه: این نوع پرداخت متعلق به راهنماهای آزاد می‌باشد که به صورت پروژه‌ای فعالیت می‌کنند. پیش از آغاز تور درباره‌ی ساعت کاری، زمان و شرایط پرداخت وجه به صورت مکتوب با تور توافق کنید. سعی کنید به جای رقابت بر سر قیمت و از بین بردن ارزش حرفه‌ی راهنمای تور، بر سر دانش و کیفیت رقابت کنید.
    • راهنمای مقیم و استخدامی: این نوع از شیوه کار مختص راهنمایانی است که برای مدتی خاص یا در طول سال علاقه دارند استخدام شوند. این افراد در فصول کم فروش و بدون تور نیز حقوق ماهانه خود را دریافت می‌کنند. در این صورت تورگردان موظف به بیمه کردن راهنما و رعایت سایر قوانین کار می‌باشد در غیر این صورت انحصاری برای کار کردن راهنما با تورگردان وجود ندارد.
    • تیپ یا انعام: در برخی کشورها مرسوم بوده و هست که علاوه بر پرداخت اصل هزینه به مجریان انعام می‌دهند. این امر در مورد تورلیدر نیز صادق می‌باشد. انعام نوعی تشکر گروه از خدمات بی شائبه‌ی راهنماست و رد کردن آن نوعی توهین به حساب می‌آید. از طرف دیگر تورلیدر نباید انتظار دریافت انعام را داشته باشد چرا که کاری دور از اخلاق می‌باشد.
    • کمیسیون یا کارمزد: درآمد واسطه‌ها در صنعت گردشگری بر اساس دریافت کمیسیون می‌باشد. یکی از این واسطه‌ها می‌تواند راهنما باشد. کمیسیون از فروش تورهای اختیاری حاصل می‌شود یا از فروش محصولات و صنایع دستی. منظور از تورهای اختیاری زمانی بوده که تورگردان روزهایی از برنامه تور را خالی می‌گذارد و آنها را روز آزاد می‌نامد. در این روزها از تورلیدر خواسته می‌شود برنامه از پیش تعیین شده‌ای را به فروش برساند یا خودش به برنامه ریزی و فروش گشت‌های کوتاه مکمل اقدام کند. این برنامه اختیاری می‌تواند تور رصد ستارگان، شرکت در تئاتر یا کنسرت محلی یا … باشد.درصدی از سود حاصل از فروش این تورها طبق کمیسیونی توافق شده به تورلیدر داده می‌شود. این روند در فروش محصولات و صنایع دستی نیز هست. بازاریان محلی درصدی کمیسیون برای تورلیدر در نظر خواهند گرفت.

    کلام پایانی

    در این مقاله شغل تورلیدری و پایداری این شغل را بررسی کردیم. این شغل علاوه بر جذابیت‌هایش تا حد زیادی شغلی فصلی و پاره وقت بوده که مورد علاقه مجردها و بازنشسته هاست. البته در صورتی که بتوانید در این صنعت به عنوان تورلیدر استخدام شوید می‌توانید از پایداری شغلتان مطمئن باشید و حتی در فصل‌های کم فروش نیز حقوق دریافت کنید. موسسه آوای طبیعت گلستان دوره‌های آموزشی متنوعی از جمله دوره‌های آموزشی راهنمایان گردشگری، دوره‌های آژانس مسافرتی و هواپیمایی و … برای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و علاقمندان برگزار می‌کند که در صورت تمایل می‌توانید با ما در تماس باشید و اگر درباره شغل تورلیدری سوالی دارید می‌توانید این سوال را در قسمت نظرات مطرح کنید.

    آوای طبیعت گلستان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    1 دیدگاه در “آیا شغل تورلیدری به عنوان یک شغل پایدار است؟

    1. علیرضا رابوکی گفت:

      ممنون ازتوضیحات کاملتون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *