مقالات

درآمد آژانس مسافرتی چقدر است | کارمندان و مدیران

درآمد آژانس مسافرتی چقدر است
  • درآمد آژانس مسافرتی و مدت‌زمان لازم برای رسیدن به سوددهی، یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که همیشه از زبان متقاضیان تاسیس آژانس مسافرتی می‌شنویم.حقیقت آن است که میزان درآمد آژانس مسافرتی، پاسخ مشخصی ندارد و عوامل متعددی مانند وظایف آژانس مسافرتی، برنامه بازاریابی آژانس، میزان سرمایه‌ اولیه و سرمایه‌گذاری و در عین حال، بازار هدف و شرایط جامعه می‌تواند درآمد آژانس های مسافرتی را دست‌خوش تغییرات بسیاری کند. در نتیجه، آنچه که مسلم است مدل تجاری، مدرک هواپیمایی و برنامه‌های بازاریابی شما در آژانس مسافرتی، عامل نجات یا سقوط شما در بازار سفر خواهد شد و میزان درآمد شما را مشخص می‌کند. در این مطلب کارشناسان «موسسه آوای طبیعت گلستان» با نگاهی به سوالات متداول متقاضیان، به شما کمک خواهیم کرد تا دید کاملی نسبت به نحوه درآمد‌زایی در آژانس‌ های مسافرتی و آینده شغلی آژانس هواپیمایی به دست آورید.

    درآمد آژانس مسافرتی

    درآمد آژانس مسافرتی چقدر است؟

    در جواب به این سوال که درآمد آژانس مسافرتی چقدر است، شفاف‌ترین پاسخ این است که مبلغ مشخصی برای درآمد آژانس مسافرتی وجود ندارد و با وجود چالش‌ها و مشکلات صنعت گردشگری ایران در چند سال اخیر، درآمد بسیاری از آژانس‌های مسافرتی به‌ طرز چشمگیری کاهش یافته است. اما این همه ماجرا نیست. واقعیت این است که هر یک از آژانس‌های مسافرتی متناسب با نوع خدمات و پکیج‌هایی که به مسافران ارائه می‌دهند، می‌توانند کسب درآمد کنند. این خدمات و پکیج‌ها بسته به نوع آژانس مسافرتی، اعم از آژانس هواپیمایی (بند الف)، آژانس خدمات جهانگردی (بند ب) و دفاتر سفرهای زیارتی (بند پ)، متفاوت خواهد بود و میزان درآمد متفاوتی را نصیب صاحبان آژانس و کارکنان آن می‌کند.یکی از راه‌های پیش‌بینی و درک بهتر درآمد آژانس مسافرتی، تقسیم‌بندی آژانس‌ها به گروه‌های مختلف و بررسی میزان درآمد‌ آن‌ها بر اساس وظایفی است که انجام می‌دهند.

     

    میخوای مدرک مدیر فنی بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های مدیر فنی بند ب و مدیر فنی بند الف به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    وظایف آژانس مسافرتی

    وظایف آژانس مسافرتی متناسب با نوع مجوزی است که دریافت می‌کند. آژانس‌های بند الف یا همان آژانس‌ های هواپیمایی در زمینه صدور و فروش بلیط پرواز‌های داخلی و خارجی، آژانس‌ها بند ب یا آژانس‌ های خدمات جهانگردی در زمینه برگزاری تور، رزرو هتل، اخذ ویزا و انواع خدمات مسافربری و آژانس‌های بند پ یا آژانس‌ های سفرهای زیارتی به‌طور خاص در زمینه برگزاری تور‌های زیارتی فعالیت می‌کنند. هر یک از این آژانس‌ها با اخذ دو یا هر سه مجوز آژانس مسافرتی می‌توانند حوزه کاری خود را گسترش دهند.

    از نگاه کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری، برای درک بهتر درآمد آژانس مسافرتی می‌توان آژانس‌ های فعال در بازار سفر و گردشگری را به ۴ گروه مختلف تقسیم کرد:

    • گروه اول، آژانس‌های سنتی هستند که در حدود یک دهه پیش فعال بودند و به‌طور عمده در دو زمینه فروش بلیط هواپیما و رزرو هتل‌های داخلی و خارجی فعالیت می‌کردند. این آژانس‌ها با روی‌ کار آمدن پلتفرم‌های آنلاین در سال‌های اخیر و فروش مستقیم بلیط هواپیما و رزرو هتل به مشتریان B2B و B2C، عملاً درآمد خود را از دست داده و مجبور به تغییر حوزه کاری یا تعطیلی آژانس شدند.
    • گروه دوم آژانس‌هایی هستند که در زمینه تور‌های انبوه یا Mass Tour فعالیت می‌کنند. خدمات این آژانس‌ها اغلب شامل بلیط هواپیما، رزرو هتل، ترانسفر و تهیه ویزا است و تورهای انبوهی را به مقاصد محبوب مسافران مانند ترکیه، دبی، گرجستان و یا مقاصد پرطرفدار داخلی برگزار می‌کنند. همه چه اجرا‌کنندگان و چه فروشندگان تور‌های انبوه، به‌ دلیل تعداد بالای این آژانس‌ها در بازار و رقابت میان آن‌ها، از درآمد پایین‌تر و حاشیه سود بسیار پایینی برخوردارند.
    • گروه سوم آژانس‌هایی هستند که در زمینه برگزاری تور‌های خاص به مقاصد اروپایی، آفریقایی، ژاپن و یا مقاصد داخلی و خارجی خاص فعالیت می‌کنند. این تور‌ها، علاوه بر خدمات تور‌های انبوه مانند بلیط، رزرو هتل و ویزا، دارای یک تور‌لیدر بین‌المللی هستند که از ابتدا تا انتهای سفر همراه مسافران است. تور‌های خاص اصالتاً مبتنی بر گشت‌وگذار در مقاصد است و سهم زیادی از سود حاصل از آن، نصیب آژانس‌ های مسافرتی برگزار‌کننده می‌شود.
    • گروه آخر نیز آژانس‌هایی هستند که تور‌های ورودی برگزار می‌کنند. این‌ آژانس‌ها از طریق همکاری با کارگزاران خارجی در خارج از کشور، گردشگر‌ان بین‌المللی را برای سفر به ایران همراهی می‌کنند. چالش‌ اصلی در این آژانس‌ها، نحوه بازاریابی است که اغلب با شرکت در نمایشگاه‌های خارجی انجام می‌شود. درآمد آژانس‌ های مسافرتی ورودی، به بازار سفر و میزان تقاضای موجود در بازار بستگی دارد. این آژانس‌ها که از گروه‌های سود‌ده در بازار سفر و گردشگری به حساب می‌‌آمدند، به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی ایران و مشکلاتی که در چند سال اخیر گریبان‌گیر آژانس‌های ورودی شده، آسیب‌های زیادی دیده‌اند.

    نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که آژانس های مسافرتی متناسب با به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف برای درآمدزایی یا بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه در فعالیت‌های اقتصادی خود، همچنین با تلاش‌های بی‌وقفه در زمینه بازاریابی، بازارسازی و حفظ بازار، می‌توانند درآمد متفاوتی داشته باشند.

    سرمایه اولیه آژانس مسافرتی

    میزان سود آژانس مسافرتی

    میزان سود و درآمد آژانس مسافرتی یا مدت‌زمان لازم برای رسیدن به‌سوددهی یکی از سوالات متداولی است که متقاضیان تاسیس آژانس مسافرتی از فعالان و کارشناسان این حوزه می‌‌پرسند.حقیقت آن است که مدت‌زمان لازم برای رسیدن به‌ سوددهی در بازار سفر و گردشگری، کاملاً به بیزینس مدل و برنامه بازاریابی یک آژانس مسافرتی بستگی دارد. بدیهی است که در ابتدای کار، مدیران یا صاحبان آژانس‌ مسافرتی ناگزیر به استفاده از سرمایه شخصی برای ورود به بازار و بازاریابی در آن هستند؛ اما اینکه دقیقاً چه زمانی موفق به سوددهی می‌شوند، به توانایی و برنامه‌ریزی آن‌ها و البته شرایط بازار بستگی دارد.

    اما به‌طور کلی می‌توان گفت، آژانس‌های برگزار‌کننده تور‌های خاص و تور‌های ورودی از سوددهی بیشتری در بازار سفر برخوردارند و آژانس‌های مجری یا فروشنده تور‌های انبوه به‌دلیل رقابت بالای بازار، از حاشیه سود کمی بهره می‌برند. به گفته فعالان این حوزه، درصد سود آژانس‌ های مسافرتی نسبت به میزان درآمد آن‌ها به شرح زیر است:

    • آژانس‌های برگزار‌کننده تور‌های انبوه: حدود ۵ درصد از درآمد
    • آژانس‌‌های برگزار‌کننده تور‌های خاص: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از درآمد
    • آژانس‌های برگزار‌کننده تور‌های ورودی: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از درآمد

     

    سرمایه اولیه آژانس مسافرتی

    برای پیش‌بینی سرمایه اولیه راه‌اندازی آژانس مسافرتی و درآمد آژانس مسافرتی، باید نگاهی دقیق به بیزنس مدل آن آژانس انداخت. با توجه به رقابت بالا در این بازار، هر فرد قبل از تاسیس آژانس مسافرتی باید یک زمینه کاری مشخص را در نظر بگیرد، بازار‌ هدف، مشتریان و برنامه بازاریابی خود را مشخص و مزیت اصلی خود را برای پیشرفت در این بازار را تعریف کند.در واقع برآیند خواسته‌ها و اهداف یک آژانس‌ مسافرتی است که سرمایه اولیه برای تاسیس آن را مشخص می‌کند. اگر فردی بدون در‌ نظر‌ داشتن بازار و هدفی خاص وارد این کار شود، نه‌تنها نمی‌تواند به سود‌دهی برسد، بلکه همه سرمایه اولیه خود را از دست خواهد داد.

    تجهیزات مورد نیاز آژانس هواپیمایی

    دفاتر آژانس هواپیمایی و آژانس‌ های مسافرتی از چند بخش عمده تشکیل می‌شوند؛ از اتاق مدیر و جلسات گرفته تا بخش‌های حسابداری و خدماتی که هر کدام به تجهیزات خاص خود نیاز دارند. یکی از بخش‌های مهم در این دفاتر، کانترهای فروش هستند که برای فروش خدمات و ارتباط مستقیم میان مشتریان با کارکنان آژانس مسافرتی طراحی می‌شود. این کانترهای فروش، علاوه بر تجهیزات کامپیوتری و لوازم ضروری چیدمان مانند میز، صندلی و تلفن، باید دارای طراحی جذاب باشند.

    استفاده از رنگ‌های شاد یا المان‌هایی که خاطرات خوش سفر را به یاد می‌آوردند، مزیتی مهم در طراحی و تجهیزات آژانس هواپیمایی و مسافرتی هستند که باعث ارتباط بهتر مشتریان با کارکنان می‌شوند و آن‌ها را برای خرید از آژانس مسافرتی تشویق می‌کند.اما شاید یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز آژانس هواپیمایی و مسافرتی، سیستم‌های به‌روز کامپیوتری باشد که دسترسی قوی به اینترنت دارند؛ چرا که هم ارائه خدمات آنلاین اهمیت دارد و هم نرخ گرفتن از شرکت‌های هواپیمایی و تهیه پکیج‌های تور، بدون دسترسی به شبکه آنلاین امکان‌پذیر نیست.

    میزان سود آژانس مسافرتی

    حقوق کارمند آژانس هواپیمایی

    فارغ از درآمد هر آژانس مسافرتی، علاقه‌مندان به ورود به این حرفه، دوست دارند بدانند که حدود درآمد کارمند آژانس هواپیمایی یا مسافرتی چقدر است. باید بدانید که حداقل درآمد کارمند آژانس مسافرتی، معمولا بر اساس قانون کار تعیین می‌شود؛ اما سقف حقوق کارمند آژانس مسافرتی متناسب با نوع آژانس، وظایف شخص و میزان تجربه و توانایی او متفاوت خواهد بود. مدیران آژانس‌های مسافرتی برای استخدام کارمند آژانس مسافرتی، اغلب به دنبال دانش‌‌آموختگان رشته‌های گردشگری، بازاریابی یا زبان‌های خارجی، هستند و کسانی را استخدام می‌کنند که بتوانند روابط عمومی خوبی با دیگران برقرار کنند.در همین حال، برخی از آژانس‌های مسافرتی، درآمد کارمندان را متناسب با تعداد رزرو‌های انجام‌شده توسط آن‌ها محاسبه می‌کنند و حقوق آن‌ها به‌صورت حق کمیسیون مشخص پرداخت می‌شود.

     

    میخوای مدرک مدیر فنی بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های مدیر فنی بند ب و مدیر فنی بند الف به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    آینده شغلی آژانس هواپیمایی

    اگرچه تورم و مشکلات اقتصادی، باعث کوچک‌تر شدن سبد خرید مردم شده و شرکت‌های هواپیمایی و مسافرتی متحمل ضرر‌های هنگفتی در دوران همه‌گیری کرونا شدند، اما آمارهای جهانی نشان می‌دهد این موضوع هنوز نتوانسته افراد را از شوق سفر‌ کردن باز دارد و جریان سفر از حرکت باز نمی‌ایستد. این یعنی علی‌رغم چالش‌های موجود در صنعت سفر ایران، هنوز هم شرکت‌های هواپیمایی شاهد تکمیل ظرفیت پروازهای خود هستند و مقاصد محبوب گردشگری در فصول اوج سفر شاهد سیل جمعیت خواهند بود.

    به این ترتیب، می‌توان آینده شغلی آژانس مسافرتی را آینده روشنی دانست؛ هم برای صاحبان این کسب و کارها و هم برای کارمندان آژانس های مسافرتی. چراکه با پیشرفت یک آژانس مسافرتی و افزایش درآمد آن، به طبع کارکنان نیز حقوق و مزایای بیشتری دریافت خواهند کرد.از سوی دیگر، کسب تجربه کار در آژانس های مسافرتی، در کنار گذراندن دوره‌های آموزشی رسمی از جمله دوره مدیر فنی بند الف و دوره مدیر فنی بند ب می‌تواند رزومه قوی‌تری برای فعالان این حوزه ایجاد کند و فرصت مهاجرت‌ کاری را نیز پیش روی آن‌ها قرار دهد.

    اخذ ویزا

    راه‌های کسب درآمد آژانس مسافرتی

    آژانس‌های مسافرتی متناسب با نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، می‌توانند به‌صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم کسب درآمد کنند. درآمد مستقیم آژانس‌ها از فروش خدمات و پکیج‌ها و سود حاصله از آن و همچنین، درآمد غیر‌مستقیم آن‌ها از طریق قرارداد با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مسافرتی و دریافت کمیسیون به دست می‌‌آید. میزان درآمد دریافتی این آژانس‌ها، به‌ویژه آژانس‌ های مسافرتی بزرگ، به موارد مهمی مانند میزان سرمایه‌گذاری برای چارتر‌کردن بلیط‌های هواپیما یا توانمندی آن آژانس در به‌کارگیری استراتژی‌های بازاریابی بستگی دارد.در ادامه، برخی از راه‌ های کسب درآمد آژانس هواپیمایی، آژانس خدمات جهانگردی و دفاتر سفرهای زیارتی آورده شده است:

    قرارداد با شرکت‌ های هواپیمایی

    آژانس‌ های هواپیمایی بیشتر از سایر آژانس‌ها با ایرلاین‌های داخلی و خارجی در ارتباط هستند و درآمد عمده آن‌ها، از طریق عقد قرارداد با شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی و دریافت کمیسیون به‌ازای فروش بلیط‌ها به دست می‌آید.مقدار کمیسیون دریافتی از شرکت‌‌های هواپیمایی به عوامل مختلفی بستگی دارد و در اکثر کشور‌ها، حق تعیین کمیسیون بر عهده ایرلاین‌ها است.

    قرارداد با هتل‌ های داخلی و خارجی

    قرارداد با هتل‌های داخلی یا خارجی یکی از راه‌ های کسب درآمد آژانس‌ مسافرتی بند ب و آژانس‌ سفرهای زیارتی است. شرایط قرارداد میان آژانس‌ مسافرتی و هتل‌ها، بسته به موافقت طرفین می‌تواند فصلی یا ماهانه باشد و در برخی مواقع، حداقل میزان رزرو برای دریافت کمیسیون نیز در متن قرارداد ذکر می‌شود.بدیهی است که قرارداد با هتل‌های خارجی به‌دلیل رزرو اتاق‌ها با ارز خارجی، درآمدزایی بیشتری برای آژانس‌ های مسافرتی به ارمغان خواهد داشت.

    برگزاری تور‌های داخلی و خارجی

    برگزاری تور‌های داخلی و خارجی به‌صورت گروهی یا شخصی‌سازی شده، از دیگر راه های درآمد‌زایی آژانس‌ های مسافرتی است. میزان سود دریافتی از تور‌ها به عواملی مختلفی مانند سطح خدمات تور، وسیله حمل‌‌ونقل، درجه هتل و… بستگی دارد. علاوه بر این، آژانس‌ های مسافرتی برای همکاری با تور لیدر‌های بین‌المللی و با‌تجربه، ملزم به پرداخت هزینه بیشتر خواهند بود  و همین امر موجب افزایش قیمت تور می‌شود.به همین دلیل یکی از راه های کسب درآمد دریافت مدرک از دوره تاریخی و فرهنگی و تورلیدری است.

    حقوق کارمند آژانس هواپیمایی

    همکاری با شرکت‌ های بیمه

    بیمه مسافرتی، این‌روزها یکی از بخش‌‌های مهم و جدانشدنی سفر‌های داخلی و خارجی مسافران به شمار می‌آیند و آژانس‌ های مسافرتی با ارائه امتیاز‌های ویژه به مسافران مانند پوشش هزینه‌های بیماری در خارج از کشور، پوشش هزینه‌ گم‌شدن اشیا و غیره، آن‌ها را به خرید بیمه‌های مسافرتی تشویق می‌کنند. آژانس‌ های مسافرتی به ازای فروش بیمه مسافرتی به تعداد مشخصی از مسافران، موفق به دریافت حق کمیسیون از شرکت‌های بیمه خواهند شد.

    بیمه‌های مسافرتی متناسب با سقف پوشش و نوع خدمات، دارای قیمت‌های متفاوتی هستند و هزینه آن‌ها، به‌ صورت ریالی از مسافران گرفته می‌شود؛ با این حال، نرخ مصوبی از میزان حق کمیسیون آژانس‌ های مسافرتی در دست نیست و به نظر می‌رسد این مبلغ بیش از هر چیزی، به صورت توافقی تعیین می‌شود.

    اخذ ویزا

    دریافت ویزا، همیشه یکی از چالش‌های مسافران برای سفر به مقاصد خارجی است؛ از این رو، بسیاری از مسافران دردسر‌های اخذ ویزا را به آژانس‌ های مسافرتی و برگزار‌کنندگان تور می‌سپارند.آژانس های مسافرتی بند ب، به‌ عنوان مجریان یا برگزار‌کنندگان تور‌های خارجی و دفاتر سفرهای زیارتی به‌عنوان تنها برگزار‌کننده مجاز تور‌های زیارتی می‌توانند به ازای ارائه خدمات اخذ ویزا، از مسافران کسب درآمد کنند.

    جمع‌بندی

    در آخر اگر شما هم از کسانی هستید که می‌خواهید آژانس مسافرتی تاسیس کنید یا قصد کار کردن در آژانس مسافرتی دارید، باید اول از همه نگاه خود را نسبت به موضوعاتی مانند درآمد آژانس مسافرتی، میزان سوددهی آژانس و سرمایه‌ اولیه برای تاسیس یک آژانس تغییر دهید. درآمد آژانس مسافرتی مانند هر کسب و کار دیگری در صنعت گردشگری، به عوامل و متغیرهای متعددی در این بازار وابسته است و در نهایت این هوشمندی، برنامه‌ریزی و آگاهی شما نسبت به نیازهای مشتریان و روندهای جدید بازاریابی است که منجر به موفقیت شما در سوددهی و مدیریت آژانس خواهد شد.

    آوای طبیعت گلستان

    سوالات متداول

    برای چه اموری می توان از آژانس مسافرتی استفاده کرد؟

    برای قرارداد با شرکت های هواپیمایی، اخذ قرارداد با هتل های داخلی و خارجی، برگزاری تورهای داخلی و خارجی، همکاری با شرکت بیمه و اخذ ویزا می توان به آژانس مسافرتی مراجعه کرد.

    ثبت آژانس هواپیمایی چه مجورهایی لازم دارد؟

    برای اخذ مجوز آژانس هواپیمایی با توجه به فعالیت هایی که در آن انجام می شود مجوزهای متفاوتی لازم دارد.هر مجوز برای نوع فعالیت شما متفاوت است.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    1 دیدگاه در “درآمد آژانس مسافرتی چقدر است | کارمندان و مدیران

    1. احمد هوتی گفت:

      کار در خانه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *