مقالات

تورگاید کیست؟ چه وظایفی برعهده دارد؟

تورگاید کیست؟
  • ممکن است هنگام مشاهده موضوعات مرتبط با گردشگری، با شغل تورگاید مواجه شوید و این سوال برای شما پیش بیاید که به طور کلی یک تورگاید یا راهنمای تور چه وظایفی بر عهده دارد؟ چنانچه توانایی خوبی در برقراری ارتباط با دیگران دارید و یا به سفر و گردشگری علاقمندید، این شغل مناسب شما است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع به تور گاید به دست بیاورید، مطالعه این مقاله از آوای طبیعت گلستان را از دست ندهید.

    فهرست مطالب

    تورگاید کیست و چه وظایقی بر عهده دارد؟

    وظایف تورگاید

    فدراسیون جهانی انجمن های راهنمای گردشگری که به عنوان عالی ترین مرجع راهنمایان شناخته می‌شود، تعریف مشخصی را ارائه کرده است: ” راهنمای گردشگری شخصی است که دیدارکنندگان را به زبان انتخابی آنها راهنمایی و ضمن ارائه توضیحات، میراث فرهنگی و طبیعی مناطق را تفسیر می‌کند. او متخصص یک منطقه ی خاص است و برای این تخصص شرایط لازم را احراز کرده است و برای فعالیت خود از سوی مرجع متولی گردشگری تایید شده و دارای پروانه یا اجازه فعالیت است. ”

    تورگاید وظیفه دارد اماکن و جاذبه‌های گردشگری را توضیح بدهد و اطلاعات ضروری سفر را به مسافران ارائه کند. این شخص باید آشنایی کاملی از مسیر و مقصد داشته باشد و همیشه در دسترس مسافر قرار بگیرد تا در صورت نیاز اطلاعات لازم را به وی بدهد.

    Tour Guide یا همان راهنمای تور، شخصی است که در حوزه‌های مختلفی از جمله تاریخ، هنر و معماری شهر‌های خاص متخصص بوده و دوره‌ها و امتحانات گردشگری را با موفقیت طی کرده است. امتحانات مذکور دانش راهنمای تور را با دقت ارزیابی کرده اند. یک تورگاید، توریست‌ها را جهت بازدید از موزه یا محل خاص گردشگری هدایت می‌کند. یک تور گاید حرفه ای باید بتواند با گذراندن تحصیلات آکادمی یا دوره‌های مذکور در این زمینه، اطلاعات و دانش خود را ارتقا دهد تا بتواند در این زمینه به یک شخص حرفه ای تبدیل شود.

     

    میخوای مدرک تورلیدری بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های تورلیدری (راهنمایان گردشگری): دوره راهنمای طبیعتگردی، راهنمای ایرانگردی و راهنمای محلی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    یک تورگاید حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

    یک شخص به عنوان راهنمای تور به سفرهای گوناگونی می‌رود و در این زمینه به تجربیات خوبی دست پیدا می‌کند. تور گاید می‌تواند با زیبایی‌ها و آثار تاریخی شهر‌های مختلف آشنا شود و همواره اطلاعات خود را به روز نگه دارد. تورگاید همواره با گروه سفر می‌کند و به عنوان یک پل ارتباطی بین مسافران و برگزار کننده تور نقش ایفا می‌کند. چنانچه مسافران از لحاظ شخصی دچار مشکلاتی شوند، تور گاید کمک‌های لازم را به آن‌ها می‌رساند و به خوبی بر انجام صحیح کارها نظارت دارد.

    بیشتر زمان یک راهنمای تور همواره همراه با مسافران در سفر می‌گذرد؛ همین موضوع باعث می‌شود بیشترین آشنایی را با مناطق توریستی و جهانگردپذیر داشته باشد. معمولاً یک تور گاید حرفه‌ای با یک برگزار کننده تور مشخص کار می‌کند و به چندین زبان مسلط است. آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ مناطق مختلف از دیگر ویژگی‌های یک تورگاید حرفه‌ای است.

    به طور کلی تور گاید در هدایت و تامین نیازمندی‌های مسافران نقش مهمی ایفا می‌کند؛ در نتیجه نمی‌توان برگزاری تور را بدون یک تورگاید حرفه‌ای تصور کرد. یک راهنمای تور حرفه‌ای باید بتواند اصطلاحات خارجی مرتبط با آن منطقه گردشگری را به زبان قابل فهم و آشنا برای بازدید کنندگان تبدیل کند. از طرفی برگزاری تور  باید بدون ایجاد هیچگونه مزاحمت برای زندگی روزمره افراد بومی آن منطقه صورت بگیرد؛ در نتیجه وظیفه راهنمای تور این است که تور را اداره کرده و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

    معیارهایی که کمک می‌کنند شما به یک تورگاید حرفه ای تبدیل شود!

    معیارهای تورگاید حرفه ای

    • یک تورگاید باید تعهد کافی به شغل خود داشته باشد و تمام وظایفی را که عهده دار شده به صورت کامل و دقیق رعایت کند.
    • هدایت، رهبری و همچنین رفع مشکلات احتمالی سفر بر عهده راهنمای تور است.
    • خلاقیت نقش ویژه‌ای در این جایگاه شغلی دارد. چنانچه یک راهنمای تور خلاقیت کافی در شغل خود نداشته باشد، مسافران نیز این سفر حس خوبی نخواهند گرفت. یک راهنمای تور به جهت اینکه سفر شاد و پرانرژی را برای مسافران فراهم کند، باید از عنصر خلاقیت نهایت استفاده را ببرد.
    • یک راهنمای تور حرفه‌ای باید سلامت جسمی و روحی داشته باشد. چنانچه تحمل غرولند‌های مسافران و یا سختی‌های مسیر را ندارید، به نظر چندان مناسب فعالیت در این زمینه شغلی نیستید. در برخی موارد مسیر طولانی و خسته کننده است؛ در نتیجه باید بر اعصاب خود تسلط خوبی داشته باشید و یک سفر شاد را برای مسافران خود فراهم کنید.
    • آشنایی با کمک‌های اولیه یک آیتم مثبت برای راهنمایان تور به حساب می‌آید. چنانچه مشکلی برای هر یک از مسافران پیش بیاید، آشنایی با کمک‌های اولیه می‌تواند کمک کننده باشد.

    مزایای شغل تورگاید چیست؟

    شما با انتخاب این شغل می‌توانید از مناطق دیدنی مختلف دیدن کنید و به جای کار خسته کننده، روزهای خود را به تفریح بگذرانید! همانطور که می‌دانید شغل‌های اداری همواره محیط خشک و فاقد آزادی دارند. شما به عنوان یک تورگاید، آزادی لذت بخشی را از قید و بند‌های محیط اداری تجربه می‌کنید. همچنین به عنوان یک راهنمای تور، تجربه فراوانی را کسب کرده و از طریق سفر‌های مختلف و ارتباط با مردم، میزان اطلاعات و تجربیات بسیاری را به دست می‌آورید. این زمینه شغلی بدون مالیات است و اکثر افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند از شغل خود رضایت کامل دارند.

    چالش‌های شغل تورگاید

    درست است که شغل راهنمای تور گردشگری در نگاه اول شغلی لذت بخشی به نظر می‌آید اما زمانی که عمقی به آن نگاه کنید، سختی کار و چالش‌های مسیر این شغل را مشاهده می‌کنید.

    فصلی بودن

    به طور کلی تعداد مقصد کمی در دنیا وجود دارد که به طور ثابت در تمامی فصول می تواند محصولات و خدمات گردشگری ارائه کند. هر مقصد گردشگری بر اساس آب و هوا به دو فصل کم فروش و پرفروش تقسیم بندی می شود. در نتیجه راهنمایان تور نمی توانند به طور دائم فعال باشند.

    همین موضوع باعث می شود یک تورگاید در فصول کم فروش سال، نتواند چندان در این حوزه فعالیت کند و برای کسب درآمد به سراغ مشاغل دیگر برود. در کل شغل راهنمایی تور به دلیل فصلی بودن، بیشتر مورد استقبال بازنشستگان، افراد مجرد و اشخاص جویای کار نیمه وقت قرار می گیرد.

    عرضه و تقاضا

    همیشه عامل تغییرات تقاضا بر مقاصد گردشگری تاثیرگذار هستند. بروز اتفاقاتی مانند جنگ، سیل، زلزله، بیماری های واگیردار و … ممکن است تعداد گردشگران را به شدت کاهش دهد یا حتی به طور کلی نابود کند. به عنوان نمونه در زمان شیوع کرونا، بسیاری از تورلیدرها در جهان به همراه سایر مشاغل حوزه گردشگری، زمان زیادی را بدون شغل سپری کردند. همین موضوع باعث شده باعث شده با توجه به وابستگی این شغل به عوامل بیرونی، راهنمای تور یک حرفه ناپایدار باشد.

    جمع‌بندی

    چنانچه به شغل تورگایدی علاقه دارید و می‌خواهید در سفر‌های مختلف یک راهنمای تور حرفه‌ای باشید، شرکت در دوره‌های آموزشی گردشگری می‌تواند پیشنهاد خوبی برای شما باشد. شما می‌توانید جهت کسب هرگونه اطلاعات بیشتر، از طریق پل‌های ارتباطی موجود در بخش تماس با ما، با کارشناسان موسسه آوای طبیعت گلستان در ارتباط باشید.

    سوالات متداول

    تفاوت تورگاید با تور لیدر چیست؟

    تورگاید شخصی است که اطلاعات سفر را به مسافران ارائه می‌کند و باید آشنایی کاملی با مسیر و مقصد داشته باشد. این در حالی است که تورلیدر سرپرستی و مسئولیت سفر را عهده دار است و وظیفه دارد سفر را مدیریت کند و نیازی نیست حتماً در دسترس مسافر باشد یا به مسیر اشراف کامل داشته باشد.

    چند نوع تورگاید داریم؟

    به طور کلی تورگاید ها به دسته ملی، محلی، مقطعی و دستار تقسیم بندی می‌شوند. ما در مقاله معرفی انواع تورگاید، هریک را با جزئیات معرفی کرده ایم.

    چگونه به عنوان یک تورگاید شروع به فعالیت کنم؟

    اولین گام این است که در موسسات معتبر و دارای مجوز که زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشغول فعالیت هستند، ثبت نام کنید. موسسه آوای طبیعت گلستان یکی از معتبرترین مجموعه های فعال در این حوزه است که دوره های مختلف گردشگری را با بهترین کیفیت برای شما علاقمندان به این حوزه برگزار می‌کند. جهت دریافت مدرک خود، باید امتحانات داخلی موسسه را با موفقیت طی کرده و در آزمون جامع گردشگری که هرساله توسط وزارتخانه برگزار می‌شود قبول شوید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *