مقالات

معرفی انواع تورگاید | انواع راهنمایان تور

معرفی انواع تورگاید | انواع راهنمایان تور
  • راهنمای تور یا همان تورگاید، یکی از مشاغل پرطرفدار در حوزه گردشگری است که افراد بسیاری علاقمند هستند در آن فعالیت کنند. یک راهنمای تور، مسافران را به مناطق دیدنی و تاریخی هدایت کرده و اطلاعات لازم را درباره اماکن گردشگری مربوطه به آن‌ها منتقل می‌کند. به بیان دیگر، یک تور گاید مسئولیت سفر و توریست‌ها بر عهده دارد و باید از قوانین و مقررات مقصد سفر، آداب و رسوم و آب و هوای آن منطقه آشنا باشد. در نتیجه شاهد انواع مختلفی از تورگاید ها هستیم که در ادامه این مطلب از آوای طبیعت گلستان هر یک را به شما معرفی خواهیم کرد.

    فهرست مطالب

    انواع تورگاید‌ ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

    انواع راهنمایان تور

    به طور کلی تورگاید ها بر اساس جغرافیا و نوع فعالیت، به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند:

    راهنمایان تور مبتنی بر جغرافیا

    راهنمایان تور مبتنی بر جغرافیا عبارتند از:

    راهنمای ملی (National Guide)

    یک راهنمای ملی مسئولیت سنگینی را در میان انواع تورگاید ها بر عهده دارد و حوزه فعالیتی آن سراسر کشور را در بر می‌گیرد. راهنما‌هایی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، از شروع تا پایان همراه تور است و هر دو نقش راهنما و تورلیدر را بر عهده دارند. راهنمایان ملی عمدتاً در کشورهایی به کار گرفته می‌شوند که از نظر گردشگری کمتر توسعه یافته هستند. در ایران نیز این موضوع صادق است و راهنمای ملی را تورگردان مجری تور انتخاب می‌کند.

    راهنمای ملی باید اطلاعات کافی درباره تمامی مناطق داشته باشد. این اطلاعات شامل حوزه طبیعی، تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی و… است. علاوه بر این موارد، یک راهنمای ملی باید اطلاعاتی درباره مسیرهای دسترسی به مقصد، هتل ها، قوانین و… نیز داشته باشد.

     

    میخوای مدرک تورلیدری بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های تورلیدری (راهنمایان گردشگری): دوره راهنمای طبیعتگردی، راهنمای ایرانگردی و راهنمای محلی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    راهنمای محلی (Local guide)

    راهنمای محلی یکی از انواع تورگاید می باشد که وظیفه هدایت مسافران در منطقه جغرافیایی محدود مانند یک شهر یا روستا را بر عهده می‌گیرد. وظیفه این دسته از راهنمایان این است که مسافران را در حین بازدید همراهی کنند و در آن منطقه تخصص کاملی داشته باشد. معمولاً تورگردان یک راهنمای محلی را برای همراهی با تورلیدر یا راهنمای ملی انتخاب می‌کند.

    چنانچه در کشوری صنعت گردشگری گسترش یابد، راهنمای محلی نقش مهم‌تری در این زمینه ایفا می‌کند. یک راهنمای محلی به دلیل مطالعه یا برگزاری تور در منطقه‌ای خاص، با مقصد مدنظر آشنایی بسیاری پیدا کرده است. به همین دلیل این نوع راهنما، راهنمای ملی را یاری می‌کند تا تور به بهترین نحو برگزار شود.

    راهنمای سایت یا مقطعی

    راهنمای سایت یا مقطعی

    راهنمای سایت (Step – on Guide) در جاذبه‌های خاصی همراه با تور است و از یک راهنمای محلی تخصصی‌تر است. راهنمای متخصص فردی است که در سایت مورد نظر مستقر شده، اطلاعات فراوانی درباره آن جاذبه دیدنی دارد و به خوبی این اطلاعات را به بازدید کنندگان منتقل می‌کند. یک «راهنمای موقت» بر روی یک موضوع خاص بیشتر تمرکز کرده و گستره فعالیت آن از راهنمای محلی کمتر است. این دسته از انواع تورگاید، آگاهی بیشتر نسبت به یک جاذبه گردشگری خاص دارند؛ به عنوان مثال راهنمایان مستقر در موزه‌ها یا پارک‌های ملی.

    دستیار

     

    دستیار فردی است که وظیفه‌ی ترانسفر را عهده دار است. به بیان دیگر، تنها کاری که یک دستیار انجام می‌دهد این است که مسافران را از پایانه‌ موردنظر مانند فرودگاه یا راه آهن، تا محل استقرار آن‌ها مانند هتل همراهی می‌کند. همچنین زمانی که تور به پایان می‌رسد، دستیار مسافران را به پایانه موردنظر می‌رساند. این امکان وجود دارد که برای آشنایی بیشتر مسافران با راهنمای اصلی، وظیفه ترانسفر بر عهده راهنمای گردشگری ملی یا محلی گذاشته می‌شود. این موضوع تا حد زیادی به سیاست‌های تورگردان بستگی دارد.

    دستیار تعریف دیگری نیز دارد که بیشتر در ایران رایج است: «راهنمای کم تجربه‌ای که با راهنمای اصلی تور همراه می‌شود. در واقع این شخص حکم کارآموز را دارد که نه تنها به او دستمزدی پرداخت نمی‌شود، بلکه در برخی موارد، تورگردان برخی هزینه‌ها را نیز از او دریافت می‌کند.»

    انواع تورگاید مبتنی بر فعالیت

    فعالیت انواع تورگاید

    مردم با اهداف متفاوتی به سفر می‌روند و به دنبال خواسته‌های گوناگون هستند. در نتیجه می‌توان گفت صنعت گردشگری روز به روز به دنبال تخصصی‌تر شدن است. همین موضوع باعث شده انواع و دسته‌بندی دیگری نیز برای تورگاید ها وجود داشته باشد که مبتنی بر فعالیت است:

    • راهنمای میراث (تاریخ – معماری)
    • راهنمای فرهنگی (آشپزی – دین)
    • راهنمای ماجراجویی (کوهستان – ورزش آبی)
    • راهنمای جنگل – بیابان (شکار – سافاری/ آفرود)
    • راهنمای طبیعت (کویر – باغ گیاه شناسی)
    • راهنمای علایق ویژه (خرید – ورزش‌هایی مانند گلف)
    • راهنمای راننده
    • راهنمای سفر تجاری (راهنمای MICE)

    جمع‌بندی

    حالا که با انواع تورگاید‌ ها آشنا شدید ممکن است قصد داشته باشید در یکی از این موارد فعالیت کنید. پیشنهاد ما این است که در دوره‌های راهنمایان تور گردشگری شرکت کنید تا اطلاعات و دانش فردی خود را در این زمینه ارتقا دهید. با گذراندن موفقیت‌آمیز دوره‌های نامبرده و همچنین قبولی در امتحانات مربوطه، می‌توانید مدرک معتبر خود را دریافت کرده و به صورت قانونی به عنوان یک راهنمای تور گردشگری فعالیت کنید.

    جهت ثبت نام یا کسب هرگونه اطلاعات بیشتر، می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی ذکر شده در بخش تماس با ما، با کارشناسان موسسه آوای طبیعت گلستان در ارتباط باشید. کارشناسان ما در موسسه آوای طبیعت گلستان آماده هستند که اطلاعات لازم را در ارتباط با دوره ها در اختیار شما بگذارند که بتوانید با آگاهی و اطلاعات بیشتری دوره آموزشی خود را انتخاب کنید.

    سوالات متداول

    چنانچه بخواهیم یک راهنمای گردشگری باشیم، باید از کجا و به چه صورت شروع کنیم؟

    اولین قدم این است که در دوره های گردشگری موسسات آموزش گردشگری معتبر و دارای مجوز که زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری کشور مشغول به فعالیت هستند، مانند موسسه آوای طبیعت گلستان ثبت نام کرده و اطلاعات و دانش خود را ارتقا دهید. سپس با گذراندن موفقیت آمیز امتحانات داخلی و همچنین آزمون جامع گردشگری، مدرک تورلیدری خود را دریافت نمایید.

    مدارک موردنیاز برای ثبت نام در دوره های آموزشی گردشگری آوای طبیعت گلستان چیست؟

    • اسکن رنگی کارت ملی
    • اسکن رنگی صفحه اول شناسنامه
    • اسکن رنگی عکس 4*3
    • اسکن رنگی آخرین مدرک تحصیلی(حداقل لیسانس)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *