مقالات

تورلیدر یا راهنمای تور کیست و چه وظایفی دارد؟

تورلیدر یا راهنمای تور کیست
  • ممکن است شما نیز در جریان سفرهای گروهی، با واژه‌هایی نظیر تورلیدر و یا راهنمای تور مواجه شده باشید. بسیاری از افرادی که تصمیم گرفته‌اند در این حوزه شروع به فعالیت کنند، تور لیدر و راهنمای تور را مترادف یکدیگر می‌دانند؛ در صورتی که این دو جایگاه شغلی هر یک وظیفه جداگانه‌ای را بر عهده دارند. ما در این مقاله از آوای طبیعت گلستان درباره وظایف متفاوت تورلیدر و راهنمای تور به طور دقیق صحبت می‌کنیم.

    فهرست مطالب

    وظایف تورلیدر و راهنمای تور چیست؟

    وظایف تورلیدر و راهنمای تور

    تورلیدر شخصی است که از ابتدا تا انتهای سفر همراه با مسافران بوده و مسئولیت برگزاری سفر را بر عهده دارد. یک تور لیدر وظیفه دارد که طبق برنامه از پیش تعیین شده توسط آژانس مسافرتی پیش برود و سفر را اجرا کند. تورلیدر به عنوان سرپرست گروه موظف است که تمامی هماهنگی‌های لازم را با اقامتگاه مسافران، راننده، راهنمای تور و… را به بهترین صورت انجام دهد.

    این شخص اطلاعات کافی در زمینه‌های طبیعت، جاذبه‌های دیدنی، تاریخی، باستان شناسی، اماکن فرهنگی و… دارد و موظف این اطلاعات را به مسافران انتقال بدهد. راهنمای تور یا همان تورگاید، نقش مهمی در کیفیت سفر مسافران دارد؛ زیرا یک راهنما باید اطلاعات کافی داشته باشد تا اجرای تور در مقصد به بهترین صورت انجام بگیرد. امروزه سفر‌ها در شاخه‌های مختلف، شکل تخصصی به خود گرفته اند. در نتیجه بهتر است حتماً یک راهنما آموزش دیده در زمینه‌های متنوع حضور داشته باشد.

     

    میخوای مدرک تورلیدری بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های تورلیدری (راهنمایان گردشگری): دوره راهنمای طبیعتگردی، راهنمای ایرانگردی و راهنمای محلی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    یک راهنمای تور باید چه ویژگی های شخصیتی داشته باشد؟

    ویژگی های راهنمای تور

    این شخص به طور مداوم در ارتباط با مسافران است؛ در نتیجه باید یکسری ویژگی های شخصیتی خاصی داشته باشد تا این ارتباط به بهترین شیوه صورت بگیرد. ما در ادامه، خصوصیات لازم یک راهنما را بیان می‌کنیم:

    اشتیاق راهنمای تور

    یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک راهنما باید داشته باشد، داشتن اشتیاق است. این اشتیاق باید هم شامل فعالیت راهنما باشد و هم مسافران را در بر بگیرد. اشتیاق باعث می‌شود یک راهنما همواره به دنبال کسب اطلاعات بیشتر باشد و به موضوعات مختلف علاقمند شود. هر چه معلومات راهنما بیشتر باشد، موثرتر صحبت کرده و خستگی مسافران را از بین ببرد.

    طبیعت برون گرا و مهربان

    این شخص همواره در حال استقبال، ملاقات و خدمت به دیگران است. به همین دلیل این موضوع اهمیت دارد که بسیار خوش رو، خوش خلق و راحت باشد. همچنین یک راهنمای تور باید با احترام و مهربانی زیادی با دیگران برخورد کند و این روحیه را در شرایط و موقعیت‌های مختلف حفظ کند.

    سلامتی، جزء جدانشدنی این حرفه‌

    یک راهنما باید بداند که با مسائلی مانند پیاده روی طولانی و نامنظم، ساعات کاری بالا، اضطراب برای راضی نگه داشتن گروه و اجرای درست برنامه، رژیم و برنامه‌های غذایی نامنظم و… مواجه است. در نتیجه شخصی که قصد فعالیت در این حوزه را دارد، باید از انرژی بالا و سلامت جسمی و روحی خوبی برخوردار باشد.

    ابتکار عمل، یاری دهنده راهنمای تور

    ابتکار عمل به بیان ساده یعنی بهترین استفاده را از بدترین شرایط ببریم. یک راهنمای حرفه‌ای باید بتواند توانایی خود را در تاثیرگذاری، تغییر وضعیت و ایجاد رضایت در افراد گروه را باور داشته باشد. همین موضوع باعث می‌شود مسئولیت‌هایی را برای ایجاد تغییر بر عهده بگیرد.

    حساسیت نسبت به مسائل مختلف در حین سفر

    این خصوصیت اخلاقی دامنه‌ی وسیعی را از سطح درک و فهم اشخاص در بر می‌گیرد. یک راهنمای تور موفق باید علاوه بر علاقه به مردم و انجام وظیفه، یک شخصیت دلسوز، شایسته احترام، کاردان و هوشیار باشد و نسبت به نیاز دیگران و فهمیدن نظرات آن‌ها، حساسیت نشان دهد. یک راهنمای حرفه‌ای در هنگام بروز اتفاقاتی مانند جراحت، بیماری و ناتوانی‌های مسافران، واکنش مناسبی داشته باشد.

    انعطاف پذیری، ویژگی شخصیتی مهم یک راهنمای تور حرفه‌ای

    ممکن است یک تور با بهترین برنامه ریزی نیز به خوبی پیش نرود؛ در نتیجه می‌توان با استفاده از عناصری مانند صبر و انعطاف‌پذیری آن را جبران نمود. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که هیچ توری کاملاً مطابق با پیش بینی‌ها پیش نمی‌رود و باید مسائل مختلف را در نظر گرفت. شرایط هر یک از مسافران، شرایط آب و هوایی، خدمات و اتفاقات ناگهانی از جمله موارد پیش بینی نشده هستند. منعطف بودن این شخص در این زمینه اهمیت زیادی دارد.

    اصالت و شوخ طبعی راهنمای تور

    از ویژگی‌های ناپسند این شخص می توان به تظاهر، نداشتن صداقت و رفتار تصنعی اشاره کرد که هر شخصی را می‌رنجاند. اغلب افراد معمولاً به سمت اشخاصی جذب می‌شوند یا به اشخاصی اعتماد می‌کنند که اصیل و خوش رو بوده و ظاهری صادق، رفتاری طبیعی دارند.

    شوخ طبعی نقش مهمی در نزدیک شدن مردم به یکدیگر دارد و جوی راحت و صمیمی ایجاد می‌کند. یک راهنمای تور شوخ طبع می‌تواند تا میزان زیادی یک فضای ناخوشایند و پراضطراب را آرام کند.

    قاطعیت و ثبات شخصیت، دو ویژگی مهم هر راهنما

    این شخص در قبال خود، کارکنان، همکاران، مسافران و همچنین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و مردم مقصد مسئولیت انسانی اخلاقی دارد. یک راهنمای تور باید به اندازه کافی آگاه، مطمئن و مسلط بر این حرفه باشد و بتواند در موقعیت‌های مختلف تصمیم بگیرد. داشتن یک حس قوی اخلاقی برای کسب موفقیت در این حوزه شغلی ضروری است.

    ویژگی های تورلیدر

    جمع‌بندی

    آیا سفر کردن به مناطق گردشگری مختلف، ارتباط با مردم و آشنایی با آداب و رسوم آنان را دوست دارید؟ آیا می‌توانید سختی سفر و طولانی بودن مسیر و بروز حوادث احتمالی را تحمل کنید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات بله است، می‌توان گفت جهت فعالیت به عنوان تورلیدر یا راهنمای تور، شخص مناسبی هستید. برای شروع بهتر است در دوره‌های جامع آموزشی گردشگری شرکت کنید تا دانش و اطلاعات فردی خود را در این زمینه افزایش دهید. جهت ثبت نام یا کسب هرگونه اطلاعات بیشتر، از طریق شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما، با کارشناسان موسسه آوای طبیعت گلستان در ارتباط باشید.

    سوالات متداول

    تفاوت تورلیدر با راهنمای تور چیست؟

    همانطور که اشاره کردیم، تورلیدر مسئولیت برگزاری تور و راهنمای تور وظیفه راهنمایی مسافران و انتقال اطلاعات ضروری راجع به مقصد را بر عهده دارد. با وجود این تفاوت اساسی، این دو زمینه شغلی در بسیاری از موارد دارای وظایف مشترک هستند. در نتیجه در بسیاری از موارد به جای یکدیگر استفاده می‌شوند و اغلب افراد تفاوتی بین آن‌ها قائل نمی‌شوند.

    در برخی از آژانس‌های مسافرتی به دلیل شباهت زیاد بین تور لیدر و راهنمایان تور، دو وظیفه مربوطه را بر عهده یک نفر می‌گذارند. در کشور ما نیز تفاوت خاصی بین این دو زمینه شغلی وجود ندارد.

    چالش های شغل تورلیدری کدام اند؟

    فصلی بودن، تغییرات تقاضا و رقابتی بودن شغل از جمله چالش های زمینه شغلی تورگاید به شمار می‌آیند. ما در مقاله تورگاید کیست به طور کامل به چالش های این زمینه شغلی اشاره کرده ایم.

    من به شغل راهنمای تور خیلی علاقه دارم؟ از کجا شروع کنم؟

    اگر دوست دارید به عنوان یک تورلیدر حرفه ای در این حوزه مشغول به کار شوید، اولین کار این است که در موسسات معتبر و دارای مجوز ثبت نام کرده و با موفقیت آزمون های مربوطه را بگذرانید. موسسه آوای طبیعت گلستان دارای مجوز رسمی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که انواع دوره های آموزشی گردشگری را با بهترین کیفیت برگزار می‌کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *