مقالات

تفاوت بین دوره طبیعت گردی با ایرانگردی

تفاوت بین دوره طبیعت گردی با ایرانگردی
  • امروزه با پیشرفت قابل توجه صنعت گردشگری، افراد بسیاری به فعالیت در حوزه تورلیدری علاقمند شده اند. همین موضوع باعث شده افراد بسیاری مایل باشند در دوره‌های آموزشی گردشگری شرکت کرده و بعد از دریافت مدرک به صورت رسمی مشغول به کار شوند. دوره راهنمای تور طبیعت گردی و دوره راهنمای تور ایرانگردی از جمله محبوب‌ترین دوره‌هایی هستند که توسط موسسات مختلف برگزار می‌شوند. ممکن است بسیاری از افراد که دانش کافی در این حوزه ندارند، تفاوت بین این دو دوره را درک نکنند. ما در ادامه تفاوت بین دوره طبیعت با ایرانگردی را بیان می‌کنیم. پس تا انتهای این مقاله از آوای طبیعت گلستان با ما همراه باشید.

    فهرست مطالب

    دوره راهنمایان طبیعت گردی چیست؟

    دوره راهنمایان طبیعت گردی چیست؟

    طبیعت گردی یکی از بخش‌های پرطرفدار صنعت گردشگری به حساب می‌آید که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. دوره راهنمایان طبیعت گردی توسط موسسات مجاز آموزش گردشگری زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شود. سفرهای طبیعت گردی همانطور که از اسم آن‌ها مشخص است، در طبیعت برگزار می‌شود و شامل جنگل نوردی، کویرگردی، غارنوردی، بازدید از آبشارها و سایر جاذبه‌های طبیعی می‌باشد.

    هدف از برگزاری این دوره، پرورش افرادی حرفه‌ای و توانمند در زمینه هدایت تورهای طبیعت گردی داخلی و خارجی می‌باشد. تمامی افرادی که قصد فعالیت به عنوان یک تورلیدر طبیعت گردی را دارند، باید دوره را با موفقیت بگذرانند و بعد از قبولی در آزمون‌های داخلی و جامع، جهت مصاحبه فنی و زبان خارجی آماده شوند تا گواهینامه بین المللی و کارت تورلیدری خود را دریافت کنند. به این نکته توجه کنید که آزمون شفاهی زبان خارجی تنها برای دریافت کارت تورلیدری بین المللی الزامی است و چنانچه قصد دارید تنها در تورهای داخلی فعالیت کنید، نیازی به شرکت در این آزمون نیست.

    متقاضیان باید کارت تورلیدری طبیعت گردی خود را از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت نمایند. این کارت به معنای مجوز رسمی جهت فعالیت در این حوزه است. به این نکته توجه کنید که یک راهنمای تور طبیعت گردی نمی‌تواند به طور مستقل تور برگزار کند و برگزاری تور باید با همکاری یک آژانس گردشگری باشد.

     

    میخوای مدرک تورلیدری طبیعت گردی بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی راهنمای طبیعت گردی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی چیست؟

    دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی چیست؟

    یکی دیگر از دوره‌های محبوب گردشگری، دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بوده که توسط آموزشگاه‌ها و موسسات معتبر زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شود. هدف این دوره نیز آموزش افراد با استعداد در زمینه ایرانگردی است که بتوانند به خوبی یک تور را هدایت کرده و تمامی اطلاعات لازم را به گردشگران و همسفران خود ارائه کنند. متقاضی مانند سایر دوره‌ها باید مراحلی را جهت دریافت کارت تورلیدری طی کند که شامل گذراندن دوره آموزشی، موفقیت در آزمون داخلی و قبولی در آزمون جامع می‌باشد.

    چنانچه به شناخت تاریخ و فرهنگ مقاصد گوناگون علاقه دارید و دوست دارید با آداب و رسوم مردمان و اقوام مختلف آشنا شوید، این دوره مناسب شما است. شایان ذکر است که دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی به دوره راهنمای تور فرهنگی نیز شناخته شده که در آن مباحثی مانند چگونگی سفر در بستر تاریخی و فرهنگی، شناخت اماکن تاریخی و فرهنگ اقوام و عشایر ایران آموزش داده می‌شود.

    شما نه تنها به عنوان یک تورلیدر ایرانگردی، بلکه با دریافت کارت تورلیدر بین المللی خود می‌توانید مسئولیت راهنمایی مسافران تورهای ورودی و خروجی را نیز بر عهده بگیرید. شما می‌توانید بالافاصله با دریافت کارت تورلیدری خود، به طور رسمی و قانونی کار خود را در آژانس‌های مسافرتی و گردشگری شروع کنید.

     

    میخوای مدرک تورلیدری ایرانگردی بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی راهنمای ایرانگردی و جهانگردی (تورلیدری تاریخی و فرهنگی) به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    دوره راهنمای تور طبیعت گردی با دوره راهنمای تور ایرانگردی چه تفاوتی دارد؟

    همانطور که بیان کردیم سفر طبیعت گردی در طبیعت انجام می‌شود؛ این در حالی است که سفرهای ایرانگردی و جهانگردی در بستر تاریخی فرهنگی صورت می‌گیرد. شما در تورهای طبیعت گردی از جنگل ها، غارها، آبشارها، رودخانه‌ها و سایر جاذبه‌های طبیعی دیدن می‌کنید، اما مقصد سفر شما در تور ایرانگردی بناهای تاریخی، نمایشگاه‌های صنایع دستی، شهر و روستا گردی و… می‌شود.

    طبیعتاً با وجود تفاوت‌های بسیار در مقصد این دو دوره، مباحث آموزشی تدریس شده نیز متفاوت خواهد بود. موضوعاتی که در دوره راهنمایان طبیعت گردی ارائه می‌شود شامل:

    • شناخت صنعت گردشگری و اصول و مبانی تفسیر میراث طبیعی
    • زبان تخصصی طبیعت گردی
    • فنون استقرار در طبیعت و کمپینگ
    • فنون و مهارت‌های تورگردانی و آشنایی با قوانین و مقررات تورگردانی
    • آشنایی با زمین‌شناسی و جاذبه‌های ژئوتوریسم
    • آشنایی با لوازم و تجهیزات طبیعت گردی و آموزش در زمینه بحران در سفر، امداد و نجات
    • آشنایی با پرندگان، دوزیستان، خزندگان و گیاهان ایران
    • آشنایی با حشرات و پروانه‌های ایران
    • آشنایی با نژادهای مختلف اسب
    • آشنایی با نجوم و صور فلکی
    • آشنایی با روحیات ملل، اخلاق حرفه‌ای و الگوهای رفتاری در گردشگری
    • فرآیند صدور کارت

    شایان ذکر است که این دو دوره در برخی مباحث مشترک هستند اما در کل سرفصل‌های بسیار متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و حوزه‌های مختلف را شامل می‌شوند. سرفصل‌های دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی نیز عبارتند از:

    • شناخت صنعت گردشگری
    • شناخت اماکن تاریخی ایران، فرهنگ اقوام و عشایر ایران و معماری ایران و جهان
    • آشنایی با تاریخ سیاسی و اجتماعی در دوران معاصر و همچنین آشنایی با اصول و مبانی تفسیر میراث فرهنگی
    • آشنایی با قوانین و مقررات تورگردانی و فنون و مهارت‌های تورگردانی
    • زبان تخصصی
    • آشنایی با روحیات ملل، اخلاق حرفه‌ای و الگوهای رفتاری در گردشگری
    • بحران در سفر، امداد و نجات و نقشه خوانی و کار با GPS
    • آشنایی با موزه‌های ایران، میراث فرهنگی، معنوی و هنرهای سنتی
    • فرآیند صدور کارت

    جمع‌بندی

    به این نکته توجه کنید که قبل از هرچیز باید به توانایی و علاقه خود نگاه کنید و سپس دوره مناسبی را انتخاب نمایید و تنها میزان درآمد آن‌ها را مدنظر خود قرار ندهید. ما در این مقاله تفاوت بین دوره طبیعت با ایرانگردی را برای شما بیان کردیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. چنانچه سوالاتی در این زمینه دارید و یا تصمیم گرفته‌اید در دوره‌های گردشگری موسسه آوای طبیعت گلستان شرکت کنید، می‌توانید جهت کسب هرگونه اطلاعات بیشتر، از طریق شماره تلفن‌های قید شده با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

    سوالات متداول

    طول دوره راهنمایان طبیعت گردی و همچنین طول دوره راهنمایان ایرانگردی موسسه آوای طبیعت گلستان چقدر است؟

    طول هر دو دوره حدود ۸ ماه می‌باشد.

    آیا ثبت نام در دوره‌های گردشگری موسسه آوای طبیعت گلستان شرایط خاصی دارد؟

    شرکت در دوره‌ها محدودیت سنی ندارد و تنها آمادگی جسمانی کافی است. حداقل مدرک موردنیاز برای ثبت نام لیسانس می‌باشد؛ البته متقاضیان دارای مدرک دیپلم یا فوق دیپلم در صورت اثبات تسلط به زبانی غیر از انگلیسی (برای دوره ایرانگردی) و داشتن تخصصی خاص (در دوره طبیعت گردی)، می‌توانند درخواست خود را در کمیسیون فنی معاونت گردشگری ثبت کنند. چنانچه با درخواست مربوطه موافقت شود، امکان شرکت در دوره فراهم می‌شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *