مقالات

تفاوت دوره ایرانگردی و جهانگردی

تفاوت دوره ایرانگردی و جهانگردی
  • بسیاری از افراد علاقمندند که درباره تاریخ و تمدن ایران و کشورهای مختلف به شناخت بیشتری برسند و فرهنگ و آداب و رسوم مردمان شهرها و کشورهای گوناگون را بیشتر بشناسند. چنانچه شما نیز جزء این دسته از افراد هستید، دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بهترین گزینه برای شما است. این دوره در اغلب موسسات گردشگری یک دوره واحد بوده و گزینه جداگانه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است؛ البته برای فعالیت به عنوان یک تورلیدر داخلی و بین المللی، تفاوت‌هایی وجود دارد که ما در این مقاله از آوای طبیعت گلستان برای شما بیان می‌کنیم.

    فهرست مطالب

    دوره ایرانگردی و جهانگردی چیست؟

    دوره ایرانگردی و جهانگردی

    یکی از دوره‌های مصوب وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، دوره ایرانگردی و جهانگردی بوده که به دوره تاریخی و فرهنگی هم معروف است و توسط موسسات آموزشی گردشگری برگزار می‌شود. فراگیران در طول این دوره با مباحث گوناگونی نظیر اماکن تاریخی ایران، فرهنگ اقوام و عشایر ایران، معماری ایران و جهان، روحیات ملل، اخلاق حرفه‌ای، الگوهای رفتاری در گردشگری و قوانین و مقررات و همچنین مهارت‌های تورگردانی آشنا می‌شوند.

    تورلیدری بازار کاری خوبی در ایران و خارج از کشور دارد اما در کل نمی‌توان یک عدد قطعی و ثابت را تعیین کرد. عوامل مختلفی بر بازار کار این حوزه شغلی تاثیر می‌گذارند؛ تعداد تورهای برگزار شده، نوع قرارداد با آژانس مسافرتی، توانایی و علاقه تورلیدر و همچنین میزان تسلط زبان‌های خارجی فرد، همه از مواردی به حساب می‌آیند  که بر درآمد یک تورلیدر تاثیرگذار هستند. بر اساس آمار به دست آمده، دوره ایرانگردی و جهانگردی یکی از محبوب‌ترین دوره‌هایی گردشگری به شمار می‌رود. این دوره که با نام دوره تاریخی – فرهنگی نیز شناخته می‌شود، توسط موسسه آوای طبیعت گلستان به دو شیوه حضوری و مجازی برگزار می‌گردد.

    تفاوت دوره ایرانگردی و جهانگردی

    در تورهای ایرانگردی و داخلی شما به عنوان یک تورلیدر جهت بازدید به شهرهای داخلی کشور سفر می‌کنید، اما در تورهای خارجی و جهانگردی فراتر از مرزها با کشورهای مختلف آشنا می‌شوید. سفرهای جهانگردی بیشتر طول می‌کشند و بسته به تور ممکن است درون یک قاره یا خارج از آن صورت بگیرد. به این نکته توجه کنید که مدارک لازم برای هر یک از تورها نیز متفاوت است.

    چنانچه قصد دارید به عنوان یک تورلیدر داخلی و یا بین المللی فعالیت کنید، باید به این نکته توجه کنید که شرایط دریافت مدرک یا همان کارت تورلیدری دوره ایرانگردی و جهانگردی برای هر یک متفاوت خواهد بود. برای دریافت کارت تورلیدری ایرانگردی نیازی به شرکت در آزمون شفاهی زبان نیست و تنها با گذراندن دوره و قبولی در آزمون جامع می‌توانید کارت خود را برای برگزاری تورهای داخلی دریافت کنید.

    چنانچه قصد دارید مسئولیت هدایت تورهای خارجی از مبدا ایران به سایر کشورها و یا تورهای ورودی به ایران را بر عهده بگیرید، نیاز است کارت تورلیدری بین المللی خود را دریافت نمایید. برای این کار باید به یک زبان خارجی (انگلیسی، فرانسوی، عربی، اسپانیایی، چینی، آلمانی و…) مسلط باشید و نمره قبولی را در آزمون شفاهی زبان کسب کنید. آزمون دوره ایرانگردی و جهانگردی توسط وزارت گردشگری برگزار می‌شود. ما در مقاله تبدیل کارت تورلیدری ملی به بین الملل، تمامی جزئیات لازم درباره این آزمون را برای شما بیان کرده ایم.

     

    میخوای مدرک تورلیدری ایرانگردی بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی راهنمای ایرانگردی و جهانگردی (تورلیدری تاریخی و فرهنگی) به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    جمع‌بندی

    به این نکته توجه کنید که شرایط و حتی نوع کارت تورلیدری برای فعالیت در حوزه راهنمای تور ایرانگردی و جهانگردی متفاوت است. شما می‌توانید بعد از دریافت کارت تورلیدری خود، با آژانس‌های مسافرتی مختلف همکاری داشته باشید. موسسه آموزشی گردشگری آوای طبیعت گلستان بعد از پایان دوره آموزشی و دریافت مدرک توسط فراگیران، افراد متقاضی و جویای کار را به مراکز گردشگری و آژانس‌های مسافرتی مختلف معرفی می‌کند.

    سوالات متداول

    طول دوره ایرانگردی و جهانگردی موسسه آوای طبیعت گلستان چقدر است؟

    حدوداً ۸ ماه است.

    آیا دریافت کارت تورلیدری ایرانگردی و جهانگردی برای فعالیت الزامی است؟

    بله. برگزاری تورها بدون کارت تورلیدری تخلف محسوب می‌شود و در صورت بروز هرگونه حادثه، تمامی مسئولیت‌ها بر عهده راهنمای تور یا همان تورلیدر خواهد بود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *