مقالات

بوم گردی چیست + انواع و مزایا آن

بوم گردی چیست + انواع و مزایا آن
  • ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد، سفر به مناطق بکر طبیعی و روستاها را دوست داشته باشید؛ مناطقی که جذابیت آنها، اقامت در اقامتگاه‌های بوم گردی می‌باشد. شاید این سوال برای شما نیز پیش بیاید که بوم گردی چیست و اقامتگاه‌های آن با سایر اماکن اقامتی چه تفاوت‌هایی دارند؟ ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل به این موضوع بپردازیم. پس چنانچه قصد دارید این سبک سفر را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه ادامه مطالب آوای طبیعت گلستان را از دست ندهید.

    فهرست مطالب

    تعریف بوم گردی

    تعریف بوم گردی

    فرهنگستان لغت با کمک سازمان میراث فرهنگی کشور، واژه اکوتوریسم را به طبیعت گردی معنا کرده است. در نتیجه می‌توان گفت اکوتوریسم همان بوم گردی است که ریشه‌ای یونانی دارد. این لغت بیش از هرچیز به طبیعت و احترام به آن و فرهنگ مردم آن منطقه اشاره می‌کند.

    در کل جامعه بین المللی این مفهوم را همان سفر به جاذبه‌های طبیعی برای لذت بردن از آن‌ها و آسیب نزدن به این جاذبه‌ها و حفظ کیفیت زندگی مردم آن منطقه معنا می‌کند. به همین دلیل تمامی گردشگرانی که به این دسته از سفرها علاقمندند، باید به شکلی حافظ زیست بوم بوده و به پایداری و بهبود آن کمک کنند.

    همانطور که می‌دانید، با توجه به تنوع در اقلیم و فرهنگ مناطق مختلف کشورمان، می‌توان گفت ایران پتانسیل بالایی برای اجرای طرح‌های بوم گردی دارد. با استفاده همزمان از پتانسیل‌های موجود در این زمینه، می‌توان مشاغل زیادی برای افراد منطقه ایجاد کرد که منجر به کسب درآمد قابل توجه‌ای می‌شود؛ زیرا امروزه گردشگران تورهای داخلی علاقمندند از اقامتگاه‌ها و اماکن سنتی و بومی به جای هتل استفاده کنند. این موضوع نشان می‌دهد که تمامی مردم زندگی در طبیعت و دور از هیاهوی شهری را ترجیح می‌دهند.

    ویژگی‌ها و مزایا

    ویژگی‌ها و مزایا بوم گردی

    بوم گردی شامل اشکال مختلفی از گردشگری بوده که ویژگی‌های مختلفی را در بر می‌گیرد:

    • انگیزه گردشگران در این نوع سفرها، درک طبیعت و آشنایی با فرهنگ‌های سنتی حاکم بر آن منطقه است.
    • مراکز ارائه دهنده خدمات در این دسته از مقاصد، تقریباً شامل مشاغل کوچک و محلی می‌باشند.
    • این نوع سفر تا حد زیادی اثرات منفی بر جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی را کاهش می‌دهد.
    • در بوم گردی تلاش بر حفظ مناطق طبیعی است.
    • در این نوع سفرها، منافع اقتصادی قابل توجه‌ای برای جوامع محلی میزبان و سازمان‌ها فراهم می‌گردد و جوامع محلی می‌توانند فرصت‌ها و درآمد‌های جایگزین بسیاری را داشته باشند.
    • گردشگران در طی آن آگاهی بیشتری نسبت به حفاظت از سرمایه‌های طبیعی و فرهنگی خواهند داشت.

    انواع بوم گردی

    به طور کلی این نوع گردش در اشکال مختلفی صورت می‌گیرد که شامل موارد زیر است:

    اقلیمی

    در بوم گردی اقلیمی، افراد از طبیعت و محیط زیست مدنظرشان بازدید کرده که متناسب با شرایط آب و هوایی آن منطقه می‌باشد. ممکن است برخی گردشگران آب و هوای گرم و خشک دوست داشته باشند و در اقامتگاه‌های کویری حضور پیدا کنند. از سوی دیگر این امکان وجود دارد که برخی افراد آب و هوای سرد و کوهستانی را ترجیح بدهند.

    ساحلی

    بوم گردی ساحلی کی از محبوب‌ترین اکوتوریسم‌ها محسوب می‌شود. در این نوع گردشگری افراد از مناطق ساحلی بکر و دست نخورده دیدن می‌کنند. هدف از بوم گردی ساحلی این است که از محیط زیست و سواحل حفاظت شود، زیرا امروزه متاسفانه مناطق ساحلی در کشور ما دچار آسیب‌ها و تخریب‌های زیادی شده اند. تمامی گردشگران می‌توانند بدون وارد کردن آسیب به این مناطق، به خوبی از ساحل و زیبایی‌های دریا استفاده کنند.

    کوهستانی

    بوم گردی کوهستانی آن نیز یکی دیگر از پرطرفدارترین انواع گردشگری بوده که به طور کلی یک سفر هیجان‌انگیز و ماجراجویانه به شمار می‌آید. به این نکته توجه کنید که در این نوع سفر به انرژی بالا و سلامت جسمانی بیشتری نسبت به سایر نیاز خواهید داشت، زیرا مسیرهای طولانی و سخت کوهستان را پیش رو دارید.

    آب‌های معدنی و آب گرم

    اخیراً این نوع بوم گردی بسیار مورد توجه واقع شده است؛ زیرا در آن علاوه بر درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی، افراد از مناطق بکر و دست نخورده نیز بازدید می‌کنند و با فرهنگ مردمان بومی این مناطق آشنا می‌شوند.

    دهکده‌های روستایی و گردشگری

    نکته‌ای که طی این نوع بوم گردی به آن خواهید رسید این است که در روستاهای گردشگری، مردمان بومی در عین مشغول بودن به کشاورزی و دامداری، از گردشگران نیز میزبانی می‌کنند. نکته قابل توجه این است که گردشگران می‌توانند در کنار اهالی بومی مشغول کشاورزی شوند و تجربه جدیدی را به دست بیاورند. در مدت اقامت در این روستاها، تمامی مهمانان مانند اعضای خانواده در همه کارها مشارکت می‌کنند. چشیدن طعم غذاهای محلی و ارگانیک یکی دیگر از جذابیت‌های این سفر است. تمامی این دلایل باعث شده است که بسیاری از افراد، بوم گردی دهکده‌های روستایی و گردشگری را انتخاب کنند.

     

    میخوای مدرک مدیریت تخصصی اقامتگاه بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی مدیریت تخصصی اقامتگاه بوم‌گردی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    اقامتگاه بوم گردی چیست؟

    اقامتگاه بوم گردی چیست؟

    این دسته از اقامتگاه‌ها در واقع خانه‌های سنتی هستند که بافت آن‌ها به سبک معماری قدیمی بوده و مختص آن شهر بنا شده اند. به عنوان نمونه می‌توانیم به اقامتگاه‌های بوم گردی شمال کشور اشاره کنیم که اغلب چوبی هستند و یا در مناطق جنوبی و کویری که اغلب دیوارهای اقامتگاه‌ها کاه گلی بوده و در آن‌ها تنور و حوض آب وجود دارد. شما با سفر به این مناطق و اقامت در این بناها می‌توانید حس و حال زندگی در گذشته را تجربه کنید.

    به طور کلی معماری این دسته از اقامتگاه‌ها با معماری منازل سنتی آن منطقه تطابق دارند. به طور معمول اقامتگاه های بوم گردی می‌توانند در خانه‌های قدیمی وجود داشته باشند یا به صورت جداگانه با استفاده از مصالح محلی متناسب با آن اقلیم ساخته شوند. نکته قابل توجه این است که طرح توجیهی اقامتگاه، این امکان را برای مردم محلی فراهم می‌کند تا با ارائه خدمات مناسب به گردشگران به توسعه پایدار اکوتوریسم کمک زیادی نمایند.

    شما در حین اقامت در این اماکن می‌توانید گردشی را در آن شهر یا روستا شروع کرده و با صنایع دستی آن‌ها آشنا شوید و یا حتی آن را یاد بگیرید. افرادی که قصد دارند به عنوان تورلیدر یا همان راهنمای گردشگری مشغول به کار شوند، باید به طور کامل با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مناطق مختلف در طی بوم گردی آشنا باشند تا به بهترین شکل تمامی اطلاعات لازم را به گردشگران منتقل کنند.

    جمع‌بندی

    اگر شما نیز به بوم گردی و یا فعالیت در حوزه شغلی تورلیدری علاقمندید، قدم اول این است که در یک موسسه آموزشی گردشگری ثبت نام کرده و با گذراندن موفقیت‌آمیز دوره و آزمون ها، مدرک قانونی خود را دریافت نمایید. موسسه آوای طبیعت گلستان با ۱۰ سال سابقه فعالیت در این حوزه، می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. چنانچه در این زمینه سوالاتی دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های ذکر شده با کارشناسان آوای طبیعت گلستان در ارتباط باشید. مشاوران مجموعه در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

    سوالات متداول

    چرا بوم گردی پرطرفدار است؟

    بسیاری از افراد مایل هستند مدت زمانی هر چند کوتاه در مناطق مختلف زندگی کرده و با فرهنگ مردم بومی و جاذبه‌های طبیعی آن منطقه آشنا شوند. زندگی در این دسته از مقاصد گردشگری کمک می‌کند تمامی افراد دوستدار محیط زیست با چالش‌های زندگی در این مناطق آشنا شده و احساس مسئولیت نسبت به محیط زیست پیدا کنند. همین دلایل باعث شده اغلب مردم به بوم گردی علاقمند شوند.

    تفاوت اقامتگاه‌های بوم گردی با هتل در چیست؟

    تفاوت اصلی این اماکن در سنت و مدرنیته است. در اقامتگاه‌های بومی گردی خبری از امکانات و وسایل لوکس نیست اما بافت سنتی فوق العاده‌ای دارند که شما را شگفت زده می‌کنند. اگر فرد ماجراجویی هستید، بهتر است زندگی در این اقامتگاه‌ها را تجربه کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *