مقالات

برای اینکه بتوانیم یک تورلیدر خوب و حرفه‌ای بشویم، چکار باید بکنیم؟

راه‌های تبدیل شدن به یک تورلیدر حرفه‌ای
  • تورلیدری یکی از محبوب‌ترین شغل‌ها در زمینه گردشگری است که وظیفه مدیریت گردشگران را در طول سفر بر عهده دارد. تورلیدر به عنوان راهنما سفر شناخته می‌شود، این فرد وابسته به چالش‌های پیش رو می‌بایست از برخی ویژگی‌ها برخوردار باشد. تفاوت در این ویژگی‌هاست که یک فرد را تورلیدر خوب و حرفه‌ای می‌کند.

    اهمیت تورلیدر در صنعت گردشگری به میزانی بالا است که به نام سیندرلای گردشگری نیز شناخته می‌شود. راهنمای تور مسئولیت بسیاری در طول سفر بر عهده دارد که در ادامه مطالب به معرفی بیشتر این حرفه محبوب خواهیم پرداخت. در دوره طبیعت گردی، ایرانگردی و جهانگردی و تورلیدری محلی، بیشتر به اهمیت تورلیدر می‌پردازیم.

     

    میخوای مدرک تورلیدری بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های تورلیدری (راهنمایان گردشگری): دوره راهنمای طبیعتگردی، راهنمای ایرانگردی و راهنمای محلی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    بررسی وظایف اصلی و نقش تورلیدر

    همانطور که اشاره شد، اصلی‌ترین وظیفه یک تورلیدر ارائه اطلاعات درباره سفر، تسلط بر مسیر و مدیریت گردشگران است. راهنمای تور جهت اجرا موفق سفر می‌بایست چالش‌های بسیاری پشت سر بگذارد. بنابراین ضروری است که وظایف زیر را به نحو شایسته اجرا نماید.

    • طراحی برنامه‌ریزی مناسب برای سفر
    • بررسی وضعیت جوی و آب و هوای مقصد
    • برقراری ارتباط موثر با گردشگران
    • آشنایی کامل با تجهیزات ضروری سفر
    • در نظر گرفتن وعده‌های غذایی مناسب
    تصویر گرد هم آیی تورلیدران

    یک تورلیدر خوب چه ویژگی‌ها و چه توانمندی‌هایی دارد؟

    توانمندی‌های یک تورلیدر خوب

    تورلیدری به عنوان شغلی مهیج و پر چالش شناخته می‌شود، بنابراین ضرورت دارد که فرد فعال در این حرفه از مهارت‌ها و توانمندی‌های متعددی برخوردار باشد. برخورداری از مهارت‌های زیر، تضمین کننده موفقیت فرد در زمینه کاری خود خواهد شد.

    • داشتن ابتکار عمل و خلاقیت
    • دارا بودن قدرت تصمیم گیری در شرایط حساس
    • انعطاف پذیری بالا
    • دارای قدرت بیان منحصر به فرد
    • قدرت جسمانی فوق العاده
    • داشتن مهارت سازماندهی و مدیریت
    • مسلط بر مهارت‌های برقراری ارتباط
    • داشتن اطلاعات عمومی بالا
    • مسلط بر زبان خارجی مورد نیاز
    • آشنایی به نحوه امدادرسانی و کمک‌های اولیه

    انواع راهنما با توجه به نوع فعالیت

    صنعت گردشگری به عنوان پول سازترین و محبوب‌ترین صنایع شناخته می‌شود، به همین علت روز به روز تخصصی‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد. تورلیدری نیز به عنوان مهیج‌ترین حرفه موجود در این صنعت از گستردگی و تنوع بالایی برخوردار است. فعالیت‌ها و زمینه‌های مختلف در این زمینه موجب شده است که راهنمایان گردشگری حداقل در یکی از زمینه‌ها تخصص پیدا کنند. انواع راهنما با توجه به نوع فعالیت شامل موارد زیر خواهد شد.

    • راهنمای ایرانگردی و جهانگردی
    • راهنمای طبیعت گردی
    • راهنمای محلی
    • راهنمای زمین گردشگری
    تصویری از تورلیدر در طبیعت در حال آموزش

    تورلیدر خوب کیست؟

    مناسب‌ترین فرد برای تورلیدری کیست؟

    تورلیدری شغلی است که هر فردی قادر به فعالیت موثر در آن خواهد بود. با این حال بهتر است تولیدر از برخی ویژگی‌های سازگار برخوردار باشد. فرد مناسب برای فعالیت در این حرفه دارای روحیه یادگیری بسیار بالا، کنجکاوی، علاقه به آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و اشتیاق برای حضور داشتن در طبیعت خواهد بود. البته علاقه و انگیزه اصلی‌ترین ویژگی‌های موثر در این شغل محسوب می‌شوند.

    حیاتی‌ترین ویژگی یک تورلیدر

    حیاتی‌ترین ویژگی یک تورلیدر داشتن ظاهر حرفه‌ای و مطلوب است. بسیاری از افراد با برخورد اول به ارزیابی یکدیگر می‌پردازند. بنابراین بهتر است تورلیدر در ملاقات اول به عنوان شخصی حرفه‌ای و لایق حضور پیدا کند. یک تورلیدر موفق با انجام اقدامات زیر می‌تواند به تاثیری مثبت در ملاقات اول با گردشگران دست یابد.

    • حضور به موقع در مکان تعیین شده
    • تسلط داشتن بر خدمات درخواست شده
    • آراستگی و استفاده از فرم مناسب
    • به همراه داشتن کارت راهنمای گردشگری

    تاثیر شوخ طبعی در برقراری ارتباط با مسافران

    همانطور که اشاره شد، برقراری ارتباط موثر و قدرت بیان بالا از ویژگی‌های اصلی یک تورلیدر موفق است. تورلیدر با داشتن بیان جذاب می‌تواند تاثیر مستقیمی بر افزایش کنجکاوی و اشتیاق گردشگران داشته باشد. تورلیدر موظف به داشتن تسلط بر آداب معاشرت شایسته و صمیمی است.

    شوخ طبعی موجب افزایش صمیمیت میان افراد و ایجاد فضایی خوشایند می‌شود. بنابراین تورلیدر برای ایجاد جوی آرام، جالب، دوست داشتنی و راحت می‌بایست از حس شوخ طبعی بالایی برخوردار باشد. البته در شوخ طبعی، فرد راهنما می‌بایست بسیار محتاط و هوشیار عمل کند؛ به گونه‌ای که با بیان مطلب طنز یا لطیفه‌ای موجب رنجش برخی و خنداندن سایرین نشود.

    موفقیت در حرفه تورلیدری

    موفقیت و حرفه‌ای شدن در زمینه تورلیدری به عنوان اصلی‌ترین هدف هر فرد فعال در این زمینه محسوب می‌شود. جهت دستیابی به بهترین جایگاه‌های این حرفه مهیج، ضروری است که به برخی از مهارت‌های لازم و تجهیزات ضروری اشراف داشته باشید. همچنین توصیه می‌شود برای حفظ و ارتقا جایگاه شغلی، آموزش‌های مرتبط با زمینه فعالیت خود را فرا گرفته و همیشه بروزترین اطلاعات را در اختیار داشته باشید.

    البته یادگیری حداقل یک زبان خارجی نیز به عنوان موثرترین عوامل تضمین کننده موفقیت یک تورلیدر محسوب می‌شود. زیرا تورلیدری که بر یک فرهنگ و زبان غیربومی تسلط دارد، توانایی برقراری ارتباط با گردشگران خارجی را نیز خواهد داشت.

    تصویر کلاس آموزشی تورلیدری

    معرفی دوره های آموزشی تورلیدری

    دوره‌های آموزش تورلیدری

    برای کسب موفقیت مطلوب و ارتقا مهارت‌های خود در زمینه گردشگری، بهتر است که برخی از دوره‌های آموزشی ضروری در این زمینه را پشت سر بگذارد. همچنین برای شروع فعالیت به عنوان یک تورلیدر می‌بایست مدارکی برای ارائه داشته باشید. جهت دریافت مدرک معتبر تورلیدری می‌توانید به موسسه‌های مرتبط و تحت نظر سازمان میراث فرهنگی مراجعه نمایید. البته موسسه‌های خصوصی و مستقل بسیاری وجود دارند که ارائه دهنده دوره‌های تخصصی و مهارت‌های پیشرفته تورلیدری هستند.

    آوای طبیعت گلستان از جمله موسسه‌های خصوصی است که دوره‌های تورلیدری اعم از دوره طبیعت گردی، دوره ایرانگردی و جهانگردی، دوره محلی برگذار می‌کند.

    خلاصه مطالب

    تورلیدری به عنوان اصلی‌ترین حرفه در زمینه صنعت گردشگری محسوب می‌شود. به همین علت بسیار ضرورت دارد که راهنما برای دستیابی به موفقیت در جایگاه شغلی از ویژگی‌های مهارتی و شخصیتی منحصر به فردی برخوردار باشد.

    اتگلستان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *