مقالات

چگونه مهماندار هواپیما شویم | راهنمای کامل استخدام

مهماندار هواپیما
  • رویای پرواز در میان آسمان و سفر به مقاصد دور و نزدیک، باعث شده بسیاری از افراد به شغل مهماندار هواپیما علاقه‌مند شوند؛ شغلی که با همه سختی‌ها و معایب سفرهای طولانی‌مدت و بی‌خوابی‌های متمادی، تجربه‌ای ناب و لذت‌بخش برای مهمانداران می‌سازد.اما سوالی که بسیاری از متقاضیان دارند، این است که چگونه مهماندار هواپیما شویم؟ آیا برای استخدام مهماندار هواپیما در شرکت‌های هواپیمایی بزرگ، باید شرایط خاصی داشته باشیم؟ یا حداکثر سن برای استخدام مهماندار هواپیما چقدر است؟

    حقیقت این است که برای تبدیل شدن به مهماندار هواپیما و مشغول شدن در شغل مهمانداری هواپیما باید مراحل مختلفی را سپری کنید؛ از گرفتن مدرک مهمانداری هواپیما از دانشگاه‌ها یا موسسات معتبر گرفته تا برآورده‌ کردن حداقل شرایط سنی، وزنی و قدی برای استخدام در ایرلاین‌ها و قبولی در مصاحبه این شرکت‌ها، از مراحلی است که شما را به رویایتان نزدیک می‌کند.کارشناسان «موسسه آوای طبیعت گلستان»، با نگاهی کوتاه به شغل مهماندار هواپیما، مزایای آن، راه های دریافت مدرک هواپیمایی، حقوق مهماندار هواپیما و همه اطلاعات لازم درباره این حرفه، به شما راه این را نشان می‌دهند که چگونه مهماندار هواپیما شوید.

    مهماندار هواپیما شدن

    مهماندار هواپیما کیست؟

    مهماندار هواپیما (Flight Attendant)، یکی از پرسنل و اعضای خدمه پرواز است که از سوی ایرلاین‌های مختلف برای تامین ایمنی و امنیت مسافران و خدمات‌رسانی به آن‌ها استخدام می‌شود.مهمانداران هواپیما پس از خلبانان، از مهم‌ترین کادر‌های پرواز به شمار می‌‌آیند و وظایف مختلفی از جمله کنترل مدارک، کنترل ورود و خروج‌ها مسافران، خوشامدگویی به آن‌ها، پذیرایی و آرام‌ کردن مسافران در طول پرواز را بر عهده دارند. داشتن روابط عمومی بالا، تسلط به زبان انگلیسی، توانایی حفظ آرامش در مواقع ضروری و داشتن تحصیلات آکادمیک در این زمینه، از ویژگی‌های مهم مهماندار هواپیما است.

     

    میخوای مدرک مدیر فنی بند الف بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی بند الف به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    برای مهماندار هواپیما شدن باید چه رشته‌ ای بخوانیم؟

    احتمالاً سوال بسیاری از شما این است که برای مهماندار هواپیما شدن باید چه رشته ای بخوانیم؟

    برای استخدام در ایرلاین‌ها به‌عنوان مهماندار هواپیما، نیاز به مدرک مهمانداری هواپیما دارید. متقاضیان با حداقل مدرک دیپلم (در هر یک از شاخه‌های تجربی، ریاضی و انسانی) می‌توانند در دوره مهمانداری هواپیما که در دانشگاه‌های دولتی یا موسسات خصوصی برگزار می‌شود، شرکت کنند. برای گرفتن این مدرک سه راه پیش روی شماست:

    ۱. در کنکور سراسری شرایط کنید و با کسب رتبه قابل‌ قبول، در رشته کاردانی مهمانداری هواپیما وارد دانشگاه‌های دولتی یا آزاد شوید. شرط ورود به رشته مهمانداری در دانشگاه‌ها، در درجه اول کسب رتبه مورد‌نظر و پس از آن داشتن شرایط لازم مانند سلامت کامل جسمی، کسب امتیاز قابل قبول در تست بینایی‌سنجی، شنوایی و غیره است. رشته مهمانداری هواپیما تنها در مقطع کاردانی تدریس می‌شود و برای ادامه تحصیل می‌توانید به یکی از رشته‌های زیرشاخه گردشگری یا هوانوردی وارد شوید.

    ۲. می‌توانید بدون کنکور و تنها با شرکت در دوره مهمانداری هواپیما در دانشگاه علمی کاربردی یا موسسات خصوصی، مدرک این دوره را کسب کنید. دوره مهمانداری هواپیما در موسسات و دانشگاه علمی کاربردی نیز تنها در مقطع فوق دیپلم آموزش داده می‌شود.

    ۳. راه دیگر برای دریافت مدرک مهمانداری هواپیما مانند دوره هواپیمایی بند الف آموزش دوره مهمانداری هواپیما در شرکت‌های هواپیمایی است. در چنین شرایطی، شما ابتدا برای استخدام در شرکت هواپیمایی اقدام می‌کنید و پس از احراز شرایط لازم، قبولی در آزمون کتبی ایرلاین و مصاحبه، می‌توانید در دوره‌ مهمانداری هواپیما که به‌طور خصوصی توسط شرکت هواپیمایی برگزار می‌شود، شرکت کنید. تسلط به زبان انگلیسی و یادگیری اصول اولیه مدیریت بحران و کمک‌های اولیه، از مهارت‌هایی است باید برای تبدیل شدن به مهماندار هواپیما کسب کنید.

    هزینه آموزش مهمانداری هواپیما در دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و شرکت‌های هواپیمایی متغیر است و بستگی به قوانین و سیاست‌های نهاد برگزارکننده دارد. به‌طور کلی، اغلب موسسات خصوصی با برگزاری دوره‌های فشرده‌ مبلغ بیشتری را از فراگیران دریافت می‌کنند؛ این در حالی است که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی یا دانشگاه‌ علمی کاربردی کمتر خواهد بود.

    حقوق مهماندار هواپیما

    استخدام مهماندار هواپیما و شرایط آن

    اگر نگاهی به آگهی استخدام مهماندار هواپیما در شرکت‌های هواپیمایی انداخته باشید، متوجه خواهید شد که داشتن مدرک مهمانداری هواپیما تنها یکی از شرایط لازم برای استخدام مهماندار هواپیما است. شرایط مهمانداری هواپیما برای زنان و مردان تا حدودی متفاوت است و هر یک از آن‌ها باید شرایط وزنی، قدی، سنی و پزشکی مطلوبی داشته باشند. این شرایط متناسب با نوع شرکت هواپیمایی تغییر می‌کند و بهتر است برای اطمینان بیشتر، شرایط استخدام مهماندار هواپیما را از طریق وب‌سایت رسمی هر کدام از ایرلاین‌ها چک کنید. اما ما در این مطلب، به برخی از شرایط عمومی مهماندار هواپیما اشاره خواهیم کرد.

    حداکثر سن برای استخدام مهماندار هواپیما

    بر اساس آگهی‌های استخدام مهماندار هواپیما در شرکت‌های هواپیمایی مختلف، حداقل سن استخدام ۱۸ سال و حداکثر سن برای آقایان ۲۸ و‌ خانم‌ها ۲۶ سال است.  البته این قانون در ایرلاین‌های مختلف متفاوت است و گاهی ممکن است به ۲۱ سال هم برسد.

    شرایط قدی مهماندار هواپیما

    یکی از مهم‌ترین دغدغه کسانی که می‌خواهند مهماندار هواپیما شوند، شرایط قدی ایرلاین‌ها برای استخدام مهماندار است. حداقل قد مورد قبول ایرلاین‌ها برای زنان و مردان متفاوت و به‌طور متوسط، بین ۱۶۵ تا ۱۹۰ سانتی‌متر است. البته، این شرایط در ایرلاین‌های خارجی و خاورمیانه کمی تفاوت دارد و ممکن است حداکثر قد افراد به ۲۱۲ سانتی‌متر هم برسد! محدودیت قدی برای مهماندار هواپیما از آن جهت است که این افراد باید بتوانند بدون کمک، به محفظه چمدان‌های بالای ردیف‌های صندلی در کابین هواپیما دسترسی داشته باشد. این ارتفاع، بر اساس سایز هواپیماها متفاوت و حداقل برابر با ۱.۵ متر است.

    آینده شغلی مهماندار هواپیما

    شرایط وزنی مهماندار هواپیما

    درباره شرایط وزنی مهماندار هواپیما، معمولاً عدد مشخصی وجود ندارد؛ اما مهمانداران باید از تناسب اندام خوبی برخوردار باشند. یک مهماندار هواپیما، بیشترین ساعات روز را ایستاده سپری می‌کند و فعالیت‌ زیادی در طول پرواز دارد؛ به همین دلیل، داشتن تناسب اندام و انرژی کافی برای انجام کارها یکی از فاکتور‌های مهم مهماندار هواپیما است.

    شرایط تحصیلی مهماندار هواپیما

    همانطور که قبلاً اشاره کردیم، متقاضیان با مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن می‌توانند در دوره مهمانداری هواپیما شرکت کنند. این دوره، تنها در مقطع کاردانی تدریس می‌شود. طول دوره مهمانداری هواپیما در دانشگاه‌ها یا موسسات آزاد و ایرلاین‌ها متفاوت است.

    حقوق مهماندار هواپیما

    مانند هر شغل دیگری، حقوق مهماندار هواپیما یکی از سوالات مهمی است که همیشه متقاضیان و علاقه‌مندان به این شغل، از فعالان این صنعت می‌پرسند.حقیقت آن است که نمی‌توان مبلغ مشخصی را به عنوان درآمد یا حقوق مهماندار هواپیما تعیین کرد؛ اما به طور کلی، مهمانداری هواپیما در گروه مشاغل سخت قرار دارد و معمولاً از حقوق و مزایای خوبی برخوردار است. علاوه بر این، سابقه کاری بالا و بهبود توانایی و مهارت‌های فردی باعث افزایش حقوق پایه می‌شود. همچنین، با توجه به شرایط متفاوت کاری در ایرلاین‌های مختلف، میزان ساعت‌های پرواز و شیفت شب نیز در افزایش حقوق این شغل تاثیر دارد. جالب است بدانید، امتیازی که سرمهماندار در هر پرواز به مهماندار حاضر در پرواز می‌دهد نیز تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر حقوق او دارد. علاوه بر این، اگر در ایر‌لاین‌های خارجی فعالیت کنید، می‌توانید درآمد بیشتری نسبت به لاین‌های داخلی به دست آورید.

    در کنار همه سختی‌ها و دشواری‌های این کار، از نمونه مزایای شغل مهماندار هواپیما می‌توان به سفر به کشور‌های مختلف، امکان اقامت رایگان در مقاصد، برخورداری از سهمیه پرواز رایگان برای اعضای خانواده، معاشرت با مردم از فرهنگ‌های گوناگون و جایگاه اجتماعی مناسب، نام برد.  

    حداکثر سن برای استخدام مهماندار هواپیما

    وظایف مهماندار هواپیما

    اگر می‌خواهید در آینده مهماندار هواپیما شوید، باید بدانید که شغل بسیار حساسی را انتخاب کرده‌اید؛ شغلی که مستقیما بر تجربه سفر مسافران و ذهنیت آن‌ها از ایرلاینی که در آن کار می‌کند، تاثیر‌ می‌گذارد. مهمانداران هواپیما به‌عنوان یکی از خدمه‌های پرواز، دارای وظایف خاصی هستند که باید آن‌ها را با آرامش و به‌درستی در طول پرواز انجام دهند. همانطور که اشاره شد، نوع خدمات‌دهی این افراد تاثیر بسیاری در میزان رضایت مسافران دارد و باعث افزایش وفاداری آن‌ها به شرکت هواپیمایی می‌شود؛ این در حالی است که مهماندار بی‌تجربه و نابلد، می‌تواند چهره عمومی و جهانی یک ایرلاین را خدشه‌دار کند.

    برخی از مهم‌ترین وظایف مهماندار هواپیما عبارتند از:

    • سرو غذاها و نوشیدنی
    • ارائه خدمات پزشکی در صورت لزوم
    • برقراری ارتباط با مسافران
    • اعلام شرایط آب و هوایی مقصد
    • کمک به مسافران برای پیدا کردن صندلی
    • آموزش نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی هواپیما
    • چک‌کردن کارت پرواز
    • هدایت مسافران همگام ورود و خروج
    • قرار دادن وسایل و چمدان مسافران در محفظه مخصوص

    چگونه مهماندار شرکت‌ های هواپیمایی بزرگ شویم؟

    اگر شما هم به شغل مهمانداری هواپیما علاقه‌مند باشید، احتمالاً مانند بسیاری از افراد دوست دارید در شرکت‌های هواپیمایی بزرگ داخلی یا خارجی به‌عنوان مهماندار هواپیما کار کنید. توجه داشته باشید برای استخدام در شرکت‌ های هواپیمایی بزرگ و معروف قطعاً شرایط سخت‌تر و احتمالاً آزمون‌های پیچیده‌تری در انتظارتان خواهد بود و باید از آمادگی بالایی برای کار در این ایرلاین‌ها برخوردار باشید. هواپیمایی ماهان در ایران، قطر ایرویز، هواپیمایی امارات، ترکیش ایرلاین و غیره از شرکت‌های بزرگی هستند که متقاضیان بسیاری آرزوی کار در این هواپیمایی‌ها را دارند؛ در ادامه شرایط استخدام مهماندار هواپیما در برخی از این شرکت های هواپیمایی را مورد اشاره قرار داده‌ایم.

    شرایط استخدام مهماندار هواپیما در هواپیمایی ماهان

    اگر می‌خواهید پاسخ به این سوال را بدانید که چگونه مهماندار هواپیمایی ماهان شویم، باید بگوییم که شرایط زیر بخشی از شرایط استخدام مهماندار هواپیما در این شرکت هواپیمایی است:

    • حداقل قد ۱۷۵ تا ۱۹۰ سانتی‌ متر برای آقایان و حداقل ۱۶۵ سانتی متر برای خانم‌ها
    • حداکثر ۲۶ سال سن
    • برخورداری از سلامت جسمی کامل

     

    استخدام مهماندار هواپیما

    شرایط استخدام مهماندار هواپیما در قطر ایرویز

    • حداقل سن ۲۱ سال
    • حداقل ارتفاع رسیدن دست ۲۱۲ سانتی متر
    • سلامت و تناسب اندام عالی
    • حداقل مدرک دیپلم
    • تسلط به زبان انگلیسی (هم به ‌صورت گفتاری و هم نوشتاری)

    شرایط استخدام مهماندار هواپیما در هواپیمایی امارات

    • حداقل یک سال تجربه مهمان‌نوازی یا خدمات مشتری
    • نداشتن هیچگونه خالکوبی در معرض دید
    • حداقل مدرک دیپلم
    • شرط قد ۱۶۰ تا ۲۱۲ سانتی متر

    آینده شغلی مهماندار هواپیما

    مهماندار هواپیما با توجه به سیاست‌های شرکتی که در آن کار می‌کند، می‌تواند ارتقای شغلی دریافت کند و به درجه سرمهمانداری برسد. این دوره ارتقا، برای برخی از مهمانداران ۳ سال و برای برخی دیگر بیشتر طول می‌کشد. پس از ارتقای درجه، به‌طبع میزان حقوق مهماندار نیز افزایش می‌یابد و می‌تواند از مزایای بیشتری برخوردار شود. علاوه بر این، صنعت حمل و نقل هوایی روبه‌روز در حال پیشرفت است و ساخت انواع هواپیما‌ها و جت‌های خصوصی توسط شرکت‌های سازنده هواپیمایی بزرگ باعث شده تا فرصت‌های شغلی بسیاری در این حوزه تولید شود. در نتیجه همیشه جا برای افراد ماهر و با تجربه در صنعت وجود دارد.

    آوای طبیعت گلستان

    سوالات متداول

    چه رشته ای را باید بخوانیم تا مهماندار هواپیما شویم؟

    از 3 طریق میتوانید مهماندار هواپیما شوید.اگر شرایط مهماندار شدن را دارید، از راه شرکت در دوره های مهمانداری شرکت های هواپیمایی، یا شرکت در آزمون سراسری کنکور و یا از طریق شرکت در دوره های مهمانداری دانشگاه های علمی کاربردی می توانید مدرک مهماندار هواپیما را کسب کنید.

    مهم ترین وظایف مهماندار هواپیما چیست؟

    تعامل مناسب با مسافران هواپیما، تامین نیازهای مورد قبول مسافران، کنترل تجهیزات داخل کابین هواپیما پیش از پرواز و تامین امنیت روانی مسافران در طول پرواز از مهم‌ترین وظایف مهماندار هواپیما است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *