مقالات

چگونه مجوز تور گردشگری بگیریم؟ | راهنمای اخذ مجوز تور

چگونه مجوز تور گردشگری بگیریم
  • اگر راهنمای تور هستید یا به‌عنوان یک راهنمای محلی تجربه زیادی در برگزاری تورهای محلی دارید، حتماً می‌دانید که هر تور از خدمات مختلفی مانند راهنمای تور، وسایل حمل و نقل، اقامتگاه، خدمات پذیرایی و… تشکیل شده است؛ اما هر تور علاوه بر مهارت تورگردانی و ارائه خدمات استاندارد به مسافران، به مجوز تور گردشگری هم نیاز دارد. فرقی نمی‌کند راهنمای تور کارت‌دار باشید یا یک فرد عادی که می‌خواهید یک تور نیم روزه به جاذبه‌های دیدنی منطقه خود برگزار کنید، بدون اخذ مجوز تور، برنامه شما هیچ‌گونه وجه قانونی ندارد و مسئولیت همه اتفاقاتی که در جریان برگزاری تور می‌افتد، بر عهده خودتان خواهد بود. حال فرض کنید یکی از مسافران دچار سانحه شده است یا کیفیت بد پذیرایی باعث نارضایتی آن‌ها شده است؛ در چنین شرایطی مسئولیت قضایی به عهده چه کسی خواهد بود و چطور می‌توانید پاسخگوی اتفاقات پیش آمده باشید؟ باید بدانید که بدون مجوز تور گردشگری، شما مسئول جبران همه خسارات وارده خواهید بود؛ اینجاست که اخذ مجوز تور برای برگزاری تورهای داخلی اهمیت پیدا می‌کند. کارشناسان «موسسه آوای طبیعت گلستان»، در این مطلب با معرفی مجوز تور و مزایای آن، شما را راهنمایی می‌کنند که چگونه به‌عنوان یک راهنمای تور یا فرد عادی، مجوز تور گردشگری بگیرید؟

    راهنما اخذ مجوز تور

    منظور از مجوز تور گردشگری چیست؟

    چند سالی است که با افزایش تورهای یک روزه یا نیم روزه داخلی، بر تعداد تورهای گردشگری بدون مجوز نیز افزوده شده است. برگزاری این تورها به‌دلیل ضایع‌شدن حق آژانس‌های مسافرتی، دریافت سودهای کلان از مسافران و کاهش شدید سطح استاندارد خدمات تور، همیشه مورد انتقاد فعالان صنعت گردشگری بوده است. به‌عقیده کارشناسان این صنعت، اغلب تورهای بدون مجوز با تعداد مسافران بیش از حد ظرفیت منطقه برگزار می‌شوند و نبود دانش و تخصص لازم در مورد نحوه برگزاری تور وعدم رعایت احترام به محیط طبیعی و فرهنگی منطقه، باعث نارضایتی افراد بومی و ساکنان منطقه می‌شود. در چنین شرایطی، اخذ مجوز تور گردشگری و رعایت قوانین برگزاری تور، چالش‌های گفته‌شده را تا حد زیاد کاهش می‌دهد.

    مجوز تور در واقع مدرکی است که به تورهای مسافرتی اعتبار می‌بخشد، این مدرک که از سوی آژانس مسافرتی اعطا می‌شود، به شما چه به عنوان تور لیدر و چه به‌عنوان راهنمای محلی، اجازه می‌دهد تا در چهارچوب قانون تور برگزار کنید و یا مسئولیت تامین برخی از خدمات تور از قبیل اقامت، حمل‌ونقل و بیمه مسافرتی را به آژانس محول کنید.

    با دریافت مجوز تور گردشگری و تامین بیمه مسافرتی، دیگر نیاز نیست نگران جبران همه حوادث و اتفاقات احتمالی مانند مجروح‌شدن مسافر، مشکلات تردد در جاده‌ها، عدم ارائه نادرست خدمات توسط عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری و غیره در طول تور باشید. این مجوز تضمین می‌کند که در صورت بروز بسیاری از اتفاقات، مسافر ابتدا با آژانس مسافرتی طرف است و تنها در صورت تشخیص قضایی، شما به‌عنوان راهنمای تور ملزم به جبران خسارت خواهید شد.

     

    میخوای مدرک تورلیدری بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های تورلیدری (راهنمایان گردشگری): دوره راهنمای طبیعتگردی، راهنمای ایرانگردی و راهنمای محلی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    چگونه مجوز تور گردشگری بگیریم؟

    اما سوال اصلی اینجاست که چگونه می‌توانیم مجوز تور گردشگری بگیریم؟ آیا برای تورهای یک‌روزه هم به مجوز تور داخلی نیاز داریم؟ جواب این است که شما چه به‌عنوان یک تور لیدر و چه یک فرد عادی، برای برگزاری هرگونه تور، اعم از تورهای یک روزه گرفته و تورهای چند روزه، به مجوز تور نیاز دارید. اما ساز و کار اخذ مجوز تور، متناسب با مهارت و دانش تخصصی شما متفاوت خواهد بود. بر اساس گفته‌های کارشناسان صنعت گردشگری، شما برای گرفتن مجوز تور گردشگری باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

    اگر می‌خواهید به‌عنوان یک فرد عادی یا راهنمای محلی تور برگزار کنید و هیچ مدرک معتبری مانند کارت تورلیدری ندارید، موظفید با یک آژانس مسافرتی بند ب و راهنمای تور دارای کارت تور لیدری همکاری کرده و مجوز تور خود را از آژانس دریافت کنید.

    در چنین شرایطی ممکن است چند حالت اتفاق بیفتد:
    ● یا همه مسافران از سوی شما معرفی می‌شوند و رزرو و هماهنگی خدمات تور مانند حمل‌ونقل، محل اقامت، بیمه و پذیرایی بر عهده شماست و آژانس مسافرتی تنها راهنمای تور و مجوز تور را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ در این وضعیت، آژانس مبلغی را براساس عرف و توافق هر دو طرف به عنوان هزینه صدور مجوز از شما دریافت می‌کند.
    ● در حالت دوم، مسافران به‌صورت مشترک توسط شما و آژانس مسافرتی تامین می‌شوند و خدمات تور متناسب با نوع قرارداد، بر عهده شما، آژانس یا هر دو طرف خواهد بود.

    هزینه مجوز تور و حق‌الزحمه هر طرف کاملاً به‌صورت توافقی و متناسب با سرویس‌های تعیین‌شده در قرارداد، معین می‌شود. بنابراین، شما شخصاً مجاز به برگزاری تور، حتی تورهای یک روزه داخلی، نیستید و باید با یک آژانس بند ب و یک راهنمای تور دارای کارت تورلیدری همکاری داشته باشید. اگر به‌عنوان یک تور لیدر می‌خواهید تور برگزار کنید، باز هم شخصاً و بدون مجوز اجازه این کار را ندارید و موظفید با یک آژانس مسافرتی بند ب که مجوز برگزاری تور دارد، همکاری کنید. این همکاری میان تور لیدر و آژانس مسافرتی کاملاً باید بر پایه اعتماد بین دو طرف شکل بگیرد؛ چرا که هم راهنما ممکن است با برگزاری یک تور غیرحرفه‌ای به آژانس بند ب ضرر برساند و هم آژانس در صورت خدمات‌دهی نامناسب و در برخی موارد ارتباط مستقیم با مسافران فرد راهنما، وجه حرفه‌ای و کاری تور لیدر را خراب کند.

    در چنین تورهایی نوع همکاری میان تور لیدر و آژانس مسافرتی متناسب با قرارداد میان دو طرف متفاوت خواهد بود:
    ● یا رزرو سفر مسافران و تامین خدمات تور مانند حمل‌ونقل، رزرو اقامتگاه، بیمه و… با همکاری هر دو طرف، یعنی راهنمای تور و آژانس مسافرتی، انجام می‌شود؛
    ● یا اینکه همه مسافران از سوی تور لیدر معرفی می‌شوند و آژانس مسافرتی تنها هزینه مجوز تور را دریافت خواهد کرد.
    هزینه صدور مجوز توسط آژانس بر اساس نوع قرارداد، توافق میان دو طرف و خدمات تور مشخص می‌شود. در برخی از مواقع، آژانس و تور لیدر بر روی نحوه تبلیغات و بازاریابی تور نیز می‌توانند با یکدیگر همکاری می‌کنند.

    چگونه مجوز تور گردشگری بگیریم؟

     

    مجوز تور گردشگری، کلید اطمینان برای راهنمایان و مسافران

    مجوز تور گردشگری هم برای راهنمای تور و هم برای مسافران یک مزیت است. به این ترتیب، راهنمای تور دیگر مجبور به تامین همه خدمات سفر نیست و علاوه بر این، می‌تواند از روابط و کانال‌های بازاریابی آژانس مسافرتی برای رزرو اقامتگاه، وسیله حمل‌ونقل و خدمات پذیرایی استفاده کند و دیگر مسئولیتی قضایی نیز بر عهده او نخواهد بود. از سوی دیگر، مسافران هم با شرکت در توری که مجوز دارد می‌توانند با اطمینان خاطر بیشتری از سفر خود لذت ببرند و با همراهی یک تور لیدر حرفه ای، در کنار بازدید از جاذبه‌ها دیدنی، راه‌ و رسم سفر به مقاصد طبیعی و احترام به فرهنگ و آداب‌ و رسوم آن منطقه را بیاموزند.

    آوای طبیعت گلستان

    سوالات متداول:

    مجوز تور گردشگری را از کدام سازمان باید دریافت کرد؟

    این مدرک که از سوی آژانس مسافرتی اعطا می‌شود، به شما چه به عنوان تور لیدر و چه به‌عنوان راهنمای محلی، اجازه می‌دهد تا در چهارچوب قانون تور برگزار کنید.

    نداشتن مجوز تور گردشگری چه عواقبی دارد؟

    بدون اخذ مجوز تور، برنامه شما هیچ‌گونه وجه قانونی ندارد و مسئولیت همه اتفاقاتی که در جریان برگزاری تور می‌افتد، بر عهده خودتان خواهد بود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *