مقالات

نحوه تمدید کارت راهنمای گردشگری یا تورلیدری

نحوه تمدید کارت راهنمای گردشگری یا تورلیدری
  • چنانچه شما نیز به عنوان تورلیدر در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنید، لازم است که به صورت سالانه یا سه سال یکبار کارت راهنمای گردشگری خود را تمدید کنید. این فرایند از طریق وب سایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت می‌گیرد. ما در این مقاله چگونگی ثبت درخواست تمدید کارت راهنمای گردشگری یا تورلیدری را توضیح می‌دهیم. اگر راهنمای گردشگری هستید، از شما دعوت می‌کنیم ادامه این مطالب از آوای طبیعت گلستان را مطالعه فرمایید.

    فهرست مطالب

    مراحل تمدید کارت راهنمای گردشگری

    مراحل تمدید کارت راهنمای گردشگری

    قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که مراحل تمدید کارت راهنمای گردشگری برای افرادی که در سامانه سادرا ثبت نام کرده‌اند با افرادی که تا به حال در این ثبت نام نکرده‌اند متفاوت است:

    متقاضیانی که در سامانه سادرا ثبت نام نکرده‌اند

    • ابتدا به سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گشت یا همان سادرا به آدرس mcth.ir وارد شوید. در این سامانه ثبت نام کرده و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل نمایید و بعد نام کاربری و رمز عبوری که ساختید را وارد کنید و سپس دکمه ورود به سایت را بزنید.

    مرحله اول ثبت نام در سامانه سادرا

    • بعد از ورود به سایت وارد پنل کاربری خود میشوید و در قسمت راست صفحه در پنل کارتابل خود روی گزینه درخواست جدید کلیک می کنید که این صفحه زیر باز میشود.

    مراحله دوم ثبت نام در سامانه سادرا

    در صفحه ای که باز میشود 3 گزینه ( دفاتر خدمات مسافرتی- راهنمایان گشت – گردشگری سلامت) وجود دارد که شما روی گزینه راهنمایان گشت کلیک کنید.

     

    • بعد از کلیک روی گزینه راهنمایان گشت صفحه زیر باز می شود که شما روی گزینه تمدید کارت راهنما کلیک کنید.

    مرحله سوم ثبت نام در سامانه سادرا

    بعد از کلیک روی گزینه تمدید کارت راهنما ثبت درخواست را بزنید و در صفحه ای که مطابق عکس زیر باز میشود مشخصات و اطلاعاتخواسته شده را تکمیل و بارگذاری کنید و سپس ثبت درخواست را بزنید.

    مرحله چهارم ثبت نام در سامانه سادرا

    • در ادامه نیاز است تا درخواست شما توسط کارشناس تایید شود. بعد از تایید درخواست و تکمیل بودن مدارک، درخواست شما برای صدور کارت به دفتر هماهنگی استان ارسال می‌گردد.
    • در مرحله آخر از تمدید کارت راهنمای گردشگری، زمانی که تاییدیه مربوطه از سامانه برای شما ارسال شد، به دفتر هماهنگی استان مراجعه کرده و کارت خود را دریافت کنید. شایان ذکر است که با ثبت درخواست خود اظهاری در سامانه و تایید آن توسط دفتر هماهنگی استان، کارت شما تمدید شده و دیگر نیازی نیست تا درخواست تمدید کارت راهنما را انتخاب نمایید.

     

    میخوای مدرک تورلیدری بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های تورلیدری (راهنمایان گردشگری): دوره راهنمای طبیعتگردی، راهنمای ایرانگردی و راهنمای محلی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    متقاضیانی که در سامانه سادرا ثبت نام کرده‌اند

    • وارد سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گشت یا همان سادرا به آدرس mcth.ir شده و از منوی کارتابل، زیرمنوی درخواست جدید و در پوشه راهنمایان گشت، بر روی گزینه تمدید کارت کلیک کنید.
    • در مرحله بعد، درخواست شما بعد از تایید و تکمیل بودن مدارک توسط کارشناسان مربوطه به دفتر هماهنگی استان ارسال می‌شود. بعد از دریافت تاییدیه مربوطه از سامانه، می‌توانید با مراجعه به دفتر هماهنگی استان، کارت خود دریافت نمایید.

    چه افرادی باید کارت راهنمای گردشگری خود را تمدید کنند؟

    تمامی راهنمایان گردشگری از جمله راهنمایان طبیعت گردی، ایرانگردی و جهانگردی و سایر راهنمایان گردشگری تخصصی که کارت تورلیدری داخلی و خارجی خود را دریافت کرده‌اند، باید کارت خود را تمدید کنند. به این نکته دقت کنید که بر روی کارت تورلیدری تاریخ انقضا درج شده است که در صورت اتمام آن، اعتبار کارت به پایان رسیده و باید به موقع نسبت به تمدید آن اقدام نمود. مدت اعتبار این کارت به زبان فارسی ۳ سال و برای کارت تورلیدری سایر زبان‌ها یک سال می‌باشد.

    روی کارت راهنمای گردشگری

    روی کارت راهنمای گردشگری

    جمع‌بندی

    کارت راهنمای گردشگری یا همان تورلیدری، مجوز فعالیت در این حوزه به حساب می‌آید که با به پایان رسیدن تاریخ انقضای آن، مشکلات زیادی را برای افراد فعال در این زمینه به وجود می‌آورد. ما در این مقاله چگونگی تمدید کارت راهنمای گردشگری را به صورت مرحله مرحله برای شما بیان کردیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در این زمینه سوالاتی داشتید، می‌توانید جهت کسب هرگونه اطلاعات بیشتر، از طریق پل‌های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان موسسه آوای طبیعت گلستان در تماس باشید.

    سوالات متداول

    برای تمدید کارت راهنمای گردشگری به کجا مراجعه کنیم؟

    سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گشت یا همان سادرا به آدرس ta.mcth.ir

    آیا تمدید کارت راهنمای گردشگری ضروری است؟

    بله. کارتی که برای تورلیدر صادر می‌شود، به او این مجوز را می‌دهد که تور را برگزار کند. چنانچه تاریخ انقضای کارت به اتمام برسد، کارت از اعتبار ساقط شده و تورلیدر دیگر نمی‌تواند تور برگزار نماید. به همین دلیل کارت راهنمای گردشگری باید به طور مرتب و سروقت تمدید شود تا تورلیدر با مشکلی مواجه نشود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *