مقالات

مراحل مصاحبه زبان راهنمایان گردشگری و مدیرفنی بند ب

مصاحبه زبان
  •  

    کلیه فراگیران دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش گردشگری اعم از دوره راهنمایان طبیعت‌گردی، دوره ایرانگردی و جهانگردی، راهنمایان تخصصی ژئوتوریسم و دوره مدیریت فنی بند ب آژانس‌های مسافرتی، جهت دریافت گواهینامه، یک مرحله آزمون زبان را باید بگذرانند. که این آزمون مصاحبه زبان برای راهنمایان گردشگری به صورت اختیاری است به این صورت که فراگیران در صورت تمایل می‌توانند در یک یا چند زبان مورد تسلط خود، در آزمون زبان مورد تقاضا شرکت نمایند و در صورت قبولی کارت تورلیدری آنها بین المللی می‌شود. همچنین روی کارت آنها زبان یا زبان‌هایی که به آن مسلط هستند، درج می‌شود و می‌توانند به عنوان تورلیدر برای مسافران ورودی به ایران، انجام وظیفه کنند. یا تورهایی را اجرا بکنند که ایرانیان را از ایران به کشورهایی با آن زبان صحبت می‌کنند همراهی کنند.

    فراگیرانی هم که تسلط به زبان خارجه‌ای ندارند هم می‌توانند در این آزمون زبان شرکت نکنند و کارت تورلیدری خود را به زبان فارسی دریافت کنند و در هر نقطه‌ای از کشور برای فارسی زبانان تور اجرا بکنند.

    اما فراگیرانی که دوره مدیر فنی بند ب آژانس‌های مسافرتی را گذراندن این مصاحبه زبان برای آنها اجباری است و حتما باید در این مصاحبه زبان شرکت کنند و نمره قبولی را کسب نمایند. این مصاحبه زبان جهت سنجش دانش عمومی زبان فراگیران انجام می‌شود، چرا که از مدیران فنی انتظار می‌رود توانایی برقراری ارتباط به زبان انگلیسی با کارگزاران و مسافران را داشته باشد.

    ثبت نام آزمون مصاحبه زبان بر روی سایت موسسه آوای طبیعت گلستان انجام می‌شود و آزمون آن در روز و ساعتی که  سازمان اعلام می‌کند، برگزار می‌شود. همچنین برای تعیین وقت مصاحبه شفاهی، مراحل تعیین وقت از طریق موسسه آوای طبیعت گلستان انجام می‌شود.

     

    شخصی در حال انجام مصاحبه زبان

    متقاضیان برای شرکت در مصاحبه زبان باید چه شرایطی داشته باشند؟

     

    شرایط متقاضیان مصاحبه زبان:

    افرادی مجاز به شرکت در آزمون مصاحبه زبان می‌باشند که شرایط پذیرش برای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را به شرح ذیل دارا باشند:

    • دارا بودن شرایط عمومی بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران
    • داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی (مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) برای دوره مدیریت فنی بند ب دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری (ایرانگردی و جهانگردی، طبیعت گردی و زمین گردشگری)
    • به پایان رساندن دوره‌های آموزشی دوره مدیریت فنی بند ب دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری
    • تسلط به زبان انگلیسی در سطح متوسط (Intermediate) برای متقاضیان دوره دوره مدیریت فنی بند ب دفاتر خدمات مسافرتی
    • تسلط به زبان انگلیسی و یا غیر انگلیسی در سطح پیشرفته (Advanced) برای متقاضیان دوره راهنمایان گردشگری ایرانگردی و جهانگردی، طبیعت گردی و زمین گردشگری
    • داوطلبانی که لکنت زبان داشته باشند نمی‌توانند در دوره آموزشی راهنمایان گردشگری (ایرانگردی و جهانگردی، طبیعت گردی و زمین گردشگری) شرکت نمایند.

     

    میخوای مدرک تورلیدری بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های تورلیدری (راهنمایان گردشگری): دوره راهنمای طبیعتگردی، راهنمای ایرانگردی و راهنمای محلی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    شرایط کلی مصاحبه زبان:

    شرایط کلی مصاحبه زبان به شرح زیر می‌باشد:

    • مصاحبه هر 2 ماه یک بار در طول دوره آموزشی انجام می‌پذیرد. درصورت پذیرفته نشدن داوطلب در مصاحبه زبان تخصصی، حداقل فاصله زمانی جهت مصاحبه مجدد 2 ماه بوده و فراگیران می‌توانند طی این مدت با تقویت زبان تخصصی خود موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی گردند. هیچ محدودیتی برای تعداد آزمون مصاحبه زبان خارجی وجود ندارد و کسب نمره قبولی توسط داوطلب مد نظر می‌باشد.
    • سئوالات مطرح شده در آزمون از منبع خاصی نبوده و براساس معیارهای تعیین شده در بند 1-4 و 1-5 بنیه علمی فراگیران ارزیابی می‌شود.
    • متقاضیان غیر انگلیسی زبان باید آشنایی کامل به یک زبان زنده رایج چون فرانسه، عربی، ایتالیایی، آلمانی، اسپانیایی، ژاپنی، کره‌ای، چینی، ترکی استانبولی و روسی داشته باشند و میزان تسلط در آزمون مصاحبه براساس پاسخگویی به سئوالات مکالمه شفاهی به زبان انتخابی متقاضی می‌باشد.
    • کلیه فراگیران دوره راهنمایان فارسی زبان از انجام مصاحبه فارسی معاف می‌باشند.
    • میزان شهریه انجام مصاحبه زبان انگلیسی و غیر انگلیسی برای نوبت اول می‌بایست از محل شهریه فراگیران توسط موسسات آموزشی تامین گردد و پس از آن در نوبت‌های بعدی شهریه‌ای که دفتر تعیین می‌کند، توسط فراگیر پرداخت شود.
    • ممتحنین آزمون شفاهی جهت طرح سوالات آزمون می‌بایست برطبق چارچوب مندرج در بند 3 همین دستورالعمل، عمل نمایند
    • فراگیران موظف هستند تنها از طریق مؤسسات و استان‌هایی که دوره را گذرانیده‌اند برای آزمون مصاحبه زبان انگلیسی معرفی شوند و امکان جابجایی بین موسسات و استان‌ها وجود ندارد.
    • نمره‌ی قبلی درآزمون مصاحبه زبان انگلیسی و غیر انگلیسی برای کلیه فارغ التحصیلان رشته‌های تحصیلی مرتبط و غیر مرتبط حداقل نمره 12 می‌باشد.
    • هیچگونه اعتراضی در خصوص نمره کسب شده توسط فراگیران دوره‌های آموزشی در آزمون مصاحبه زبان انگلیسی و غیر انگلیسی وارد نبوده و در صورت لزوم مصاحبه فرد مورد نظر توسط ممتحن دیگر تکرار می‌گردد.

     

    نمونه ای از کارت تورلیدری

    چارچوب انجام مصاحبه زبان

    مصاحبه زبان تخصصی یک امتحان به صورت مکالمه رو دررو می‌باشد و شامل سه بخش است:

    در بخش اول، فراگیران باید به سوالات عمومی و شخصی در مورد محل زندگی، شغل، وضعیت خانوادگی و علایق خود جواب دهند.

    در بخش دوم، فراگیران در مورد موضوعی که به عنوان سوال مطرح می‌شود صحبت کنند. این موضوع باید در مورد یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور باشد. قبل از صحبت کردن در خصوص موضوع، فراگیران یک دقیقه فرصت دارند تا در مورد موضوع فکر کنند و یادداشت بردارند. پس از آن به یک یا دو سؤال در مورد موضوع جاذبه‌ها پاسخ دهند.

    در بخش سوم، ممتحنین می‌بایست نظر فراگیران را راجع به موضوع خاص جویا شوند. فراگیران با بیان نظر خود می‌توانند توان علمی خود را نشان دهند.

    چارچوب امتیازدهی ممتحنین

    ممتحنین آزمون مصاحبه، نمره زبان تخصصی داوطلب را بر اساس ملاک‌های ذیل مشخص می‌نمایند:

    • ساختار جمله (5 امتیاز): انتخاب ساختار مناسب برای بیان مفهوم مورد نظر، نزدیک به شرایط محاوره
    • انتخاب صحیح کلمات (5 امتیاز): انتخاب صحیح کلمات با توجه به بار معنایی کلمه
    • تلفظ صحیح (2 امتیاز): ادای صحیح کلمات
    • گویش روان (4 امتیاز): سرعت مناسب انتقال مفهومی که گوینده در ذهن می‌پروراند.
    • انتقال سلیس مفهوم (4 امتیاز): توانایی استدلال در بسط مطالب با استفاده از کلید واژه‌های ارتباطی در زبان انگلیسی و غیر انگلیسی
    • حد نصاب نمره قبولی در آزمون مصاحبه زبان انگلیسی و غیر انگلیسی کسب نمره 12 از 20 می‌باشد.
    • زمان انجام آزمون مصاحبه برای هر داوطلب بین 10 تا 15 دقیقه می‌باشد.

     

    مصاحبه زبان راهنمایان گردشگری و مدیرفنی بند ب

     

    میخوای مدرک مدیر فنی بند ب بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی بند ب به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    موارد مهم

    استفاده از تک ماده در آزمون جامع دوره‌های آموزش ایرانگردی و گردشگری، طبیعت گردی و زمین گردشگری (ژئوتوریسم) از درس زبان انگلیسی حذف می‌شود. بدیهی است هیچ یک از فراگیران رشته‌های مرتبط یا غیرمرتبط دوره راهنمایان گردشگری در آزمون جامع بهمن ماه سال 97 و پس از آن مجاز به استفاده از تک ماده در درس زبان انگلیسی نخواهند بود و کسب نمره قبولی (برای فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط حداقل نمره 12 و فراگیران غیر مرتبط  حداقل نمره 10) الزامی است. شایان ذکر است استفاده از تک ماده دردرس زبان انگلیسی در آزمون جامع دوره آموزش مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی بلا مانع است.

    نظر به تقویت بنیه علمی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و طبیعت گردی و ژئوتوریسم که دارای مدرک فارسی می‌باشند و متقاضی اضافه نمودن زبان انگلیسی به کارت خود هستند جهت دو زبانه کردن کارت خود از فارسی به انگلیسی می‌بایست مراحل ذیل را طی نمایند.

    کلیه فراگیران متقاضی می‌بایست در یکی از موسسات تابعه ثبت نام نموده و تکدرس زبان تخصصی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی را در موسسه بگذرانند. این دسته از فراگیران می‌بایست در آزمون پایان دوره موسسه و نیزان میراث فرهنگی شرکت نموده و فقط به سوالات زبان تخصصی زبان انگلیسی پاسخ دهند.

    پس از قبولی در آزمون جامع گردشگری می‌بایست درآزمون مصاحبه زبان انگلیسی شرکت کرده و حد نصاب نمره لازم را کسب نمایند.

    شهریه پرداختی جهت ثبت نام تک درس زبان تخصصی انگلیسی در موسسات آموزش گردشگری به میزان 10% از شهریه کل دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی می‌باشد. شهریه انجام مصاحبه شفاهی زبان تخصصی و نیز شرکت در آزمون جامع گردشگری بصورت جداگانه و در زمان برگزاری آزمون اخذ خواهد شد.

    برای اطلاع از تاریخ برگزاری دوره‌های آینده آزمون زبان گردشگری غیرفارسی اخبار سایت موسسه آوای طبیعت گلستان را دنبال کنید.

    آوای طبیعت گلستان

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *