مقالات

درآمد یک آژانس مسافرتی بند ب چقدر است؟

درآمد یک آژانس مسافرتی بند ب
  • آژانس‌های مسافرتی بر اساس نوع مجوز در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. آژانس‌های بند الف، ب و پ از جمله این شرکت‌های مسافرتی هستند. یکی از پردرآمدترین انواع این آژانس‌ها، آژانس‌ مسافرتی نوع ب است. به دلیل رونق‌گرفتن صنعت گردشگری، معمولاً شرکت‌های وابسته به این صنعت درآمدهای هنگفتی دارند و به همین دلیل نیز آژانس‌های مسافرتی درآمدهای بسیاری خوبی دارند. در این مقاله، وظایف آژانس مسافرتی بند ب، میزان درآمد، سرمایه اولیه و تجهیزات موردنیاز برای راه‌اندازی آژانس بررسی شده است. علاوه بر این، وظایف مدیران فنی به‌عنوان یک اعضای ارشد و میزان درآمد آن‌ها در این آژانس‌ها نیز بررسی شده‌اند.

    فهرست مطالب

     

    وظایف یک آژانس مسافرتی بند ب

    آژانس مسافرتی بند ب یا شرکت خدمات جهانگردی یکی از نمونه آژانس‌های مسافرتی است که زیر نظر سازمان میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری کشور قرار دارد و مجوز فعالیت خود را از این نهاد اخذ می‌کند. به طور کل آژانس‌های مسافرتی بند ب وظایف متفاوت‌تری نسبت به آژانس‌های بند الف و پ دارند.

    مهم‌ترین وظیفه آژانس مسافرتی بند ب، برنامه‌ریزی و برگزاری تمامی تورهای داخلی و خارجی است. تمامی امورات مرتبط با تورهای داخلی و خارجی مسافران اعم از  اخذ ویزا، بلیت، انجام امورات بیمه مسافرتی و … توسط این آژانس برای مسافران صورت می‌گیرد. البته این آژانس‌ها به‌هیچ‌وجه حق برگزاری تورهای زیارتی در کشورهای عربستان، عراق و سوریه را نخواهند داشت.

    آژانس مسافرتی داخلی و خارجی بند ب باید به طور مستمر خود را به‌روز کند. با به‌روزرسانی در زمینه گردشگری، امکان ارائه خدمات متنوع‌تری برای مسافران وجود خواهد داشت. بازاریابی برای جذب مشتری از دیگر وظایف این آژانس‌های مسافرتی است. آژانس‌ها باید با دادن مشاوره مناسب به مسافران و مشتریان خود، علاوه بر جذب راهنمایی‌کردن، آن‌ها را نیز جذب کنند.

    یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف آژانس مسافرتی بند ب، پشتیبانی مسافران در طول سفر است. به‌این‌ترتیب، باید مشکلات مسافران در طول برگزاری تور توسط آژانس مربوطه بر طرف شود.

    از دیگر وظایف آژانس‌های مسافرتی می‌توان به انجام امور ارزی مرتبط با سفرهای گردشگری اشاره کرد. اقامت مسافران در طول سفر نیز بر عهده آژانس‌های مسافرتی بند ب خواهد بود. مدیران این آژانس‌ها باید مقاصد گردشگری را به‌خوبی شناسایی کنند و در انتخاب مقصد و سفر به این مناطق، اطلاعات دقیقی در اختیار مسافران قرار دهند.

    میخوای مدرک مدیر فنی بند ب بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی بند ب به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    میزان سود آژانس مسافرتی بند ب

    میزان سود آژانس مسافرتی بند ب معمولاً بیشتر از سایر آژانس‌ها است؛ زیرا آن‌ها مجوز برگزاری تمامی تورهای گردشگری را دارند؛ درصورتی‌که دو نوع آژانس دیگر تنها مجوز صدور بلیت و یا برگزاری تورهای زیارتی را خواهند داشت.

    گردشگری جز پردرآمدترین صنعت‌ها در تمامی دنیا است. همان‌گونه که می‌دانید آژانس‌های بند ب زیر نظر این سازمان قرار دارند؛ بنابراین سود قابل‌توجهی خواهند داشت. از لحاظ موقعیت جغرافیایی، این آژانس‌ها معمولاً در موقعیت‌های مرفه نشین شهرها قرار می‌گیرند و به‌این‌ترتیب قشرهای مرفه و پر درآمد جامعه را بیشتر جذب می‌کنند.

    نمی‌توان به طور دقیق میزان سود آژانس مسافرتی را مشخص کرد؛ اما سود آن‌ها معمولاً بسیار خوب است و هرچه حجم فروش تورها بیشتر باشد، میزان سود آژانس مسافرتی بند ب نیز بیشتر می‌شود.

    البته بسیاری از آژانس‌های بند الف و حتی سایر آژانس‌های مسافرتی از راه‌های دیگر سرمایه‌های هنگفتی را به جیب می‌زنند. این آژانس‌ها معمولاً در روزهای مختلف سال اقدام به خرید بلیت روزها و تعطیلات خاص می‌کنند. پس از رزرو، این بلیت‌ها را در موعد تعطیلات با قیمت‌های دو تا سه برابری به مشتریان می‌فروشند.

    اما سؤال اینجا است که درآمد اصلی آژانس مسافرتی از چه طریقی خواهد بود؟

    در پاسخ به این سؤال باید گفت که معمولاً آژانس‌های مسافرتی مبالغی از گردشگر به‌عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند. البته سود آژانس‌های مسافرتی تنها از طریق مسافران نیست. این آژانس‌ها با هتل‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی، سازمان حمل‌ونقل عمومی و … قرارداد می‌بندند. طبق این قراردادها نیز میزانی از سود این سازمان‌ها به‌حساب آژانس بند ب واریز خواهد شد.

    یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد آن‌ها انجام تبلیغات برای سایر شرکت‌ها است. معمولاً آژانس‌های مسافرتی پر رونق به دلیل داشتن مشتریان زیاد اقدام به انجام تبلیغات و بازاریابی مشترک برای سایر شرکت‌ها می‌کنند که از این طریق نیز سودهای خوبی به دست می‌آورند.

    به‌طورکلی آژانس‌های مسافرتی که تورهای ورودی و تورهای خاص را برگزار می‌کنند حاشیه سود بسیار بیشتری خواهند داشت. به‌طورکلی حدود 25 تا 30 درصد از هزینه کل تور به عنوان سود برای آژانس مسافرتی در نظر گرفته می‌شود.

    طبق بررسی‌ها بسیاری از شرکت‌ها و آژانس‌های مسافرتی بند ب که در ایران و به‌خصوص شهرهای بزرگ فعالیت می‌کنند کسب درآمد بسیار خوبی دارند و از شرایط خود راضی هستند. امروزه گفته می‌شود که بازار سفرها کساد است؛ درصورتی‌که این ادعا درست نیست. باتوجه‌به میزان رضایت مدیران آژانس‌های مسافرتی می‌توان دریافت که مسافرت‌ها از طریق این آژانس‌ها نه‌تنها کاهش نیافته؛ بلکه بیشتر هم شده است.

     

    سرمایه اولیه آژانس مسافرتی بند ب

     

    سرمایه اولیه آژانس مسافرتی بند ب

    سرمایه اولیه آژانس مسافرتی بند ب باید به میزانی باشد تا بتوان اقدامات زیر را برای راه‌اندازی آژانس انجام داد:

    • پرداخت مقدار معینی وجه برای ضمانت
    • اجاره یک دفتر کار 40 تا 70 متری
    • تهیه تمامی تجهیزات برای راه‌اندازی دفتر کار آژانس
    • داشتن توانایی مالی برای پرداخت هزینه‌های کارکنان در ماه‌های ابتدایی، در صورت نداشتن درآمد کافی در ابتدای کار

    البته باید به‌صورت سالیانه مبلغی را برای تمدید مجوز نیز پرداخت کنید. با شکل‌گرفتن آژانس و درآمدزایی بیشتر می‌توان هزینه‌های کارکنان، تجهیزات و هزینه مربوط به مجوزها را از درآمدهای بعدی شرکت داد. برای تمدید مجوز باید تقریباً یک ماه قبل برای این کار اقدام کرد و مبلغ معینی را به ‌حساب صنعت ایرانگردی و جهانگردی واریز کرد.

    به‌طورکلی می‌توان گفت که نمی‌توان سرمایه اولیه مشخصی را برای راه‌اندازی آژانس مسافرتی اعلام کرد؛ زیرا هزینه تجهیزات، حقوق کارکنان، میزان وجه ضمانت و … مدام در حال تغییر است. میزان ضمانت، مطابق تورم سالانه اعلام شده توسط بانک مرکزی تغییر می‌کند. بر اساس آخرین دستورالعمل اعلامی و مطابق میزان تورم، در حال حاضر باید مبلغ پنجاه میلیون تومان برای ضمانت‌نامه ارائه داد. نصف این مبلغ باید در قالب ضمانت‌نامه بانکی و نصف دیگر آن باید به‌صورت سفته ارائه شود.

    علاوه بر این، بسته به محل جغرافیایی اجاره دفتر کار، این هزینه‌ها متفاوت خواهد بود.

    یکی از مهم‌ترین مواردی که نیاز به سرمایه اولیه دارد، انجام تبلیغات و بازاریابی است. معمولاً آژانس مسافرتی تازه‌تأسیس مشتری ندارد و برای دیده‌شدن باید توسط سایر شرکت‌ها معرفی و تبلیغ شود. برای انجام این بازاریابی و تبلیغات باید سرمایه اولیه‌ای در نظر گرفت.

    سنجیدن میزان سرمایه اولیه بسیار مهم است. متأسفانه در بسیاری از آژانس‌ها تحلیل‌های درستی در اهداف و میزان سرمایه اولیه برای راه‌اندازی انجام نمی‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا مدت‌زمان کمی پس از فعالیت، این شرکت‌ها به اهداف خود نرسند و شکست بخورند؛ بنابراین مدیر آژانس باید تمامی هزینه‌ها و اهداف آژانس را در نظر بگیرد و پس از آن اقدام به تأسیس آژانس کند.

    تجهیزات مورد نیاز آژانس مسافرتی

    همان‌گونه که می‌دانید آژانس مسافرتی بند ب به‌عنوان یک شرکت تجاری باید تمامی تجهیزات موردنیاز برای ارائه خدمات به مشتریان را داشته باشد. در زیر به مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز برای راه‌اندازی یک آژانس مسافرتی اشاره می‌کنیم:

    • داشتن دستگاه پول‌شمار با داشتن ویژگی تشخیص اصل بودن پول
    • میز خدمت به مشتریان
    • میز کنفرانس
    • صندلی مناسب شرکت برای نشستن مشتری
    • تعدادی فایل برای قراردادن اسناد و اطلاعات در آن‌ها
    • کامپیوتر و پرینتر برای ثبت و چاپ درخواست‌های مشتریان و همچنین ذخیره اطلاعات
    • یخچال، سردکن و گرم‌کن برای کارکنان شرکت و خدمات‌رسانی به مشتریان
    • تعدادی کانتر آژانس مسافرتی
    • داشتن تجهیزات مرتبط برای دستیابی به اینترنت پر سرعت

    علاوه بر این وسایل هر چه از تجهیزات نوری زیباتری استفاده کنید، محیط شرکت زیبا خواهد شد و مشتری را به خود جذب می‌کند. یک آژانس مسافرتی باید تمامی نرم‌افزارهای موردنیاز برای رزرواسیون، صدور بلیت و سایر امورات را در اختیار داشته باشد.

     

    حقوق مدیر فنی بند ب آژانس مسافرتی چقدر است؟

    بسته به شرایط شرکت و وظایف محوله به مدیر فنی بند ب آژانس مسافرتی، میزان حقوق آن‌ها نیز متفاوت است. شرکت‌های بزرگ‌تر و با سابقه تأسیس بیشتر، حقوق بالاتری نسبت به آژانس‌های مسافرتی تازه‌تأسیس برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند؛ زیرا درآمد بسیار بیشتری دارند.

    از دیگر عوامل مؤثر در میزان حقوق دریافتی آژانس مسافرتی می‌توان به تجربه مدیر اشاره کرد. هرچه تجربه و سابقه کار بیشتر باشد، فرد توانایی‌های بیشتری خواهد داشت و حقوق بیشتری هم دریافت خواهد کرد.

    مدیرهای فنی به دو صورت حضوری و یا غیرحضوری در یک شرکت مشغول به فعالیت می‌شوند. حقوق دریافتی مدیر فنی که به‌صورت حضوری در شرکت مشغول به کار است قاعدتاً بیشتر از مدیر با فعالیت غیرحضوری است.

    موقعیت جغرافیایی شرکت نیز باعث تفاوت در حقوق دریافتی مدیران فنی خواهد شد. معمولاً شرکت‌هایی که در موقعیت‌های جغرافیایی مرفه قرار دارند، میزان بیشتری حقوق برای مدیران خود در نظر می‌گیرند.

    برخی از مدیران فنی هستند که بدون مدرک مدیریت فنی اقدام به فعالیت می‌کنند. معمولاً این موضوع بر روی حقوق آن‌ها تأثیر می‌گذارد. هرچه مدیر فنی تحصیلات بالاتر و مدارک مرتبط با مدیریت فنی معتبرتری داشته باشد حقوق وی افزایش خواهد یافت.

    به طور مشخص نمی‌توان حقوق مدیر فنی بند ب را مشخص کرد؛ اما می‌توان گفت که حقوق اختصاص‌داده‌شده به این شغل معمولاً بالاتر از سایر کارکنان آژانس مسافرتی است.

    وظایف مدیر فنی بند ب آژانس مسافرتی بند ب

    مدیر فنی شخصی است که وظیفه مدیریت‌کردن کارمندان فنی و حل مشکلات را بر عهده دارد. آژانس مسافرتی بند ب نیز مانند سایر شرکت‌های تجاری نیازمند داشتن یک مدیر فنی است.

    از جمله وظایف این مدیر فنی در ادامه توضیح داده شده است:

    برنامه‌ریزی برای پیشرفت شرکت

    قطعاً بدون برنامه‌ریزی صحیح و اصولی هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد. مدیر فنی باید تمامی قوانین و قواعد سازمان میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی را بشناسد و مطابق با این قواعد و قوانین برنامه‌ریزی را برای پیشرفت شرکت انجام دهد. مدیر فنی باید اهداف معینی برای شرکت در نظر بگیرد و بهترین برنامه‌ریزی را برای رسیدن به این اهداف انجام دهد.

    علاوه بر این، مدیر فنی باید برنامه‌ریزی مناسبی برای معرفی شرکت با حضور در نمایشگاه‌های داخلی و حتی خارجی انجام دهد. مدیر فنی باید مشتریان هدف شرکت را بشناسد و بهترین برنامه‌ریزی را برای چگونگی جذب آن‌ها انجام دهد.

    البته مدیر فنی برنامه‌ریزی‌های خوبی برای مدیریت فروش، میزان درصد فروش، بودجه و برنامه‌ریزی در این حوزه را هم بر عهده دارد.

    مدیریت امور دفتری

    از دیگر وظایف مدیر فنی، سازماندهی و مدیریت امور دفتری است. یک مدیر فنی خوب باید وظایف تمامی کارکنان موجود در دفتر را مشخص کند. مدیر باید نظارت کامل بر روابط و ارتباطات کارکنان داشته باشد. مدیر فنی خوب باید بهترین افراد را در بهترین قسمت‌های دفتر به کار گیرد تا روزبه‌روز شرکت پیشرفت بیشتری داشته باشد. علاوه بر این باید قدرت شناسایی امکانات موردنیاز شرکت را داشته باشد و کمبودهای شرکت از این لحاظ را جبران کند.

    نظارت

    یک مدیر فنی خوب باید نظارت کامل بر انجام درست امور دفتر توسط کارکنان داشته باشد. این مدیر باید توجه ویژه‌ای به حسن رفتار کارکنان حاضر در کانترهای فروش داشته باشد و به‌این‌ترتیب بر تمامی شکایات مشتریان هم رسیدگی کند.

    به‌طورکلی باید گفت که یک مدیر فنی در آژانس مسافرتی بند ب باید یک رهبر کامل باشد و با رهبری خود شرکت را به اهداف نهایی آن برساند.

    علاوه بر این، مدیر فنی باید روحیه کار تیمی و روابط‌عمومی بالایی هم داشته باشد تا بتواند به‌خوبی امورات شرکت را رهبری کند.

    سخن پایانی

    همان‌گونه که در این مقاله بررسی شد آژانس‌های بند ب مجوز برگزاری سفرهای گردشگری و سیاحتی را دارند. این آژانس‌ها معمولاً حاشیه سود خوبی دارند و درصورتی‌که سرمایه اولیه برای راه‌اندازی شرکت و تهیه تجهیزات داشته باشید، می‌توانید از آن سود خوبی به دست آورید. مدیر فنی نیز یکی از اعضای ارشد آژانس‌های مسافرتی بند ب است که وظایف خطیری در شرکت دارد و البته حقوق بالایی هم دریافت می‌کند. در پایان باید این موضوع را هم در نظر داشت که یک آژانس مسافرتی می‌تواند هم‌زمان مجوزهای بند الف، ب و پ را دریافت کند.

    شما تا هر زمانی که بخواهید می‌توانید مجوز آژانس را تمدید کنید؛ در غیر این صورت حتی می‌توانید مجوز آن را به شخص دیگری بسپارید و در ازای آن پول خوبی نیز به دست بیاورید.

    آوای طبیعت گلستان

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *