مقالات

تفاوت مدیرفنی بند الف و ب

تفاوت مدیرفنی بند الف و ب
  • برای تاسیس و شروع رسمی یک آژانس خدمات مسافرتی و گردشگری یا آژانس هواپیمایی، نیاز است که مجوز مدیرفنی بند الف و مدیر فنی بند ب دریافت شود که این دو تفاوت هایی دارند. اشخاصی که قصد سفر دارند، برای کسب اطلاعات موردنیاز مسیر و مکان سفرشان، تهیه تورهای داخلی یا خارجی و همچنین خرید بلیط و خدمات دیگر، به آژانس‌های خدمات مسافرتی، گردشگری و هواپیمایی مراجعه می‌کنند. طبیعتاً این وظیفه بر عهده کارمندان آژانس هواپیمایی می‌باشد؛ به همین خاطر تمامی کارمندان باید به تمامی مسیرها و کشورها آشنایی داشته باشند و علاوه بر آن، مجوزهای نامبرده را نیز دریافت کرده باشند تا جهت فعالیت در چنین مراکزی با مشکلی مواجه نشوند.

    باید به این نکته اشاره کنیم که مدیرفنی بند الف و ب هر یک وظایف متفاوتی دارند اما ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت آن‌ها در چیست؟ ما در ادامه این مقاله از آوای طبیعت گلستان به این سوال پاسخ خواهیم داد.

    فهرست مطالب

    تفاوت وظایف مدیرفنی بند الف و ب در چیست؟

    تفاوت وظایف مدیرفنی بند الف و ب در چیست؟

    مدیرفنی بند الف وظیفه صدور و فروش بلیط هواپیما را بر عهده دارند و در کل آژانس‌های هواپیمایی که بلیط‌های مربوطه را برای مشتریان صادر و رزرو می‌کنند، جزء دفاتر خدمات مسافرتی این بند محسوب می‌شوند. شایان ذکر است که دفاتر مربوطه زیر نظر سازمان هواپیمایی کشور مشغول فعالیت بوده و برای پروازهای خارجی و داخلی بلیط ارائه می‌کنند. به همین خاطر مدیرفنی بند الف در این دفاتر فعالیت می‌کنند و وظایف مشخصی را بر عهده دارند. اغلب مدیران فنی بند الف به میزان فروش، تعداد پروازها و درآمد حاصل از آن‌ها توجه می‌کنند.

    مدیرفنی بند ب در آژانس‌های مسافرتی فعالیت می‌کنند که فروش و رزرو تور، اخذ ویزا، رزرو هتل و اقامتگاه، صدور بیمه مسافرتی و سایر خدمات مربوطه را انجام می‌دهند. دفاتر خدمات مسافرتی بند ب زیر نظر وزارت گردشگری مشغول فعالیت هستند.

    مدیرفنی بند ب به قوانین و مقررات وزارت گردشگری آگاه بوده و تسلط کامل دارد. همچنین به زبان انگلیسی نیز مسلط است و می‌تواند در یکی از شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری مشغول کار شود. دغدغه اصلی مدیران فنی بند ب این است که رضایت مشتریان را جلب کرده و به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا کنند. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که صلاحیت شخصی که مایل است در این حوزه فعالیت کند، باید بعد از گذراندن دوره آموزشی مدیر فنی توسط وزارت گردشگری تایید شود.

     

    میخوای مدرک مدیر فنی بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های مدیر فنی بند ب و مدیر فنی بند الف به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    شرایط گرفتن مدرک مدیرفنی بند الف و مدیرفنی بند ب

    چنانچه قصد فعالیت به عنوان مدیرفنی بند الف و ب را دارید، باید مدرک رسمی مرتبط دریافت کرده باشید. به همین جهت شرایط مشخصی برای دریافت مدرک وجود دارد. بدین منظور کافی است در دوره مدیرفنی موسسه آوای طبیعت گلستان ثبت نام کرده و سپس با گذراندن دوره و مطالعه دروس مرتبط، در آزمون جامع شرکت کرده و در صورت پذیرفته شدن می‌توانید مدرک خود را جهت تاسیس یا فعالیت در یک آژانس مسافرتی دریافت نمایید.

    جمع‌بندی

    ما در این مقاله تفاوت‌های مدیر فنی بند الف و ب را توضیح دادیم. همانطور که بیان کردیم، آژانس‌های بند الف بر فروش بلیط تمرکز دارد در حالی که آژانس‌های بند ب بیشتر فعالیت‌های فروش تور را انجام می‌دهند. همچنین مجوز تاسیس آژانس مسافرتی بند الف توسط سازمان هواپیمایی کشوری و مجوز تاسیس آژانس‌های مسافرتی بند ب توسط وزارت گردشگری صادر می‌شود.

    چنانچه قصد فعالیت در این حوزه و یا حتی تاسیس یک آژانس خدمات مسافرتی را دارید، باید دوره‌های مربوطه را بگذرانید و با دریافت مدارک قانونی برای این کار اقدام نمایید. جهت کسب هرگونه اطلاعات بیشتر، از طریق پل‌های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان موسسه آوای طبیعت گلستان در ارتباط باشید.

    سوالات متداول

    چنانچه شخصی قصد داشته باشد مدیر فنی بند الف یا ب یک آژانس خدمات مسافرتی و گردشگری یا آژانس هواپیمایی شود، باید چه شرایطی داشته باشد؟

    • داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی
    • ارائه مدرک عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد
    • افرادی که قصد فعالیت به عنوان مدیر فنی بند الف در یک آژانس هواپیمایی را دارند، باید حداقل دارای سه سال سابقه فعالیت و سه سال سابقه بیمه( بیمه صادر شده توسط آژانس هواپیمایی بند الف) باشند. همچنین جهت فعالیت به عنوان مدیرفنی بند ب، تنها 3 سال سابقه فعالیت در یک آژانس مسافرتی و گردشگری کفایت می‌کند. شایان ذکر است که جهت فعالیت به عنوان مدیر فنی بند ب، بیمه الزامی نمی‌باشد.
    • شرکت در دوره های آموزشی مدیر فنی الف و ب
    • قبولی در آزمون های داخلی دریافت مدرک
    • تسلط قابل قبول به زبان انگلیسی و کسب نمره قبولی در آزمون زبان
    • قبولی در آزمون جامع برگزار شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری – کمیته فنی

    مدت زمان دوره مدیرفنی بند الف و ب موسسه آوای طبیعت گلستان چگونه است؟

    دوره مدیرفنی بند الف: 45 روز

    دوره مدیرفنی بند ب: 4 ماه

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *