مقالات

تفاوت بوم گردی با انواع گردشگری

تفاوت بوم گردی با انواع گردشگری
  • واژه Ecotourism از دو بخش Eco به معنای طبیعت و محیط زیست و Tourism به معنای گردشگری تشکیل شده است که معادل فارسی آن بوم گردی می‌باشد. به طور کلی هدف بوم گردی با سایر انواع گردشگری یکسان نیست و نوعی سفر مسئولانه با حفظ محیط زیست و احترام به فرهنگ مردم محلی محسوب می‌شود. همین موضوع سوالی در ذهن افراد ایجاد می‌کند که تفاوت بوم گردی با انواع گردشگری در چیست؟ ما در این مقاله از آوای طبیعت گلستان قصد داریم به طور کامل در این باره صحبت کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

    فهرست مطالب

    بوم گردی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

    بوم گردی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

    در بوم گردی افراد از جاذبه‌های طبیعی دیدن کرده و به جای آسیب رساندن به آن به حفظ محیط زیست کمک کرده و موجب پایداری و بالارفتن کیفیت مردم بومی آن منطقه می‌شوند. گردشگران در بوم گردی در اقامتگاه‌های سنتی خاصی ساکن می‌شوند که معماری قدیمی دارند و باعث می‌شوند افراد با حال و هوای زندگی در گذشته بیشتر آشنا شوند.

    به طور معمول مردم بومی همان منطقه وظیفه اداره این اقامتگاه‌ها را بر عهده دارند. همچنین در اقامتگاه‌های بوم گردی غذاهای سنتی و ارگانیک به گردشگران ارائه می‌شود که در نوع خود بسیار جذاب است. بوم گردان در سفرهای این چنینی علاوه بر بازدید از جاذبه‌های طبیعی، با آداب و رسوم مردم بومی آشنا می‌شوند و حتی می‌توانند طریقه تهیه غذاهای محلی، درست کردن صنایع دستی و شیوه کشاورزی مخصوص آن منطقه را نیز بیاموزند.

    تفاوت بوم گردی با انواع گردشگری در چه مواردی است؟

    تفاوت بوم گردی با انواع گردشگری در چه مواردی است؟

    طبیعتاً بوم گردی با سفرهایی نظیر گردشگری تاریخی، فرهنگی، آموزشی، تجاری و… تفاوت‌هایی دارد. ما در ادامه سایر انواع گردشگری را به شما معرفی می‌کنیم تا تفاوت بوم گردی با انواع گردشگری را به بهترین نحو درک کنید:

    گردشگری تاریخی

    شما در این نوع گردشگری از موزه ها، بناها و اماکن تاریخی بازدید می‌کنید و با شیوه زندگی مردمان گذشته بیشتر آشنا می‌شوید. در گردشگری تاریخی که به گردشگری میراث نیز معروف است، بازدید کنندگانی که به آثار تاریخی علاقه دارند می‌توانند از اماکن تاریخی کشور خود یا کشورهای خارجی بازدید کنند. این نوع سفر باعث می‌شود با میراث فرهنگی و تاریخی مناطق مختلف به بهترین شیوه آشنا شد.

    گردشگری فرهنگی

    در گردشگری فرهنگی، افراد به قصد بازدید از جاذبه‌های فرهنگی مقصد مسافرت می‌کنند. در این نوع سفر، هدف کسب اطلاعات فرهنگی از مقصد موردنظر است و علاقمندان می‌توانند از ادبیات، موسیقی، آشپزی، صنایع دستی و… بازدید کنند و به بهترین صورت به این هدف دست یابند.

    گردشگری هنری و تفاوت بوم گردی با انواع گردشگری

    هدف اصلی این سفر، شناخت هنر و به طور کلی آثار هنری ملل و اقوام دیگر است. برخی از متخصصان، گردشگری هنری را نوعی گردشگری فرهنگی به شمار می‌آورند که در آن افراد از موزه‌ها و نمایشگاه‌ها دیدن کرده و در جشنواره ها، کنفرانس‌ها و فستیوال‌های هنری شرکت می‌کنند. گردشگری هنری کمک می‌کند بازدید کنندگان با پیشینه‌های فرهنگی، هنری و بومی منطقه مورد نظر بیشتر آشنا شوند. بازدید از صنایع دستی، سرگرمی‌های عامه پسند جوامع محلی و جشنواره‌های موسیقی نیز از مواردی به شمار می‌روند که در این دسته بندی قرار می‌گیرند.

     

    میخوای مدرک تورلیدری بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های تورلیدری (راهنمایان گردشگری): دوره راهنمای طبیعتگردی، راهنمای ایرانگردی و راهنمای محلی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    گردشگری تجاری

    به طور معمول سایر سفرهای گردشگری با هدف تفریح انجام می‌شوند اما گردشگری تجاری طیف محدودتری از جامعه را در بر می‌گیرد و اغلب با اهداف از پیش تعیین شده انجام می‌شود. مقاصد گردشگری تجاری شامل کشورها و نواحی صنعتی و پیشرفته می‌باشد که طبیعتاً هزینه‌های بیشتری را نیز در بر دارد. این مقاصد شامل نمایشگاه‌های تجاری، همایش‌های کوچک و بزرگ و محل برگزاری جلسات و کنفرانس‌ها می‌باشد. سفر شخصی که برای انجام ماموریت کاری و حرفه‌ای به یک شهر یا کشور دیگر سفر می‌کند نیز در دسته گردشگری تجاری قرار می‌گیرد.

    گردشگری شهری

    این نوع گردشگری به بیان سفر به مناطق شهری با هدف بازدید از جاذبه‌ها و استفاده از تسهیلات و خدمات مقصد مورد نظر می‌باشد. نواحی شهری جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری دارند که موزه ها، بناهای تاریخی، سالن‌های تئاتر، پارک ها، استادیوم‌های ورزشی و… را شامل می‌شود. تفاوت بوم گردی با انواع گردشگری شهری این است که در بوم گردی بازدید از جاذبه‌های طبیعی در مناطق روستایی صورت می‌گیرد که این موضوع دقیقاً برخلاف گردشگری شهری می‌باشد.

    گردشگری مذهبی

    در گردشگری مذهبی، افراد برای دیدار از اماکن مقدس یا انجام زیارت و آداب و مناسک مذهبی سفر می‌کنند. این سفر می‌تواند به صورت انفرادی یا جمعی انجام شود. یکی از بزرگترین مراسمات گردشگری مذهبی جمعی، مراسم پیاده روی اربعین و زیارت امام حسین در کربلا است که هرساله انجام می‌گیرد. یکی دیگر از اهدافی که گردشگری مذهبی دنبال می‌کند، آشنا شدن افراد با ادیان مختلف است که می‌تواند صرفاً بازدید از یک مکان مذهبی مانند یک کلیسای قدیمی باشد.

    گردشگری ورزشی

    گردشگری ورزشی شامل حضور ورزشکاران و مهمانان زیادی از کشورهای مختلف در کشور میزبان می‌باشد که به قصد ورزش، تمرین و یا شرکت در مسابقه ورزشی خاصی حضور پیدا کرده اند. همچنین مردمان کشورهای مختلف می‌توانند در این نوع گردشگری، با هدف تماشای مسابقه تیم یا بازیکنان موردعلاقه خود به کشور میزبان سفر کنند.

    گردشگری سلامت

    این نوع سفر فعالیت‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که شامل تامین بهداشت و سلامت فرد می‌باشد. افراد در گردشگری سلامت به کشوری دیگر (سایر نقاط دنیا) که امکانات بهداشتی و درمانی پیشرفته‌تری دارد سفر می‌کنند تا دوره نقاهت خود را بگذارند و مراقبت‌های بهداشتی مورد نظر را دریافت کنند. با شناخت این نوع از گردشگری می توان به تفاوت بوم گردی با انواع گردشگری پی برد.

    گردشگری آموزشی برای شناخت تفاوت بوم گردی با انواع گردشگری

    گردشگری آموزشی برای شناخت تفاوت بوم گردی با انواع گردشگری

    افراد در گردشگری آموزشی به منظور شرکت در همایش‌های علمی یا انجام تحقیقات، به شهر‌ها یا کشورهای دیگر سفر می‌کنند. این دسته از سفرها می‌توانند از طریق برنامه‌های رسمی و منظم صورت بگیرند.

    گردشگری تفریحی

    افراد در این نوع از گردشگری صرفاً برای گذراندن اوقات فراغت خود، رها شدن از هیاهو زندگی شهری و استرس شغلی به شهرها و مناطق تفریحی سفر می‌کنند. گردشگری تفریحی از پرطرفدارترین‌ها محسوب می‌شود و در آن افراد از مناطق دیدنی بازدید می‌کنند، خرید سوغاتی انجام می‌دهند و از امکانات تفریحی مقصد استفاده می‌کنند. گردشگری سواحل از جمله مواردی است که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد و در فصول خاصی از سال بسیار محبوب است.

    جمع‌بندی

    در انواع دیگر گردشگری، هدف افراد از سفر عمدتاً اهداف تفریحی، تجاری یا مذهبی است؛ اما در بوم گردی این موضوع تفاوت دارد. گردشگران در بوم گردی با قوانین، باورها و آداب و رسوم مردم محلی آشنا می‌شوند، به فکر حفاظت از محیط زیست هستند و از جاذبه‌های طبیعی مردم منطقه دیدن می‌کنند. همچنین با حضور گردشگران در اقامتگاه‌های بوم گردی، میزان درآمد مردم بومی آن منطقه افزایش می‌یابد؛ همین موضوع موجب مشارکت افراد در توسعه گردشگری منطقه محلی می‌شود. ما در این مقاله هر یک از انواع گردشگری را به شما معرفی کردیم تا مبحث تفاوت بوم گردی با انواع گردشگری به بهترین شیوه بیان شود. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد.

    سوالات متداول

    منظور از اقامتگاه‌های بوم گردی چیست؟

    این دسته از اقامتگاه‌ها شامل خانه‌های محلی با معماری قدیمی بوده که متناسب با سبک و سیاق زندگی مردم بومی آن منطقه طراحی شده اند. با اقامت در اقامتگاه‌های بوم گردی می‌توانید از طعم غذاهای محلی لذت برده، با آداب و رسوم مردم محلی آشنا شده و تجربه جدیدی از زندگی در این مناطق را به دست آورید.

    تفاوت بوم گردی با طبیعت گردی در چیست؟

    تفاوت اصلی این دو عنوان در حفظ طبیعت و منابع طبیعی نهفته است. در طبیعت گردی افراد تنها برای لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی سفر می‌کنند، اما بوم گردی یک سفر مسئولانه است که باید در کنار بازدید از جاذبه‌های طبیعی، برای حفاظت از محیط زیست تلاش کرد و به فرهنگ مردم بومی آن منطقه احترام گذاشت. به بیان دیگر، گردشگران باید با حفظ مسئولیت‌پذیری فردی نسبت به ارزش‌های زیست محیطی، از طبیعت محافظت کرده و موجب توسعه گردشگری در آن منطقه و بهبود زندگی افراد بومی آن منطقه شوند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *