مقالات

تاثیر صنایع دستی و بومی در توسعه‌ی روستایی

تاثیر صنایع دستی و بومی در توسعه‌ی روستایی
  • امروزه به این دلیل که تعداد سفر‌های روستایی توسط توریست‌ها و دیگر افراد کشور خودمان افزایش یافته است، به اهمیت هر چه بیشتر حفظ محیط زیست محیطی منطقه و تلاش برای معرفی کردن فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم و سنت‌ها، نوع رقص خاص منطقه و در رأس آن معرفی کردن صنایع دستی بومی پی می‌بریم.

    تصویری از زرگری

    معرفی صنایع دستی روستایی

    در حال حاضر گردشگری جایگاه ویژه‌ای در جهت درآمدزایی برای کشورمان دارد و باعث رونق و بهبود و ارتقای کیفیت زندگی روستاییان و سطح صنایع دستی شده است. باید دانست که هر چه تعداد گردشگران به منطقه افزایش یابد کسب و کار افراد بومی نیز رونق و گسترش بیشتری پیدا کرده و باعث ایجاد اشتغال‌های غیر کشاورزی می‌شود؛ این باعث شده تا دامداران و کشاورزان جدا از انجام این گونه کارها به داشتن درآمد مازاد از طریق جذب گردشگر و توسعه دادن صنایع دستی خود روی بیاورند.

    بیشتر بخوانید: دوره طبیعت گردی

    گردشگری، يکی از نيروهای اجتماعی است كه اهميت و نقش بين المللی اقتصادی و ژئوپلتيکی بسياری دارد و کماکان در تمامی جوامع مهم است به شمار می‌رود. چرا که اکثر وارد شوندگان به منطقه در عین حال که برای گذراندن دوران طلایی خود به آن جا می‌روند، بلکه مقادیر زیادی پول نیز با خود به روستای مورد نظر می‌برند تا از صنایع دستی و زیبایی‌های روستا نیز یک یادگاری برای خود و عزیزانشان تهیه ببینند.

    صنایع دستی، خود باعث شناخت افراد در سنت‌ها و مرز و بوم‌های دیگر با نوع فرهنگ منطقه بوده و باعث نزدیکی و ایجاد صلح میان ملت‌ها می‌شود.

    تصویری از حصیربافی

    بررسی جایگاه صنایع دستی ایران

    ایران و صنایع دستی

    در حال حاضر کشورمان ایران جزو 5 کشور برتر در دنیا در زمینه تنوع و گردشگری بوده و از نظر پتانسیل‌های گردشگری جزو 10 کشور برتر می‌باشد. البته این را نیز باید مطرح کنیم که کشورمان از نظر تنوع در محصولات صنایع دستی روستایی نیز جزو 5 کشور برتر در جهان شناخه شده است.

    در کشورمان ایران، حدود 75 درصد از محصولات و صنایع دستی و بومی روستایی را زنان تولید می‌کنند و در حال حاضر بیش از 256 نوع رشته‌های تولیدی متفاوت در کشور برقرار است.

    روستاییان همچنین می‌توانند تا با شرکت در جشنواره‌های بین المللی و کارآفرینی به تبلیغ صنایع دستی منطقه‌ی خود بپردازند و دیگر مردم کشور را با فرهنگ، نگرش معنوی، تظاهرات روحی، قومی و بومی خود به صورت عام آشنا سازند.

    بازدید مسئولین اط صنایع دستی

    افزایش گردشگری و توسعه روستاها با کمک معرفی بیشتر صنایع دستی

    افزایش گردشگری و توسعه روستایی

    در حال حاضر با توجه به پتانسيل شگرف بازاريابی صنايع دستی بر گردشگر، اهميت به اين بخش، باعث کمک رسیدن به مسائلی همچون توسعه‌ی اجتماعی، فقر زدایی و رسیدن به اقتصادی پایدار در جوامع محلی است. علاوه بر اینکه توسعه بازاریابی صنایع دستی روستایی و بومی توسط  گردشگر باعث کمک رسیدن به جهت توسعه اجتماعی روستاییان می‌شود، بر روی درآمد ناخالص ملی نیز اثر مستقیم می‌گذارد. در نتیجه هر گونه بهبود در تولید و بهره‌وری در افزایش کیفیت سطح صنایع نیز اثر گذار است.

    از تمامی مطالب بالا نتیجه می‌شود که بهبود و توسعه یافتن هرچه بیشتر صنایع دستی بومی در توسعه و رونق روستاها تاثیر می‌گذارد و باعث جذب بیشتر گردشگران به مناطق بومی می‌شود. در همین راستا بهتر است مسئولین با رسیدگی به وضع روستاییان و کمک‌های مادی و معنوی به آنان، به سطح کیفیت صنایع دستی تولیدی کشور و افزایش تنوع آن کمک کنند.

    مسئولین با دادن وام و عدم ایجاد تأخیر در رساندن به موقع وام به روستاییان، می‌توانند سبب اشتغال زایی، مهاجرت معکوس، افزایش فروش و سود روستاییان، رونق و تقویت گردشگری و کاش مهاجرت افراد به خارج از روستا شوند.

    آوای طبیعت گلستان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *