مقالات

انواع مجوز آژانس مسافرتی | مجوز بند الف، ب و پ

مجوز آژانس بند پ
  • احتمالاً بارها خبر پلمپ یک آژانس مسافرتی بدون مجوز را شنیده‌اید یا شرکت‌هایی را دیده‌اید که بدون مجوز آژانس مسافرتی، اقدام به برگزاری تور یا فروش بلیط هواپیما کرده‌اند و به دلیل تخلفات انجام‌شده، متحمل خسارت‌های زیادی شده‌اند. مانند هر کسب‌وکار دیگری، آژانس‌های مسافرتی نیز برای فعالیت قانونی در زمینه خدمات سفر، باید مجوز لازم در آن زمینه را کسب کنند. فرقی نمی‌کند فروش بلیط هواپیما باشد یا رزرو هتل و برگزاری تورهای زیارتی؛ اگر قصد راه‌اندازی آژانس مسافرتی در هر یک از زمینه‌های بالا را دارید، باید مجوز آژانس مسافرتی خود را از نهاد ذی‌ربط آن دریافت کنید. مجوز آژانس مسافرتی وموسسات مهاجرتی به مدیران آن‌ها اجازه می‌دهد تا به‌طور قانونی در حیطه مشخصی درآمد کسب کنند.

    آیا می‌دانید برای برگزاری تورهای خارجی یا رزرو هتل به چه مجوزی نیاز دارید؟ یا مدت زمان اعتبار مجوز آژانس مسافرتی چقدر است و چگونه می‌توان آن را تمدید کرد؟ در این مطلب، کارشناسان موسسه «آوای طبیعت گلستان»، شما را با انواع مجوز آژانس مسافرتی و دوره‌های آموزشی آژانس مسافرتی و هواپیمایی لازم برای دریافت مجوز، آشنا خواهند کرد.

    نوع مجوز آژانس مسافرتی، میزان اختیارات آژانس را در ارائه خدمات سفر به مسافران تعیین می‌کند. هر فرد قبل از راه‌اندازی آژانس مسافرتی، باید ابتدا بازار هدف خود را انتخاب کند و متناسب با خدماتی که می‌خواهد ارائه دهد، مجوز لازم را از وزارت مربوطه کسب کند. آژانس‌های مسافرتی انواع مختلفی دارند و مجوزهایی که باید برای فعالیت در هر زمینه اخذ شود، نام‌های مختلفی دارند؛ مانند مجوز بند الف، بند ب و بند پ که نام هر کدام برگرفته از توضیحات «آئین‌نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی» است. اعطای هر یک از این مجوزها به صاحب آژانس مسافرتی مشروط به رعایت شرایط و مدارک خاصی است که در ادامه به انواع مجوز آژانس مسافرتی اشاره خواهیم کرد.

     

    سالن و محل آژانس مسافرتی                                                   

    مجوز آژانس هواپیمایی بند الف

    منظور از مجوز بند الف، دریافت مجوز برای آژانس های هواپیمایی است که به‌طور عمده در دو زمینه صدور بلیط‌ پرواز‌های داخلی یا خارجی فعالیت می‌کنند. متقاضیان دریافت مجوز بند الف باید با تامین شرایط و مدارک موردنیاز، به سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه و درخواست مجوز بند الف آژانس هواپیمایی را به ثبت برسانند. آژانس های هواپیمایی بند الف تحت نظارت مستقیم سازمان هواپیمایی کشوری هستند و به‌هیچ وجه حق برگزاری تور یا فروش تورهای سایر دفاتر را ندارند.

    یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت این مجوز، ارائه مدرک مدیر فنی بند الف همراه با ۳ سال سابقه کار مرتبط و بیمه است. اگر سرمایه‌گذار مدرک مدیر فنی بند الف نداشته باشد، باید یک فرد دارای مدرک مدیر فنی بند الف را به‌‌عنوان مدیر آژانس مسافرتی معرفی کند.برای دریافت این مدرک می‌‌‌توانید در دوره مدیر فنی بند الف  موسسات مجاز آموزشی و گردشگری مانند «موسسه آوای طبیعت گلستان» شرکت کنید و پس از قبولی در آزمون‌های دوره مقدماتی و پیشرفته فروش بلیط و دوره نرخ‌گیری و صدور بلیط الکترونیکی، مدرک خود را دریافت کنید.سایر شرایط عمومی و مدارک مورد نیاز برای متقاضیان حقوقی و حقیقی دریافت مجوز بند الف آژانس هواپیمایی در مطلب «چگونه آژانس مسافرتی تاسیس کنیم» آورده شده است.

     

    میخوای مدرک مدیر فنی بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های مدیر فنی بند ب و مدیر فنی بند الف به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    مجوز آژانس مسافرتی بند ب

    مجوز بند ب مختص آژانس‌های خدمات سیاحتی-جهانگردی است. بر اساس تعریف آئین‌نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر مسافرتی، این آژانس‌ها در زمینه اخذ روادید، برنامه‌ریزی و برگزاری سفرهای گروهی داخلی و خارجی، رزرو اقامتگاه و هرگونه خدمات ایرانگردی و جهانگردی فعالیت می‌کنند.

    مجوز بند ب از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور صادر می‌شود و اجازه فروش تورهای داخلی و خارجی، رزرو هتل، اخذ ویزای غیر مهاجرتی و سایر خدمات مسافربری را در اختیار آژانس قرار می‌دهد. داشتن مدرک مدیر فنی بند ب و ارائه آن به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، از شروط الزامی دریافت مجوز بند ب و مدیریت یک آژانس خدمات جهانگردی است. اگر از سرمایه‌گذارانی هستید که قصد دریافت مجوز آژانس مسافرتی دارید ولی مدرک مدیر فنی بند ب را ندارید، باید یک شخص دارای مدرک مدیر فنی بند ب را به‌عنوان مدیر آژانس معرفی کنید.

    دوره مدیر فنی بند ب با ۱۱ سرفصل تئوری، فراگیران را با موضوعات مهمی مانند مدیریت و بازاریابی در صنعت گردشگری و سفر، نحوه برنامه‌ریزی گشت‌ها و قوانین و مقررات آژانس‌های مسافرتی آشنا می‌کند. این دوره نیز از جمله دوره‌هایی است که در موسسه «آوای طبیعت گلستان» برگزار می‌شود. سایر شرایط عمومی و مدارک مورد نیاز برای متقاضیان حقوقی و حقیقی دریافت مجوز بند ب را می‌توانید در مطلب «چگونه آژانس مسافرتی تاسیس کنیم» بخوانید.

     

    میخوای مدرک مدیر فنی بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره های مدیر فنی بند ب و مدیر فنی بند الف به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    مجوز آژانس بند پ

    مجوز دفتر مسافرتی بند پ، مختص دفاتر یا آژانس‌های سفرهای زیارتی است. این مجوز توسط سازمان حج و زیارت صادر می‌شود و به دارندگان آن، اجازه می‌دهد تا در زمینه ثبت‌نام، برنامه‌ریزی و برگزاری سفرهای زیارتی به داخل و خارج از کشور، رزرو اقامتگاه و هرگونه خدمات زیارتی فعالیت کنند. آژانس‌های دارای مجوز بند پ، اجازه برگزاری تورهای غیر زیارتی را نخواهند داشت. براساس آیین‌نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافربری، یکی از شرایط عمومی دریافت مجوز بند پ، معرفی مدیرعامل و هیئت مدیره‌ای است که حداقل سه نفر از آن‌ها، سابقه اجرایی سفرهای زیارتی تایید شده در سامانه کارگزاران حج و زیارت داشته باشند.

    خوب است بدانید بسیاری از مدیران برای افزایش درآمد آژانس مسافرتی و برگزاری هم‌زمان تورهای داخلی و خارجی، تورهای زیارتی و فروش بلیط پرواز، هر سه مجوز بند الف، بند ب و بند پ را کسب می‌کنند. برای دریافت هر مجوز، تنها کافی است مدارک مورد نیاز آن را تهیه و با مراجعه به وب سایت درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار، درخواست خود را ثبت کنید.

    مهر کردن مجوز رجا

    مجوز رجا

    مجوز رجا همانطور که از نامش پیداست به سیستم راه‌آهن کشوری مربوط است. آژانس‌های مسافرتی می‌توانند علاوه بر دریافت مجوز بند الف و ب، با دریافت مجوز رجا، اجازه فروش بلیط قطار و دسترسی به سیستم راه‌آهن کشوری را به دست آورند. آژانس‌هایی که موفق به دریافت مجوز رجا می‌شوند، در واقع نمایندگی فروش بلیط قطار از سیستم راه‌آهن کشوری را دریافت می‌کنند.این مجوز از سوی شرکت حمل‌ونقل ریلی به متقاضیان اعطا می‌شود و بر اساس دستورالعمل اعطای مجوز نمایندگی فروش بلیط قطارهای مسافربری، آژانس‌های دارای مجوز بند الف، ب و پ می‌توانند با تامین سایر شرایط عمومی و اختصاصی، برای دریافت این مجوز اقدام کنند.

    مجوز آژانس هواپیمایی مجازی یا آنلاین

    امروزه با توسعه فضای مجازی و پیشرفت کسب‌وکارهای الکترونیک، کمتر کسی برای خرید بلیط هواپیما یا رزرو تورهای مسافرتی به‌صورت حضوری به آژانس‌های مسافرتی مراجعه می‌کند. تنها کافی است عبارت مورد نظر خود را در صفحه جستجوی گوگل سرچ کنید، تا با انبوهی از وب‌سایت‌های فروش آنلاین خدمات مسافرتی روبه‌رو شوید. اما فعالیت در فضای مجازی و فروش خدمات مسافربری به صورت آنلاین نیز به مجوز آژانس مسافرتی آنلاین یا «گواهینامه ارائه خدمات گردشگری در فضای مجازی» نیاز دارد.

    بر اساس «شیوه‌نامه ایجاد سامانه بازاریابی و فروش خدمات سیاحتی و گردشگری در فضای مجازی» مصوبه شهریور ماه ۱۳۹۶، متقاضیان دریافت مجوز فروش آنلاین خدمات تور یا رزرو اقامت در فضای مجازی (نماد گردشگری) می‌توانند پس از اخذ مجوز بند ب، برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، به سامانه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مراجعه کنند. متقاضیان فروش آنلاین بلیط هواپیما نیز باید مجوز آژانس بند الف داشته باشند تا بتوانند برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی از طریق سامانه مذکور اقدام کنند. پس از تایید اولیه مدارک و صلاحیت تخصصی متقاضی، نماد تجارت الکترونیکی شرکت با عنوان «E نماد» از سوی وزارت صمت صادر می‌شود.

    مجوز موسسه مهاجرتی

    افزایش تقاضای افراد برای مهاجرت تحصیلی یا کاری به کشورهای خارجی و دردسرهای اخذ ویزا از این کشورها، باعث شده تا بسیاری از متقاضیان به افراد متخصص در امور مهاجرتی و موسسات مهاجرتی مراجعه کنند. این موسسات، با اخذ مجوز موسسه مهاجرتی از نهادهای مربوطه، متقاضیان را در امر اخذ ویزا و سفر به مقاصد خارجی کمک می‌کند و مانند یک وکیل، راهنمایی‌های لازم را در اختیار او قرار می‌دهند.

    نکته مهم در اخذ مجوز موسسه مهاجرتی آن است که این موسسات باید متناسب با زمینه کاری خود درخواست مجوز دهند؛ برای مثال موسساتی که در زمینه اعزام دانشجو فعالیت می‌کنند، باید مجوز خود را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کنند. شرکت‌هایی که کارهای اقامت متقاضی را انجام می‌دهند، مجوز خود را از وزارت امور خارجه و آن‌هایی که در حوزه کاریابی فعال هستند، باید مجوز موسسه را از بخش بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخذ کنند.

     

    چمدان مسافر و هواپیما

    اعتبار مجوز آژانس مسافرتی

    دریافت مجوز آژانس مسافرتی پایان راه برای مدیران و صاحبان آژانس‌های مسافرتی یا موسسات مهاجرتی نیست. این افراد باید از طریق استعلام اعتبار مجوز آژانس مسافرتی، زمان اعتبار مجوز خود را بررسی و یک ماه قبل از اتمام اعتبار به نهاد مسئول صدور مجوز مراجعه کنند.این افراد با پرداخت هزینه مشخص و برآورده کردن شرایط لازم می‌توانند مجوز خود را برای یک دوره دیگر تمدید کنند.

    اعتبار هر یک از انواع مجوز آژانس مسافرتی به ترتیب زیر است:
    ● اعتبار مجوز بند الف: یک سال
    ● اعتبار مجوز بند ب: یک سال
    ● اعتبار مجوز بند پ: یک سال

    آژانس‌های مسافرتی بدون مجوز و دردسرهای آن‌ها

    فعالیت آژانس مسافرتی بدون مجوز، در هر زمینه‌ای اعم رزرو هتل، فروش بلیط یا برگزاری تور غیر قانونی است و در صورت بروز هرگونه مشکل برای مسافران، جبران همه خسارات وارده بر عهده مدیر و برگزارکننده تور است و مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. به همین خاطر، پیشنهاد کارشناسان ما به متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکار دفاتر مسافرتی این است که از فعالیت در قالب آژانس‌های مسافرتی بدون مجوز خودداری کنند؛ چون دردسرهای آن، به سودی که احتمالا حاصل می‌شود، نمی‌ارزد.
    فعالیت قانونی و دریافت یکی از انواع مجوز آژانس‌های مسافرتی به شما کمک می‌کند که از حمایت‌های قانونی برخوردار باشید و با سهولت و اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت اقتصادی خود بپردازید.

    آوای طبیعت گلستان

    سوالات متداول:

    آیا اخذ تمامی مجوز ها برای همه ی آژانس های مسافرتی الزامی است؟

    هر فرد قبل از راه‌اندازی آژانس مسافرتی، باید ابتدا بازار هدف خود را انتخاب کند و متناسب با خدماتی که می‌خواهد ارائه دهد، مجوز لازم را از وزارت مربوطه کسب کند.

    درخواست مجوز برای موسسه مهاجرتی به چه صورت است؟

    این موسسات باید متناسب با زمینه کاری خود درخواست مجوز دهند؛ برای مثال موسساتی که در زمینه اعزام دانشجو فعالیت می‌کنند، باید مجوز خود را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کنند. شرکت‌هایی که کارهای اقامت متقاضی را انجام می‌دهند، مجوز خود را از وزارت امور خارجه و آن‌هایی که در حوزه کاریابی فعال هستند، باید مجوز موسسه را از بخش بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخذ کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *