مقالات

ضوابط و اصول ارزیابی در اقامتگاه های بوم گردی

ضوابط و اصول ارزیابی در اقامتگاه های بوم گردی
  • بوم گردی نوعی سفر می‌باشد که در میان گردشگران داخلی و خارجی امروزه بسیار معروف گشته و عامل اصلی در زمینه جذب توریسم به منطقه می‌شود. به همین خاطر دوره مدیریت تخصصی اقامتگاه بوم گردی در بین فراگیران دوره گردشگردی محبوب شده است. اقامتگاه های بوم گردی مکانی بسیار زیبا و سنتی در محیط‌های بکر روستایی هستند که تجربه سفری بسیار عالی را در کنار سکونت درون خانه‌ای روستایی به شما می‌دهند.

    در این جا قرار است ضوابطی که هر اقامتگاه بوم گردی نیاز دارد تا در جهت راحتی مسافر خود رعایت کند را بیان کنیم؛ با ما همراه باشید.

    ضوابط و اصول ارزیابی در اقامتگاه های بوم گردی

    اقامتگاه های بوم گردی متفاوت از هتل، مسافرخانه و حتی خانه های اجاره‌ای می‌باشد

    میخوای مدرک مدیریت تخصصی اقامتگاه بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی مدیریت تخصصی اقامتگاه بوم‌گردی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

    اقامتگاه، خانه‌ی اجاره‌ای نیست!

    حواستان باشد وقتی از یک اقامتگاه سنتی صحبت می‌شود، خبری از یک خانه ساده یا یک رستوران نیست. اقامتگاه بوم گردی به دسته از خاص از اقامتگاه‌ها گفته می‌شود که در یک محیط طبیعی و بومی با رعایت تمامی مقررات ضوابط زیست محیطی به گونه‌ای که بافت تاریخی و بومی و معماری و مناظر منطقه حفظ شود، تاسیس شده و با اجتماع محلی دارای ارتباط تعاملی بالایی است.

    هدف از برپایی اقامتگاه‌های سنتی

    هدف از ساخت اقامتگاه‌های بوم گردی شناخت رسم و رسومات خاص منطقه، تبادل فرهنگی، اشتراگ گذاری صنایع دستی و هنر مناطق مختلف است. این امور ضمن جذب فرهنگ‌های مختلف در کشور به جذب توریست بیشتر نیز کمک می‌کند.

    بایدها و نبایدهای اقامتگاه بوم گردی

    یک اقامتگاه نباید به محیط زیست اطراف خود ضرر برساند و با محیط منطقه باید تناسب ظاهری داشته باشد.

    اقامتگاه باید به محتوای ساختمانی از لحاظ اقلیم همان منطقه نزدیک باشد.

    اقامتگاه بوم گردی باید از طرح و مفهوم و هنر بومی منطقه مربوط به خودش برگرفته باشد!.

    در کل باید بدانید یک اقامتگاه به جهت جذب بهتر و قرار گیری عمیق در فرهنگ و هنر منطقه باید شبیه به شرایط منطقه محلی خود باشد.

    تصویری از ایوان یک اقامتگاه بوم گردی

    معرفی ضوابط و اصول ارزیابی در اقامتگاه های بوم گردی

    اصول ارزیابی اقامتگاه‌ها

    اقامتگاه‌های بوم گردی باید پسماندهای خود را کنترل کرده و با مدیریتی درست اقدام به بازیافت آن نمایند. مسئول اقامتگاه هیچگاه نباید محیط اطراف را آلوده نماید. اقامتگاه باید از لحاظ میزان مصرف آب و برق بهینه باشد و استفاده از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در خانه، نباید اثر منفی بر روی محیط بومی منطقه بگذارد.

    نور پردازی محیط بومی باید به گونه‌ای باشد که حداکثر از نور طبیعی باشد تا حس کامل یک اقامتگاه را به ما بدهد.

    مدیریت و کارکنان حاضر در اقامتگاه بوم‌گردی باید دوره‌های مرتبط با آموزش اقامتگاه های بوم گردی را گذرانده و گواهی پایان دوره دریافت کرده باشند.

    از قسمت‌های مهم که بهتر است در اقامتگاه وجود داشته باشد، وجود کتابخانه است که حتی در یک قفسه کوچک هم باشد، باز هم دارای کتاب‌ها و نقشه‌هایی در مورد جغرافیا و ادب و مشاهیر آن منطقه باشد.

    وجود صنایع دستی در اقامتگاه ها

    الزامی است از یک غرفه صنایع دستی و سوغات در اقامتگاه‌های بوم گردی استفاده شود که شامل شیرینی، میوه خشک، ترشیجات و دیگر محصولات کشاوری منطقه باشد.

    تصویری از اقامتگاه ساخته شده از گل

    معرفی مهمترین امکانات اقامتگاه‌های بوم گردی

    سرویس بهداشتی و حمام

    بر اساس ضوابط اقامتگاه‌ها، اقامتگاه درجه سه به ازای هر واحد باید حداقل سه چشمه سرویس بهداشتی و حمام در محل داشته باشد و اقامتگاه‌های درجه دو باید جدا از داشتن سرویس بهداشتی و حمام، یک سوم از واحدهای خود را به سرویس‌های بهداشتی و حمام مجزا تجهیز کند.

    طبخ غذای محلی در اقامتگاه به شکل بومی، برخوردار بودن کارکنان از گواهی دوره کمک‌های اولیه، وجود گشت‌های محلی و طبیعت گردی جهت شناخت محله و منطقه، بازاریابی و تبلیغات به صورت فیزیکی و مجازی، حضور داشتن در نشست جوامع اقامتگاه‌های بوم گردی و جشنواره‌های مربوط به آن و غیره، از اصول و ضوابط ارزیابی در اقامتگاه های بوم گردی می‌باشد.

    آوای طبیعت گلستان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *